handdator

Visa fullständig version : Fråga: Gobeläng, vilket gäng..?

Kim von Platen
2013-09-29, 23:09
Hallå,
Om textil kan jag intet. Denna städade jag ut från ett förråd. Ca 150 cm på bredden. Gammal? Värdelös? Och vad fasen föreställer skrället? Jag har en hypotes, hemlig.
Axel?

Hoppas på många svar och synpunkter. Nu barrar det.
So long...

Peter S
2013-09-30, 12:28
Vågar inte alls gissa på innehållet i tavlan. Utan att ha sett baksidan tror jag det rör sig om en maskinvävd bild. Många färger och tunt garn. Det skulle kunna betyda ett äldre tillverkningsdatum, kanske 1800-tal. Visa baksidan också, tack!

Morrie
2013-09-30, 13:51
Jag säger: garanterat maskingjord. Men dekorativ, fungerar som prydnad eller till kudde.

Kim von Platen
2013-09-30, 14:51
Vågar inte alls gissa på innehållet i tavlan. Utan att ha sett baksidan tror jag det rör sig om en maskinvävd bild. Många färger och tunt garn. Det skulle kunna betyda ett äldre tillverkningsdatum, kanske 1800-tal. Visa baksidan också, tack!
Hallå Peter,
Tack, både gamla kungar och unga älskarinnor bör synas i sömmarna. Här bild på båda sidorna. Gissa vågar du, gissar jag.
Så long...

Kim von Platen
2013-09-30, 14:59
Jag säger: garanterat maskingjord. Men dekorativ, fungerar som prydnad eller till kudde.

Hallå Morrie,
Det får bli namnet på vår nästa tax. Är dålig på sömnad men du har säkert rätt. Köpte skrället för att inreda ett sovrum i Gamla Stan, inte långt från Riddarhuset. Skulle bli en inramad sänggavel. Det mest gick i en älskarinnas tecken. Gissa?
Tack för ditt svar...

bwh
2013-10-03, 00:50
Mycket rokokoigare än så här blir det bara inte - och nog ser det ut som Ludvig XV medhavande premiärmätressen mme Pompadour och ett av hennes vänsternöjen:p
Stilen försöker att vara rokoko men försöker LITE för mycket - det blir nog Nyrokoko - och stilens tid 1870-tal (ungefär) stämmer nog ganska bra med tekniken - maskinvävd.
Min intressedetalj (Hirschfängaren) kan tyvärr vara både 17-och 1800-tal!

Kim von Platen
2013-10-03, 08:34
Mycket rokokoigare än så här blir det bara inte - och nog ser det ut som Ludvig XV medhavande premiärmätressen mme Pompadour och ett av hennes vänsternöjen:p
Stilen försöker att vara rokoko men försöker LITE för mycket - det blir nog Nyrokoko - och stilens tid 1870-tal (ungefär) stämmer nog ganska bra med tekniken - maskinvävd.
Min intressedetalj (Hirschfängaren) kan tyvärr vara både 17-och 1800-tal!

Hallå bwh,
Visst måste det vara Ludde och madame P. Så vill jag gärna tro att älskaren är Axel von Fersen som slutade sina dagar
så trist inte så långt från våra lilla lya.... tack för ditt förslag och so long...

PS Hirschfängarens ålder kan du kolla med Max Sjöberg på Probus (trevlig prick). Mail: max.sjberg@telia.com

bwh
2013-10-03, 15:15
Den tredje figuren tycker jag nog ser lite för blyg ut för att vara "le beau Fersen" och det hjälper nog inte att fråga Max&Jörgen - dem träffar jag f.ö. ganska ofta IRL.
Det intressantaste tycker jag nog är att fråga vem som målat förlagan/originalet - det kan väl inte vara någon svensk - Lafransen var väl för tidig och Roslin för sen?
Slå en Bildgoogle på Boucher!:cool:

Kim von Platen
2013-10-03, 21:38
Den tredje figuren tycker jag nog ser lite för blyg ut för att vara "le beau Fersen" och det hjälper nog inte att fråga Max&Jörgen - dem träffar jag f.ö. ganska ofta IRL.
Det intressantaste tycker jag nog är att fråga vem som målat förlagan/originalet - det kan väl inte vara någon svensk - Lafransen var väl för tidig och Roslin för sen?
Slå en Bildgoogle på Boucher!:cool:

Hallå där,
Tack för ditt deltagande i en egentligen mindre intressant fråga. Bilgoogla kan jag inte, men Roslin kan ligga nära till hands, som förlaga. Nu tror jag att bilden är en pastisch, en nidbild, av dekadnsen på Luddes tid. Kungen har somnat efter en god lunch i det gröna och kliar sig på klassiskt franskt manér på "pitten", t.o.m i sömnen, så om tygstycket är svenskt är tredje person Axel von Fersen. So long...

Ps. Vore bra med en snabblektion i kosten att bildgoogla. Hoppas någon känner sig manad.

prylsnubben
2013-10-04, 00:03
Ps. Vore bra med en snabblektion i kosten att bildgoogla. Hoppas någon känner sig manad.

"Pitten", näää vet Du va Kimmen,
fi,fi,fi,fi-nns det inget bättre namn
på en så ku,ku,ku,ku-l grej.

OBS! Vågat förslag:o.
K-ken mina damer är ingen leksak,
det är en smaksak:rolleyes:.

1. Google
2. Bilder (grå fältet ovanför).
3. Kameran (sök med bild), överför en bild
4. Bläddra
5. Öppna

Lycka till:).

Kim von Platen
2013-10-04, 08:30
"Pitten", näää vet Du va Kimmen,
fi,fi,fi,fi-nns det inget bättre namn
på en så ku,ku,ku,ku-l grej.

OBS! Vågat förslag:o.
K-ken mina damer är ingen leksak,
det är en smaksak:rolleyes:.

1. Google
2. Bilder (grå fältet ovanför).
3. Kameran (sök med bild), överför en bild
4. Bläddra
5. Öppna

Lycka till:).

Hallå Snubben,
Tack för dagens första skratt och en snabbis. Det gick. So long....

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC8QtwIwAA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D0X4 VTUTvF-Y&ei=Sl1OUvj9E-Sp4ATl84GgCQ&usg=AFQjCNF9qy87ZhOu9aOpxw-NeBlmoO4ntA&bvm=bv.53537100,d.bGE

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://gfx.svd-cdn.se/multimedia/dynamic/00718/svordom003_718925c.jpg&imgrefurl=http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/ful-i-mun_5922953.svd&h=272&w=485&sz=24&tbnid=7oi3cKfYtrNJkM:&tbnh=75&tbnw=133&zoom=1&usg=__xeCy4C0FC2e4hUU_5nZcPqEOAak=&docid=STWoVg-q2Lc3fM&sa=X&ei=p1pOUsLnHcbU4wTFn4DIAw&ved=0CEUQ9QEwBA