handdator

Visa fullständig version : Min gamla bro.

Sladden
2007-03-17, 19:43
Tycker mycket om den gamla bron hemmavid.

Sladden
2007-03-17, 19:45
Dom kunde "slå valv" förr.

Liljerik
2007-03-17, 20:49
Ja, visst är det något speciellt med sådana här broar. Och vattnet som flyter förbi. Man kan fastna vid dessa skapelser och nästan hypnotiskt bara titta och njuta hur länge som helst.
Vi har någon mindre valvbro i närheten, ska försöka ta mig tid och stanna till och fota den......och bara fly verkligheten en stund. :rolleyes:

LasseC
2007-03-17, 20:56
Tänk man blir lyrisk när man ser dessa valvbroar. De finns där i århundranden och inte bildas det några sprickor i dessa som gör att några armeringsjärn kan rosta sönder. Det vet i f-n om de inte var bättre förr att bygga.
På ett gammalt torpställe vi hade en gång i tiden fanns och finns än i dag en gammal stensatt jordkällare som har funnits där sen början av 1800-talet. Den som äger torpet idag vårdar källaren och har tagit ner ett par träd som kunde ödelagt källaren med sina rötter, samt gjort en ny dörr tii ingången. Den står nog utan vidare 100 år till. Skall ta en bild på den när jag kommer ner i vår.
mvh DG

Sladden
2007-03-17, 21:11
Visst är det härligt med det välkonstruerade. Inte för utseendet, utan det var funktionen som gällde. Funktionalism när det är som bäst. Mycket äldre än funkisen!