handdator

Visa fullständig version : Surströmming

Ballonggreven
2005-08-16, 20:21
Nu är det snart dags! Det ryckte till i hela organismen. Surströmmingslängtan slog till!
Blir det fint väder till nästa helg är det nog dags för skiva på altanen.
Mmmmmmmmmm.........

Nyfiken
2005-08-16, 22:02
Tar mig friheten att ställa mig lite skeptisk till denna "delikatess". Luktar väl inte så illa som det påstås men jag skulle inte komma rusande om det bjöds.

Susiflätan
2005-08-16, 23:16
Varför finns det inte serviser, serveringsfat etc för surströmming? Det finns ju attiraljer för alla andra högtider som kräftskiva, midsommar, jul mm. :confused:

Jung_Kee
2005-08-16, 23:21
Suck.

På västkusten så äter di rå fisk o på ostkusten så äter di rutten fisk.

Vad är det för fel på stekt, kokt (nå för all del så är det en jämmerligs massa fel på kokt fisk), grillad eller på annat vis anständigt tillagad fisk!? :confused:

Ballonggreven
2005-08-17, 09:30
Haha. Hur skulle en servis för surströmming se ut?
Det är väl ingen som kännt sig manad att utforma en dekor med bruna skrumpna fiskar på. Ska de göra flugor som svärmar runt fiskarna då?
Härlig servis det skulle bli. :eek:
Om surströmming, tycker jag inte.!!.

Nu är ju inte surströmming brun och skrumpen. Har du fått skrumpna surströmminga så förstår jag att du inte tyckte om dem. Du tänker möjligtvis inte på böckling?

Inte för att jag ser något behov av en surströmmingsservis men nog skulle den kunna bli grann! De silverblanka fiskarna utförda i argentateknik och kontrasterade mot en bård av stiliserade lila rödlökar och varmt gula mandelpotatisar.

Äjth
2005-08-17, 10:10
vg, vill du översätta latinet i din profil! det vore trevligt att veta vad det står.
Ballonggreven, trots vårt syskonskap kan jag inte säga att surströmming är min favorit, uppvuxen som jag är med den. En klämma kan jag äta men sen är det bra med det. Lukten stör mig inte alls, det är bara inte särskilt gott!

Raoul Karlsson
2005-08-25, 15:58
Jag äter bara färsk fisk.

Får väl översättta min text också då, för Er som inte kan finska. ;)

Jag har en hund, och jag är inte rädd att använda den.

Ballonggreven
2005-08-25, 16:03
Det blir surströmming till helgen! Tunnbröd, mandelpotatis, rödlök och degranna burkarna är inköpta. Tror jag ska ta fram de allra finaste snapsglasen, de med "klumpfot" och spetsigt avslut.

(not to self: Glöm inte snapsen imorgon)
övers: (antieckning till mig själv: don't forget the schnaps tommorrow)

Äjth
2005-08-25, 17:29
Ja det blir surströmming till helgen här oxå fast hos systern och systersonen!!!

Ballonggreven
2005-08-25, 17:45
Rapportera gärna om det var Röda Ulven, Kallax eller annat märke samt hur det smakade.

Här väntar vi bara på att regnvädret ska ge sig så vi kan sitta ut och de underbara dofterna kan följa vinde och fylla seglen på båtarna i Americas Cup!

A Antik
2005-09-01, 18:35
Hörrni - här är en som är fullständigt uppvuxen med denna sk. delikatess. Har nämligen sommarjobbat i min ungdom - nåja inte så där vansinnigt länge sedan trots att barnen anser en lastgammal - med att lägga in dessa små firrar i burkar hos Hanells salteri i Skeppsmalen utanför Ö-vik. Som gör Röda Ulven, + en grön/guldig burk som jag inte minns namnet på + Röda Ulven special (som var då rensade och lagd på burk ung som sardeller). Kommer aldrig mer i mitt liv att känna den lukt som alla svär över - luktorganen är immuna. Däremot kommer jag aldrig att ÄTA dessa fiskar då jag med egna ögon sett hur de hanteras. Flugorna gillar dem kan tilläggas... Men ett mycket roligt och välbetalt sommarjobb för en 15 - 19-åring. :D

Äjth
2005-09-02, 09:26
Huuvva ! Immun, du menar väl ändå inte att just surströmmingscellerna i din näsa inte kan längre kan känna denna ljuvliga doft som fyller hela mitt jag med varma samkvämskänslor, som borrar sig genom min näsa in i mitt innersta och får mig att bli glad och varm ?

Ballonggreven
2005-09-03, 18:02
Nu. Strax. Om en liten stund ska läckerheterna avnjutas. Den länge uppskjutna surströmmingsskivan blir äntligen av. :D

Äjth
2005-09-04, 07:54
Är det utvädrat nu?

Ballonggreven
2005-09-04, 08:08
Avnjutet och utvädrat. Mycket gott var det, men tyvärr blev snapsarna något fler än strömmingarna: järnbasker. :(

Äjth
2005-09-04, 08:34
Aj, aj, du vet väl broder att surströmming icke kräva alhoholhaltiga drycker ?!

LS
2005-09-22, 06:29
Alkoholhaltiga drycker kräva ej sur strömming!

LasseC
2005-10-15, 00:39
I kväll har jag inmundigat ett anseligt antal surströmmingar med mandelpotatis och tunnbröd. Men tro mig eller ej jag äter dem utan starka drycker. Inte ens öl. Jag fick lära mig av norrländska vänner att man skall dricka mjölk till. Riktigt gott. Tänk att det går att lära en smålänning att äta surströmming.
Hur är Er inställning till denna ädla mat.
mvh :rolleyes:

Peter S
2005-10-15, 00:47
Inte så illa, tycker jag om dem. Men det är lite tråkigt när man rapar surströmming tredje dagen. Man hinner tröttna liksom... För att inte tala om allt annat där doften sätter sig. Utomhus och med en precis lagom stor ost så man slipper slänga för mycket. Jag hade önskat att doften var tidsbegränsad till inmundigandet, men så är det inte.

Janne R
2005-10-15, 01:02
Denna maträtt om den ens kan kallas för det är en styggelse som borde förbjudas.Äta rutten mat? trodde vi hade kommit längre.
Att ta gamla tiders halvruttna nödmat som man på den tiden var nöd och tvungen att äta i brist på färska råvaror och sen upphöja det till nån sorts delikatess är patetiskt och borde vara mot Eu:s livmedelslagar.

LasseC
2005-10-15, 01:11
Janne R
Det är fel att kalla detta för rutten mat. Den är på sin höjd jäst, och smakar förträffligt. Första gången som jag åt det ryggade jag också tillbaka och tvingade i mig en. Men som sagt med tiden så har det blivit åtskilliga gånger detta har ätits. Jag kan hålla med Dig Peter S att man rapar surströmming ett tag men 3 dar... Det var att ta i lite.
mvh

Gunilla
2005-10-15, 01:43
Jag måste nog hålla med Janne om det barbariska att äta jäst fisk. Men smaken är ju fårskallig som dansken säger! :D

Janne R
2005-10-15, 01:57
Om man måste tvinga i sig det är det inte ämnat som mäniskoföda :p

Varför äta en rälig jäst sill när det finns lax,räkor,hummer,rysk kaviar ;)

Bruce
2005-10-15, 09:43
Ett nog så intressant ämne, men en tråd är tillräckligt! ;)
Har sammanfogat de två trådarna med samma rubrik till en.

/Admin

Peter S
2005-10-15, 12:50
Joo, då! 3 dagar varar en normalportion!

Ballonggreven
2006-08-14, 14:14
Nu är tiden inne för att riktigt toknjuuuuuuta av surströmming.

Fick hem reklam idag från Netto om Röda Ulvens läckra strömmingar. När denna danska lågpriskedja gör reklam för delikatessen måste man väl anse att den kommit att bli "mainstream"?

Besökte Netto på danska sidan igår och köpte en mild Aalborg på endast 32%. Riktigt god till kräftorna och säkert perfekt till fisken. Kanske undviker jag förra årets baksmälla.

Kecke
2006-08-14, 14:31
Ahhhh......det vattnas i munnen. :D

hose
2006-08-14, 18:23
Ak ja - tør man smage ?
Eller skal jeg lade det blive ved snapsen. Det andet er vist for eksotisk :rolleyes:

Äjth
2006-08-14, 19:55
Nej, nej, snaps skall icke intagas med surströmming. Mjölk ska det vara!!

Ballonggreven
2006-08-14, 20:19
Nej, nej, snaps skall icke intagas med surströmming. Mjölk ska det vara!!

Dricker inte mjölk. Bara mjölkersättning (öl & brännvin :D ).

Ballonggreven
2007-08-15, 23:32
Åter dags för äkta matkultur!
Här en länk till en intressant sida där man hittar ett test av årets goda strömmingar.
http://www.surstromming.se/

Hektor
2007-08-16, 20:47
Fy F med stort F för 32% snaps, hur kan någon tycka om något sådant, jag ryser ända ner i tårna.
Har luktat sur.. en gång och det luktade ruttet, så frågan är hur det smakar?

I.o.f.s måste dom två passa bra ihop om man vill späka sig med klass.

brodertuck
2007-08-16, 22:41
Om man ska orka igenom alla snapsar är det inte dumt med en alkoholsvag variant. Förut fanns det en Vodka 23 som var helt outstanding till kräftor.
Varför ska man bränna sönder smaklökarna? är det yrsel man är ute efter så blir ju en hela 23 lika mycket som en halvpanna äckelrenat, eller hur.
Surströmming smakar bättre än den luktar, men det säjer inte mycket. Skulle vilja jämföra smak och konsistens med en rejäl snorloska.

Kecke
2007-08-16, 22:47
Skulle vilja jämföra smak och konsistens med en rejäl snorloska.

Tja, där blir det svårt att säga emot då jag enbart testat surströmming. :D

Reseda
2007-08-17, 00:41
Tja, där blir det svårt att säga emot då jag enbart testat surströmming. :D

Ohlalala! Du aldrig varit förkyld alltså. GRATTIS :D

Hektor
2007-08-17, 19:36
Då innebär det att surströmming inte smakar någonting, då förstår jag att 32% är bra bara det inte hade varit så förbenat äckligt.
Jag är kanske allergiker mot för mycket vatten och för lite sprit?
Tänk vad bra det hade varit om man haft en så pass "billig" smak som omgivningen har. Man hade kunnat göra om en 75:a Taffelakvavite till 3st 75:or
och njuta i fulla drag av "sötman" som uppstått.

Hektor
2007-08-17, 19:37
Har ni sett på farfar nu blev det en röd gubbe, passar ju in bra som tur är.

miso
2007-08-17, 20:53
Kalvar dricker mjölk inte norrläningar
jag har inte hunnit med vare sig kräftor eller strömming men hösten är lång

Kecke
2007-08-17, 21:32
Ohlalala! Du aldrig varit förkyld alltså. GRATTIS :D

Jo, men i Norrland har vi näsdukar.:D

Kalvar dricker mjölk inte norrläningar
jag har inte hunnit med vare sig kräftor eller strömming men hösten är lång

Är slutet av oktober för sent?

miso