handdator

Visa fullständig version : Bronsvas?

E.B.
2007-04-04, 19:49
Den här lilla rackaren fick hänga med hem från stamstället. Det här är inte mitt område men jag tyckte om formen och det kändes som om den hade lite ålder. Vasen är tung som rackarns och ca 12,5 cm hög. Vad tror ni om ålder och ursprung?

Ulferic
2007-04-07, 14:39
Är inte lätt att anta vare sig det ena eller andra om vasen E.B. Vacker form. Botten är inte arbetad utan verkar ha kvar rester från gjutformen. Om det är tecken på ålder vet jag inte. Kanske Rektor Hektor vet. Du skriver att du tror att vasen har lite ålder. Om du menar lite ålder kan det vara riktigt då vasen antagligen skall ge sken av ålder utan att ha det. Tror jag. Hoppas att jag har fel och att vasen är gammal.

Hektor
2007-04-07, 16:08
Nu är det väl så att ju äldre ju mer efterarbetat, men jag är kanske ute och rider?

E.B.
2007-04-08, 10:27
Visst kan den vara ny, som sagt så kan jag väldigt lite om sånt här. Man har väl lyft på en och annan liknande grej. Skillnaden är att den här inte har någa vassa kanter och är mjuk att ta på, vilket brukar vara ett bra tecken, nytt brukar ju vara så vasst.

Hektor
2007-04-08, 11:26
Vi får inte glömma bort det renhåriga (skalliga) skara av människor som älskar att antikbehandla och om man tillhör den skaran så int tusan filar man alla kanter vassa.