handdator

Visa fullständig version : Pressglas med puntel.

Sladden
2007-03-17, 20:28
Min hylla.

FBQ
2007-03-17, 20:51
Mycket roliga saker är det.
Jag tänkte på kakfatet i mitten - det du visade som ett nyinköp ganska nyss - det är ju (alla fall för mig ) ett ganska roligt exempel på att pressglas med puntelmärken har gjorts ganska sent.
Hur gammalt kan det vara? 20-30-40-tal? (jag tittade på det lite till nu - rosen är ju absolut jugend - så det är nog 20-tal i alla fall - men inte är det väl äldre än så?)

Sladden
2007-03-17, 21:07
Jag vet inte men punteln antyder ju att det kan vara äldre.

FBQ
2007-03-17, 21:45
Kanske kan någon av glasexperterna hjälpa till?
Jag tycker att de där breda skärslipningarna (och imitationer av dem) känns ganska mycket 20-tal, och jag tycker blandningen mellan gravyr och "slipning" känns ganska modern. Kanske kan vara lite djärvt 10-tal också.
Rosen är absolut i jugendstil.

Sladden
2007-03-17, 21:59
Efter skärskådande i lupp kan jag meddela att rosorna är slipade.
Mycket arbete på ett enkelt objekt!

Hektor
2007-03-17, 22:37
Den "slipade rosen" verkar vara något mysko gjort på senare tid.
Mina kära vänner finessen med just pressglas var att inte behöva slipa så något är det som inte stämmer.
Men går det så går det och dom som gjort den har säkert varit både duktiga och framåt här i världen.

FBQ
2007-03-18, 00:00
Jag vet inte om finessen alltid har varit att slippa slipa.
Båda saltkaren till vänster på den här bilden är ju slipade pressglasföremål. Jag tror inte att tårtfatet behöver vara helnytt för det.
Förresten Hektor - du är alltså 766 som skaffat dig en kompletterande identitet - eller?

Kecke
2007-03-18, 08:53
Jag har fått den uppfattningen att pressglas med skarpt puntelmärke kvar är från tiden fram till ca 1900, och att man därefter använde stjärnan i botten.
Någon som kan klarlägga?
Antog direkt att alla Sladdens skålar var från tiden före 1900.

Hirvi
2007-03-18, 09:12
Tittar man i Örnberg & Andersson priskuranter 1883 och framåt, så hittar man ju pressglas Saltkar, Sockerskålar, Tårtfat mm (även) slipade, då som nu var det väl fattig och rik!!!!
Hirvi

Sladden
2007-03-18, 09:57
Här är rosen "bakifrån"
Det verkar som om rosen är pressad och sedan mattslipad. Sliparen har missat några små områden.
Kan hålla med i misstanken om att fatet nog inte är så gammalt.
Fatkanten är mycket mjuk o len. Säkert eftervärmd. Därav puntelmärket?

FBQ
2007-03-18, 13:24
Antagligen är det just den här eftervärmningen som gör att den har puntelmärke.
Jag vet inte om det hade att göra med att processen blev så dyr, att pressglaset blev så jämt ändå, att man hittade andra metoder att snygga till glaset eller kanske alla tre och fler skäl till att puntelmärket försvann - Hirvi som är glasblåsare kan säkert berätta om betydelsen. Det finns nog alltid risk med att sätta för strikta gränser för enskilda tekniska lösningar.
I vilket fall som helst finns det ju äldre pressglas som saknar puntelmärke också.
Jag har inga pressglassaker med puntelmärke som jag kan misstänka är så här nya - däremot har jag ju vattenkaraffen och de lilla blåa leksaksflaskan som är formblåsta och med puntelmärke och tillverkade efter 1900. Kanske ser det lite annorlunda ut där - man måste ju oftast göra en mynningsrand efteråt - men det går ju att göra regaliner till formblåsta ölbuteljer utan att de får puntelmärke.

Hirvi
2007-03-18, 14:58
Här är rosen "bakifrån"
Det verkar som om rosen är pressad och sedan mattslipad. Sliparen har missat några små områden.
Kan hålla med i misstanken om att fatet nog inte är så gammalt.
Fatkanten är mycket mjuk o len. Säkert eftervärmd. Därav puntelmärket?

Rosen har dom lagt på en chablon och sandblästrat, det känner jag igen, vi blästrade endel i Fåglavik!

Hirvi

Sladden
2007-03-18, 15:21
Tack, Hirvi.

Hektor
2007-03-18, 16:41
FBQ jag segar mig fram i hasorna på 766 och försöker vinna men det är svårt.
Av någon anledning....
Lika svårt som att säga något med säkerhet om pressglaset ovan.

Hirvi
2007-03-18, 18:58
Antagligen är det just den här eftervärmningen som gör att den har puntelmärke.
Jag vet inte om det hade att göra med att processen blev så dyr, att pressglaset blev så jämt ändå, att man hittade andra metoder att snygga till glaset eller kanske alla tre och fler skäl till att puntelmärket försvann - Hirvi som är glasblåsare kan säkert berätta om betydelsen. Det finns nog alltid risk med att sätta för strikta gränser för enskilda tekniska lösningar.
I vilket fall som helst finns det ju äldre pressglas som saknar puntelmärke också.
Jag har inga pressglassaker med puntelmärke som jag kan misstänka är så här nya - däremot har jag ju vattenkaraffen och de lilla blåa leksaksflaskan som är formblåsta och med puntelmärke och tillverkade efter 1900. Kanske ser det lite annorlunda ut där - man måste ju oftast göra en mynningsrand efteråt - men det går ju att göra regaliner till formblåsta ölbuteljer utan att de får puntelmärke.

Ja har pressglas puntelmärke,då har dom behövt värma in den för att få bort sårigheter, om inte formen var så tät i skarvarna blev det ju skägg, även en trepunktklo av järn med farlig asbets på, tog man runt foten, och kunde sedan värma in, då blev det inget puntelmärke i botten, Flaskor som var raka i kroppen trädde man över en förvärmd järnhylsa på skaft och knackade av vid halsen, (det var en form av puntel), inget synligt i botten, sedan kunde man lägga på ring, eller driva ut halsen med en drivsax.
Hur dessa tre alternativ användes när vi pratar om vilken tid mm, så kan jag inte svara på det, att tillverka dessa (hylsor) och (klor) i stället för puntel vet jag inte när dom kom på!
Hirvi

LasseC
2007-03-18, 20:54
Hirvi Du vet ju det mesta om tillverkning och är en tillgång här. Min fråga är om man värmde in puntelmärkena så de blev "mjuka" och avrundade istället för vassa puntelmärken.
Vi har nämligen en tillbringare där puntelmärket verkar ha värmts upp. Hur de gjorde vet jag inte men Du kanske har ett svar.
mvh Lasse

Hirvi
2007-03-18, 21:37
Hirvi Du vet ju det mesta om tillverkning och är en tillgång här. Min fråga är om man värmde in puntelmärkena så de blev "mjuka" och avrundade istället för vassa puntelmärken.
Vi har nämligen en tillbringare där puntelmärket verkar ha värmts upp. Hur de gjorde vet jag inte men Du kanske har ett svar.
mvh Lasse

Om puntelmärket skall väsmas upp och bli mjukt (mjuka kanter) då får det göras i Hyttan direkt efter glaset knackats av, med en gaslåga, koncentrerat på märket, i dag är det vanligt att dom har tillgång till gas i hyttorna, men förr gick det nog inte, och att värma upp det i sliperiet senare gick inte på ett sådant ställe, då blir det glaskross.
Är tillbringaren inte alltför gammal kan det ju gjorts så här, ett foto på märket kanske inte är så lätt att få till.
Hirvi

LasseC
2007-03-19, 10:22
Det förstår jag att det måste värmas i hyttan. Jag skall ta en bild på tillbringaren men hinner inte just nu för jag skall iväg och prata gamla gruvor och bergverk.
Vi hörs Lasse