handdator

Visa fullständig version : Vad är det för material i duken?

hugo2
2014-02-18, 14:49
När mina föräldrar gifte sig år 1952 fick de bl a två dukar i bröllopspresent. Enligt min mamma var dessa dukar då "högsta mode", det var något nytt och modernt.

Den ena duken använde min mamma, men när hon tvättade den blev den helt förstörd. Som ett resultat av detta, hon ville ju inte förstöra den andra duken också, så har duk nummer två blivit liggande i linneskåpet i 62 år. Där gör den ingen glad.

Så nu tänkte jag antingen sälja duken eller börja använda den. Men om jag skall sälja den så är det ju bra att kunna ange materialet i annonsen. Om jag skall börja använda den måste jag veta hur jag skall tvätta den. Finns det någon här som kan hjälpa mig?

Den har i alla år gått under namnet "Guldduken". Den är verkligen guldfärgad, tyget är ganska tungt och mycket blankt, det känns glatt/halkigt och kallt mot handen. Framsidans mönster återfinns även på baksidan, men där är allt tvärtom, de mörka partierna är ljusa och de ljusa partierna är mörka.
Jag vet inte om det är en relevant ledtråd, men halva min släkt består av norrmän, så duken kan mycket väl vara köpt i Norge. 139909139910

Fahlis
2014-02-18, 15:57
jag har sett liknande dukar och servetter från 1940-talet, vävda i rayon, ett konstsiden av regenererad cellulosa.
Väldigt besvärliga att använda därför att de är glatta som nyspolad is, allting halkar omkring på bordet:(

hugo2
2014-02-18, 16:09
jag har sett liknande dukar och servetter från 1940-talet, vävda i rayon, ett konstsiden av regenererad cellulosa.
Väldigt besvärliga att använda därför att de är glatta som nyspolad is, allting halkar omkring på bordet:(

Tack för svar. Det problemet har jag inte ens tänkt på, men det kan säkert stämma för duken är väldigt halkig, det var nästan så att den halkade av bordet när jag skulle fotografera den. Så det kanske är bättre att använda den under rumpan i pulkabacken istället för som duk.

Koala
2014-02-27, 07:47
Duken är tillverkad av vad som marknadsfördes som konstsilke, dvs. en cellulosafiber (och inom parentes sagt besläktat med vad som idag kallas för viskose och används till kläder).

Holma hade en stor tillverkning av konstsilkedukar, men de tillverkades säkert på många andra håll under andra världskriget. Konstsilkedukarna blev ganska populära på sin tid eftersom de var så vackert glänsande, men de ÄR väldigt sladdriga och svårhanterliga. Ett knep är att lägga bordsfilt under - i avsaknad av sådan duger det bra med en fleecepläd.

Konstsilkedukar är idag nästintill osäljbara även om de är helt oanvända. Med lite tur kan du få någon tia på Tradera. Så använd du duken i stället. Obs att fållarna är ett känsligt kapitel, de vill gärna släppa vid tvätt, så om din duk är ofållad tänk på att inte ta till för snåla sömsmåner.

Jung_Kee
2014-02-27, 08:24
Cellulosabaserade plaster och konstmaterial brukar vara extremt brandfarliga, är det fallet med detta konstsilke också?

hugo2
2014-02-27, 09:07
Duken är tillverkad av vad som marknadsfördes som konstsilke, dvs. en cellulosafiber (och inom parentes sagt besläktat med vad som idag kallas för viskose och används till kläder).

Holma hade en stor tillverkning av konstsilkedukar, men de tillverkades säkert på många andra håll under andra världskriget. Konstsilkedukarna blev ganska populära på sin tid eftersom de var så vackert glänsande, men de ÄR väldigt sladdriga och svårhanterliga. Ett knep är att lägga bordsfilt under - i avsaknad av sådan duger det bra med en fleecepläd.

Konstsilkedukar är idag nästintill osäljbara även om de är helt oanvända. Med lite tur kan du få någon tia på Tradera. Så använd du duken i stället. Obs att fållarna är ett känsligt kapitel, de vill gärna släppa vid tvätt, så om din duk är ofållad tänk på att inte ta till för snåla sömsmåner.

Tack för svaret. Med hjälp av dessa ledtrådar kunde jag hitta en exakt kopia av min duk på Tradera (i originalförpackning från just Holma, har varit till salu för 299 kr ett tag, men det verkar ingen vilja betala). Det enda som skiljer verkar vara färgnyansen. Så nog är det en Holma-duk jag har. Kul att få veta lite om duken.

Men om jag nu skall använda den så kommer den ju förr eller senare att behöva tvättas. Hur gör jag det?

Koala
2014-03-07, 13:23
Jag brukar slänga med konstsilkedukar i vanliga vittvätten, det funkar, då blir de i alla fall rena om man spillt ner dem. Och kallmangling på ordentligt fuktade dukar så blir de riktigt fina.

Fahlis
2014-03-07, 15:41
Lite stärkelse före manglingen brukar göra susen.