handdator

Visa fullständig version : Det straffad sig....

Liljerik
2007-05-04, 19:35
http://www.tradera.com/Gefle_Tekoppar_Sultan_av_Arthur_Percy-auktion-42729250

Satt uppe i natt och väntade på att lägga ett bud sista minuten.
Sista timmen nickade jag till ett par gånger men ryckte upp mig när det var en kvart kvar.
Sambon hade sagt åt mig redan vid tiotiden att lägga ett maxbud och komma och lägga mig. Nää, för att inte trissa upp priset så vill jag lägga budet sista minuten, tråkigt för säljaren men bra för köparen.....
Har läst någon gång om någon nätauktion som automatiskt förlängde tiden till fem minuter efter sista budet, är väl kanske vettigt.
Spänningen steg och jag hade klockat in minutskiftet på sekunden.......0:55, två minuter kvar, då slocknar datorn.... den bara dök och blev kolsvart.
Startade upp den igen men alla dessa program eller vad det är som har sådan där pratbubbla som man måste kryssa bort gjorde så klart att det blev försent.
Sa "fy faaan" lite tyst och gick och lade mig, skulle ju upp 05:00.

Sladden
2007-05-04, 19:41
Snålheten bedrar visheten.
Gammalt småländskt ordspråk?

Liljerik
2007-05-04, 19:42
Jooo....:o

hose
2007-05-04, 19:43
Din stakkel. Jeg er et par gange blevet snydt af disse sidste minuts bydere. En gang sad jeg og ventede gav et bud samme gjorde en anden. Da jeg ville forhøje så ringede min søster. Så jeg kom til at byde forkert - den anden fik varen til et skambud - øv.

På lauritz forlænges tiden med 3 minutter hver gang en giver et bud i sidste 3 minutter. Det er godt for køberen.

Iøvrigt så har jeg selv "snydt" FBQ mangen en gang med bud i sidste sekund - men vi er blevet gode venner igen:)

Jeg har netop købt nogle sølvskeer. jeg ville heller ikke byde for tidligt så jeg stod op kl 3 om natten - og vandt alle auktionerne, ingen andre gad stå op på det tidspunkt.:o

FBQ
2007-05-04, 19:49
Tradera förlänger inte auktionerna 2 minuter vid bud, jag tror de gjorde något sådant förr. Jag har missat saker när jag tittade bort från Datorn mindre än en minut, och sidan måste uppdateras hela tiden.
Fast sambon har nog egentligen rätt - oftast bedrar nog snålheten visheten i de här fallen. Man kan ju inte gärna sitta och vakta sina auktioner dygnet runt.
Förresten vet jag inte ens om det handlar om snålhet - det är kanske mera någon slags jaktinstikt - ibland gör ju den här bevakningen av auktionerna att man betalar mer än man annars skulle ha gjort. Nåja, någon spänning skall man väl ha i livet :) - fast synd på kopparna förståss.

hose
2007-05-04, 19:55
Ja jeg vil sige at jeg føler mig dum når jeg står op midt om natten - ingen har budt i 3 dage - og med et bud 5 kr over aktuelt bud - så vinder jeg.

Andre gange når jeg byder så lægger jeg et højt bud allerede første dag - har en ide om at det skræmmer andre fra at byde hvis to bydere hurtigt har nået en god pris.

Faktum er, at man skal kende meget til psykologi og adfærd hvis man skal udnytte det i budgivningen. Man ser ikke modparten som på en almindelig auktion, man skal gætte sig frem.
Jeg har prøvet at læse noget ud af budgivningen (tidligere budgivning) på Gauguin engang - der kom jeg i budkrig med auktionshuset. Det lærte mig meget:)

Sladden
2007-05-04, 19:56
Surt, sa räven.:rolleyes: (för FBQ)

Liljerik
2007-05-04, 19:57
Det ligger något i det du säger FBQ, det är spännande och även om jag lägger budet när det är tio sekunder kvar så brukar jag lägga ett rejät maxbud. I det här fallet hade jag tänkt lägga 177kr. Så jag vet inte om det är snålhet.... Vill framför allt inte att någon bulvan åt säljaren ska kunna hinna att trissa upp priset.

hose
2007-05-04, 20:01
Jeg er helt enig - det handler ikke bare om billigt, men om spændingen. Hvis to vil have en vare - og de byder hinanden op - ja sålænge begge risikerer at skulle betale prisen - så er det OK (udbud efterspørgsel) men budtrissere som aldrig kommer til at betale hvad de byder - :(

FBQ
2007-05-04, 20:37
Jag brukar också ofta förklara min misstänksamhet mot att ge rejäla bud från början med att jag är rädd för budtrissare. Å andra sidan vet jag inte hur vanligt det egentligen är - dessutom kan ju budtrissaren inte veta hur högt ditt bud är, såvida han inte bjuder exakt samma summa. Det är nog kanske mest en ursäkt för sig själv.
Och vad man är beredd att betala handlar ju mycket om en rad olika faktorer. Jag köper mest silver på tradera. Fast ofta brukar jag titta runt lite - jag hoppas lite på att det skall dyka upp några daguerrotypier till bra pris - men jag blir nog besviken (eller något annat roligt) Det blir ju ofta en hel del frakt på sakerna, och en bild är ju inte alls samma sak som att hålla saken i händerna och bedömma den; men ofta hittar man riktigt roliga saker med struntsummor i utrop. Jag brukar ofta kasta in något skambud på sakerna. Ofta följer jag väl inte upp buden sedan när de kommer upp på normalare nivå. Jag tänker att går det så går det - man kan ju alltid chansa lite.

Säljaren kan ju omöjligt veta om jag har tänkt följa med upp, och jag har inte sett något som fått mig att misstänka att det skulle vara säljaren som trissar priset. Är det så så får han väl betala provisionen på köpet själv ?

Peter S
2007-05-05, 12:19
Om man tittar lite på budandets psykologi, så ser man att vissa lägger småsummor tills de kommit över den högsta budgivaren. På det sättet vet de ju också att de inte betalar ett överpris... Någon annan har ju redan visat sig villig att betala så mycket... Det betyder att ett tidigt lagt maxbud kan lätt bli förbigånget om man har otur. Jag brukar vänta till sista sekunden, men ibland händer det saker som man inte kan rå över. Men om telefonen ringer så svarar jag INTE!

Det man ska komma ihåg är att säljaren har rätt att dra tillbaka auktionen så länge ingen har lagt något bud. En gång tog säljaren bort auktionen mitt framför ögonen på mig, eftersom det inte ens fanns ett lägsta bud... Säljaren trodde kanske inte den ens skulle komma upp i det förväntade priset.

FBQ
2007-05-17, 12:31
Det du säger känner jag igen Peter. Fast jag märker också att det är väldigt många som sitter och håller med sina bud till sista sekunden, särskilt på lite roligare saker.
Jag såg en sak ganska nyligen där budet var väldigt lågt, jag tänkte att om priset blir bra så kanske det är värt att slå till, länge var buden riktigt låga. 2 minuter innan stängning så går priserna upp till de dubbla genom några budgivare, och de sista 30 sekunderna tredubblas priset igen.
När det inte är saker som jag verkligen har bestämt mig för vill jag helst fundera lite över hur mycket jag skall betala, annars dras man lätt med och det slutar med att man betalar för mycket.
På tradera har man ju inte haft möjlighet att se sakerna i verkligheten, och köper lite grisen i säcken. Då vill man ju helst ha lite marginal på buden man lägger.

hose
2007-05-17, 15:55
När det inte är saker som jag verkligen har bestämt mig för vill jag helst fundera lite över hur mycket jag skall betala, annars dras man lätt med och det slutar med att man betalar för mycket.

FBQ du får ikke de rigtig gode ting.
Jeg blev selv snydt af den pågældende auktion, men det handler om at gøre sig mentalt klar inden.
Gøre op med sig selv. denne auktion står på 100 pt - jeg er parat til at betale 1000 - er bud under det så slår jeg til.

Den mentale fundering - den skal foretages længe inden. på lauritz forlænges auktionen, men jeg har også oplevet, at jeg ikke åbnede min mail og derved overså at jeg var overbudt.

Og hver gang siger min kone :)

Hektor
2007-05-17, 17:20
Jo det är ett svårt val om man skall följa konens vilja eller ens egen drift.
För min del anser jag att man måste övervinna konens vilja, i annat fall blir man nedtryckt i skorna och inte värd ett ruttet lingon.
Kvinnor vill alltid ha någon som bestämmer över deras huvud, så enkelt är det.
Har ni inte märka det att ju mer man ger efter ju besvärligare blir det. En icke önskad kedjereaktion uppstår.

hose
2007-05-17, 17:37
overvinde og overvinde.
hun nægter mig ikke noget, men hun græder heller ikke når jeg misser et godt køb.

Hektor
2007-05-17, 17:46
Fruntimmer är sådana tråkig realister, kan inte inbilla sig att något gammalt är värt guld i kubik och att det är det enda tinget som finns här i världen.
Det är tur att det finns ralister men dom är lite tråkiga, inge visioner såsom vi män.

Bosskey
2007-05-17, 19:12
Scenario på en "riktig" auktion: Äntligen hittar du det där matsalsmöblemanget du letat efter i många år. Du kan tänka dig att ge 6000:- Budgivningen startar på 1000:- och vandrar sakta uppåt.....1000-1500-2000-3000. Du harklar dig för att klara strupen?......svetten börjar bryta ut i pannan. I huvudet planerar du hur möblemanget skall placeras.......äntligen har vi anledning att flytta(kasta) den fula lampan vi fick av svärmor 1989.

Pang....klubban faller på 3500:- Utroparen: "Sådär......klockan är 15.23 och då skulle klubban falla". Ridå.....och du får leta vidare.

Hektor
2007-05-17, 19:39
Har jag bestämt mig för någt på auktion så har jag alltid fått det, bara någon halvfig. till handlare som bjudit emot och dom är kass på att bjuda.

Peter S
2007-05-17, 20:22
Ridå.....och du får leta vidare.
Det har inte hänt mig iallafall... När det är dags så håller jag upp spaden tills det gått över mitt "tak". Ibland får jag det, ibland inte. Och inte bjuder jag en krona högre än det jag tänkt ut från början. Möjligen om det blir "två bud"...

FBQ
2007-05-17, 23:18
Det är nog som hose säger - jag får inte de riktigt bra sakerna för jag är för snål.
På loppis ju göra riktiga fynd ibland. Dessutom tycker jag ju att det är roligast att hitta saker som ingen annan har upptäckt - men det är ju sällan. När man väl skall sätta maxtak för sig själv så sätter man dem för lågt - och då blir det inget köp av - och sedan ångrar man sig att man inte köpte.
Det händer väl därför att man bryter sitt maxtak och fortsätter uppåt - någon gång har jag väl följt med väl långt, men oftast tvärtom. Jag får väl bli bättre på att sätta mina tak :)

Peter S
2007-05-18, 00:38
Ja, att ha ett maxtak betyder inte att det ska vara lågt satt. Bara att man har en smärtgräns där man kommer att gräma sig även efter ett fullbordat inrop... Och kom ihåg: ju färre spontaninköp man gör, desto högre kan man gå på godbitarna! Eller är det bara jag som resonerar så?

FBQ
2007-05-19, 22:48
Peter, det kanske har lite att göra med varför man samlar.
Om jag kan äga en servis i 52 delar eller 52 olika varianter på 1800-talsporslin, så väljer jag det senare - det ger mig ett bättre studiematerial när jag vill studera 1800-talsporslin.
Jag köper hellre en felfri assiett, men om jag har råd med 10 varianter på skadade 1800-talsassietter för samma pris som en hel köper jag hellre det.

Och godbitar är ju subjektivt. Fast visst - jag har väl börjat höja ribban för mig själv på sista tiden.

Peter S
2007-05-20, 23:10
Jag hoppas att mitt inlägg inte gav uttryck för att vara en värdering av det inropade. Visst är det upp till var och en vad som räknas som "godbit". Jag tyckte bara det fanns anledning att ha bestämt sig före auktionen hur långt man ville sträcka sig på varje utrop. Ibland sitter jag också och hoppar."Varför bjuder ingen på den mattan. 50:- är ju ett fynd." Men om jag låter den gå förbi så kan jag lägga mer på det andra...

FBQ
2007-05-20, 23:18
Ingen fara Peter :) , jag tog det inte som någon kritik - vi resonerar ju alla olika.
I de flesta fall har alla fall jag nog 50:- över egentligen om jag nu skulle tycka att mattan var intressant, även om det nu skulle innebära att man får leva på nudlar i en månad.
Å andra sidan, skall man inte sälja mattan så är ju 50:- kronor inget fynd oavsett vad den brukar kosta i handeln om den nu själv tycker den är helt ointressant.

Ulferic
2007-05-21, 16:18
Köper inte så mycket på Tradera då jag vill ta och känna före köp. De gånger jag köpt har jag gjort det enkelt för mig. Lägger ett bud som jag anser är det jag vill betala för varan. Ibland bjuder jag tidigt, ibland strax innan auktionen går ut. Blir jag överbjuden så har någon ansett att varan värd mer än vad jag anser. Några gånger när det varit något som varit speciellt intressant har jag bjudit to the bitter end eller happy end. Finns antagligen ett stort antal teknier och taktiker när det gäller att bjuda. Föredrar "riktiga" auktioner.