handdator

Visa fullständig version : Alysia en libanesisk succeshistorie

hose
2007-03-11, 18:51
Lad det være sagt med det samme. Min kone kender mit forhold til Alysia - altså hvis vi ser bort fra et par ubetydelige detaljer. Som f.eks. at hun altid går i mini skirt, at blusen stumper og ikke når ned over hendes mave samt at hun ligner en fra "Tusind og en nat". Bortset fra de få detaljer så er min kone fuld ud bevidst om mit forhold til Alysia.

Alysia er min frisør.

Hun var fraskildt med et barn og noget skulle hun leve af så hun åbnede en frisørsalon. Så kunne hun gå hjemme. Forsørge sig selv og barnet og når pigen kommer fra skole - ja så er hun der at komme hjem til. Jeg var en af Alysias første kunder og har støttet hende til at stå frem og markedsføre sig selv. Så hun er glad for mig. En klipning koster 100kr, så ½ time i Tusind og en nat er overkommelig.

Alysia har kun danske kunder samt 2 af anden etnisk herkomst. Selvstændig er OK, og damefrisør er også OK, men at klippe mænd:mad: Nå Alysia er ligeglad for der er masser af kunder.:)

Nu var det slet ikke Alysia jeg ville fortælle om, men min "tyrkiske barber" og det er en helt anden historie. Jeg har gjort det til en vane at blive klippet og barberet uanset hvor jeg er i verden. Der er bare det, at ingen slår min "tyrkiske frisør" klipning og barbering det skal ske i Tyrkiet:D

"Min tyrkiske frisør" er ikke en person, men en række af personer. Uanset hvor det er og hvem det er, konceptet er det samme. Og de er alle fantastiske.:)

nisse 8
2007-03-11, 18:58
Mer historia mer.........jag väntar:)

hose
2007-03-11, 19:16
Første gang fortaber sig i histories tåger. Det var i Kusadasi og vi havde været ude at spise. Konen og vores to (dengang) mindre børn. Klokken var vel omkring 21 og så siger hose "Far skal klippes". Vi finder en frisør. Der sidder 6 til 8 mænd på skamler udenfor salonen. En rejser sig straks "Hair cut" siger han - og ja tak. I salonen hænger næringsbrev med billede, men ham gutten ser vi ikke noget til. I Tyrkiet der er der åbent døgnet rundt. Kan ejeren ikke så har han 23 fætre som stiller op.

Velkommen til 3 timers luxus for 80kr.

Man kan ikke klippe uden at vaske håret - så det er første fase. Så bliver jeg klippet med en lille saks så fint og så fantastisk. Undervejs skal vi have te og en smøg eller to blev der også plads til. Den ventende familie fik te og cola - uden beregning.

Barberingen fulgte et fast ritual. Skum blev rør op i en kop, og med den blødeste børste maseret ind i huden. De barberer med kniv - og det er et ritual i sig selv. Hver gang åbner de et nyt blad. Bladet knækkes (hvad de bruger det andet halve blad til - ja det har jeg aldrig fundet ud af) det gamle blad fjernes fra kniven og det nye påsættes. Ingen er tidligere barberet med det blad:)
Først barberer de oppefra og ned - så ny skum og så barberer de nedefra og op. Det største problem er at barberingen er så tæt så den holder i 3 dage. Barberen er helt forvirret når jeg kommer igen dagen efter:D

Så klippes hårene i næsen. Hårene i ørerne brændes med en vatpind dybbet i ?? han tager en klump vat dypper den i - og en flamme på størrelse med - hu ha - kastes ind i øret - den trækkes ud igen inden jeg kan mærke varmen. Så skal jeg have vasket ører - fingrene helt ind til - så er de ihvertfald rene.

Så er det tid til massage. Jeg blev masseret fra issen ned til skuldrene (incl. vridning af nakken) det sidste er jeg dog ikke vild med længere - jeg har mine halsvirvler kær:) massagen omfattede armene og hænderne helt ud til at knække hvert et led i fingrene.

Næste punkt er balsam til håret. Nu er der det at jeg er lige blevet klippet så selvfølgelig skal alle de små hårrester fjernes - det sker ved endnu en vask.
Medens frisøren tager en smøg kommer en lille dreng - han fjerner nu alle hårafklip fra tøjet. Et hår af gangen - og han kan rubbe neglene. Pomade i håret, talkum på kinderne efterfulgt af barbersprit.

Færdig arbejde 3 timer er gået nu er hose klar til nattens strabasser.

Familien - de elsker mig - som jeg elsker dem, omend sønnike var faldet i søvn. Hjem til hotellet imorgen tyrkisk bad.
Kender i det eller skal i have en beskrivelse?

nisse 8
2007-03-11, 19:23
Man får inte ha bråttom om man ska barbera sig:D

766
2007-03-11, 19:48
Den sista gången jag klipte mig hos skattebetalande frisör gick som blixten trots att hans rörelser gick sakta och metodiskt fram.
11:45 startade jag jag och körde 2km ner i staden, parkerar och går in och blir klippt. 12 o5-10 är allt överstökat, helt otroligt vilken effektiv gubbe till att klippa.

hose
2007-03-11, 19:52
Nej de øver sig på en ballon fyldt med vand. Når de kan barbere ballonen uden at den springer - så ;)

Tyrkisk bad er en kær foretagelse. Jeg tager altid et hver uge. Det foregår efter et bestemt ritual. Badet, jeg tager ALTID de antikke, ligner en moske kuplet tag og det ligger altid i tilknytning til moskeen. Ved indgangen mødes du af bademesteren. Han fører dig til et kammer med 2 brikse og giver dig nøglen hertil. Turisterne har badetøj med - jeg tager det splitter ragende Hans Jørgen - nogen gange (under Öchelan krisen var jeg helt alene) Tøj, penge og kamera og lignende efterlader du i kabinen - ingen kunne drømme om at stjæle. Og døren er (for hvad det er værd) låst. Man får et rødt lænneklæde - stort som et badehåndklæde, men tyndt som et lagen. Bademesteren fører dig ind i første kammer. Alt er i marmor og gulvet sejler i vand. Midt i rummet står en stenplade 3 meter i diameter. Under gulvet brænder et bål som opvarmer stenen. Langs vægene er der kabiner til 2 personer adskildt med en halvvæg og et plastic forhæng til at trække for.

I kabinen er der et stentrug og en vandhane løber med iskoldt vand. Der er altid små plasticskåle i truget. Nu skal der slappes. :D Temperaturen er behagelig og luftfugtigheden er høj. Ekastremt høj - der er ingen lys men i kuplen over dig er der små stjerneformede huller hvorigennem fugten trækker ud og dagslyset skinner ind. Her tilbringes ½ til en hel time. Jo længere jo bedre. Man kaster hele tiden koldt vand over kroppen og huden løsnes. Når du er klar - jeg tager længe - så forsyner fører bademesteren dig med et nyt lændeklæde og fører dig ind i rum 2.

Rum 2 har en sten som det første rum, men langs vægen sider du og venter. 2 bademestre står på hver sin side af stenen. De er ren sener og muskler - ikke særlig store, men de har overarme som vi andre har lår.

Første bademester placerer dig på stenen. Den er varm så forinden har han kastet en spand kold vand over den. Han går nu igang. Tager et vandfad som han fylder med koldt vand og olivensæbe. han bruger - hvad der ligner et dynebetræk til at skumme sæben.

hose
2007-03-11, 20:14
Bademesteren puster nu dynebetrækket op som en stor "ballon". Den er 2 meter lang og 1 meter bred og fyldt med luft. Så fører han ballonen hen over dig medens han presser sæben ud. Det gentager han et par gange indtil du ligger i et skumbjerg. Så går han igang med at vaske dig - først på maven og benene. han bruger en vaskehanske og den er ikke blid. Huden skrælles af i store klumper. Al den døde hud er løsnet og nu fjerner han den. Kun kronjuvelerne rører han ikke. Så en spand kold vand over kroppen.

Han tager fat i armen og som en frisbee snurrer man på stenen. Om på maven så er det ryggens tur. Først skummes sæben og så vaskes man. Efter ryggen bliver man sat langs vægen på en marmor bænk. Nu er det hårets tur. Jeg siger jer sådan et dynebetræk det kan indeholde meget sæbe. Ørerne vaskes helt ind i -- ansigtet får en tur.
Så får man endnu 3-4 spande koldt vand over kroppen. Så er det tid til at komme op på den varme sten igen. Det er nu den anden bademester som tager over. Armene op over hovedet benene rundt om - han slår knuder på din krop. Han presser og klemmer finder alle stederne med knuder og de løsnes. Nakkevridninger og hver et led i kroppen knækkes. Har i nogensinde prøvet at knække leddet i lilletåen - han gør det.:D

Så er det slut - nyt lændeklæde - og du føres ud i forkammeret. Her afklimatiseres din krop. Næste stop er dit private omklædningsrum. her kommer de 2 brikse ind i billedet. Jeg plejer bare at ligge og slappe af andre får en oliemassage af olie massøren. oliemassagen foregår i det private omklædningsrum. Men det andet er rigeligt til mig.

Så er det ud i forrummet. Her serveres æble te med masser af sukker. Og en smøg. En snak med de øvrige og end of programme. Man er ein neues mench.
Billedet viser en skål til at kaste vand over kroppen. Den er fra Istanbul anno 1820erne - idag er de af farvestrålende plastic.

hose
2007-03-11, 20:16
Den sista gången jag klipte mig hos skattebetalande frisör gick som blixten trots att hans rörelser gick sakta och metodiskt fram.
11:45 startade jag jag och körde 2km ner i staden, parkerar och går in och blir klippt. 12 o5-10 är allt överstökat, helt otroligt vilken effektiv gubbe till att klippa.

766 du er et typisk fortravlet menneske:D
Ting tager tid - min dagligdag er som du beskriver, men ferien :D :D

Skal du med næste gang?

nisse 8
2007-03-11, 20:21
Riktigt underhållande läsning, tack Hose

hose
2007-03-11, 21:13
Riktigt underhållande läsning, tack Hose
Ja oplevelser er der nok af - har du været i Tyrkiet? Fantastisk sted - slet ikke som man forestiller sig når man ser hos os. Forventningen er at de må være ?? men så viser det sig at de er vestlig orienterede og venlige - åbne som vi slet ikke ser her. De vil lære og de vil ind i EU. Jeg kender kun Tyrkiet omkring Middelhavet - jeg ved godt at Anatolien er anderledes, de fleste i Sverige og Danmark kommer fra den del af Tyrkiet hvor kurderne bor - og det er noget andet. I august rejser vi til Alanya det skal udgøre vores base for en tur til Konya og kappadokien
- jeg glæder mig. Sønnen og en kammerat vil vist blive i Alanya, men konen og jeg selv skal ud på eventyr.:)

nisse 8
2007-03-11, 21:20
Nej jag har inte varit där ännu men kanske åker dit någon gång.

hose
2007-03-11, 21:28
Du skal gøre det. Det er et fantastisk sted.
Kan du lide græske ruiner? Tyrkiet har måske 10 gange så meget. De antikke byer ligger som perler på en snor. Vi har været der mange gange fra Istanbul over Kusadasi til Bodrum, Myra til Antalya, Side til Alanya, Pamucala. Homers Illiaden foregår i Tyrkiet. Og nu skal vi så ud øst på til den del af Tyrkiet hvor man går i lange bukser og konen skal have lang nederdel på. :D

En ting ved Tyrkiet elsker jeg offentlig transport. Vi ser ikke så meget, men vi kører i bus. Til stranden til ruinbyerne. Det fungerer - bus i Grækenland er umuligt - Grækerne spolerer alt. Tykerne de kan organisere det. En gang vi skulle til en ruin by - med dolmus. Vi tog en på gaden - der stod en fyr han arrangerede alt. Da vi kom til næste by sagde chauføren i skal med den bus. Den næste chaufør ventede på os. Vi var meldt i forvejen han kørte os næste stykke og anviste hvordan vi kom videre.

Huler hvor mennesker boede for 50.000 år siden, floderne Manavgat og nogen som jeg kun kan udtale, men ikke stave til. vandfald - sådan at bade under et iskoldt vandfald, at bade i havet hvor vandet er fersk fordi floden løber ud i havet.
Bådture - engang var vi på en bådtur. Båden var til 50 personer - jeg spurgte har du en tur? Absolut. Da vi ankom næste morgen til båden var den fyldt med tyrkere, jeg havde betalt hele båden og han fyldte op med de lokale. De fik en bådtur og vi en uforglemmelig oplevelse. Alle var klar over at Hose betalte for alle. De bedste pladser var reserveret til os - de andre krøb sammen. Når vi skulle svømme ind til en ø - du ved rev/skær lang svømmetur søpindsvin. Og hose han vejer 120kg og formen - ja som leverpostej. Små børn med - kan hose svømme så langt - no problem - en atlet fulgte os hele vejen - just in case. Ham op på øen først for at hjælpe. Og vores tempo - ingen sejler førend i er færdige. Tag den tid i har brug for :D og prisen som en togtur for 4 personer fra Roskilde til København.

766
2007-03-11, 21:35
Det enda som skulle locka med Turkiet skulle vara något mysigt antikt och det har jag en känsla av att det är ont om.
Finns nog ingen plats som har dragningskraft i nuläget. Har nog stagnerat beroende på att man inser att dom tider som varit ej kommer tillbaka.
Undrar vad minimum inträde kan vara på Lido i dagens läge? Sist jag var där kostade det 325:-, eller det kanske var första gången.

hose
2007-03-11, 21:53
Undrar vad minimum inträde kan vara på Lido i dagens läge? Sist jag var där kostade det 325:-, eller det kanske var första gången.

Sådan en blegfed dansker som hose han køber altid 2 parasoller til ham selv. Så er jeg ligesom dækket ind.
4 liggestole med parasol samt en ekstra til mig - det fås langt under 325kr.

Lido de Jesolo. Jeg har et familie hotel. Første gang vi boede der var på en italiensrundrejse. Vi fløj til venedig boede der et par dage - tog så 5 dage på Lidoen - tog toget til Firenze og fløj til københavn efter en uge i Firenze. det var et tilfælde at vi kom ind på det familiehotel. Året efter tog vi derned igen - sønnen fik lov til at tage en kammerat med. vi betalte 35 euro/person/dag med morgen og middagsmad. Fri strand med liggestole og parasol. Hotellerne har delt stranden. eftersom vi havde 2 dobbeltværelser fik vi 20m2 strand med alt hvad dertil hører. det var vores private strand under opholdet.

Maden skulle bestilles hver mogen. 3 retter og for hver ret var der 3 at vælge imellem. Faste spisetider eftersom vor mor lavede maden selv. krydderurter plukkede hun i haven eller på træerne. Det var ferie på italiensk. Byen er fyldt med badevægte - så kan du følge udviklingen. Italienerne på vores hotel spiste 3 gange om dagen - vi nøjedes med 2. Om aftenen promenade på Lidoen - vise guldmykkerne og de lange kjoler. Dagen på vores private strand. imorgen så starter vi om igen.:D Ren afslapning.

hose
2007-03-11, 22:01
Hotel Mayer
Via Vicenza 50 - Lido Di Jesolo
30017 Jesolo (VE)
(+39) 0421972328
(+39) 0421972328
Website
Det her det er kræs. Familiehotel søde mennesker søn og svigerdatter har overtaget. Farmand passer baren - de har privat strand 200 meter fra hotellet. Broderen og hans kone arbejder der også.

Sønnen og hans kammerat skulle jo på discotek hver dag - og hotel lukkede om aftenen. Hvad så - de fik da bare nøglen så kunne de selv lukke sig ind.
fremragende mad, men pas på det kræver at du har lyst til at holde ferie som italienerne selv gør det. For de er de fleste.

Ballonggreven
2007-03-11, 22:54
Rätta mig om jag har fel:
Verkar inte hose vara en person som vet hur man får ut det mesta av livet!?

Peter S
2007-03-12, 00:39
Det syns väl på avataren? ;)

766
2007-03-12, 21:28
Får göra ett klargörande. tiderna för mig har förändrats. yttre och inre omständigheter. Min undra var vad inträdet till Lido i Paris kunde vara i dagens läge. Hade nog sugit hårt i börsen, förmodligen mycket större sug i dagens läge med större efterverkningar. Hade väl inte efter det kunnat köpa något loppis under flera år framöver.

Peter S
2007-03-12, 21:55
Förra påsken var jag i Istanbul (och hälsade på bekanta som jobbade där) för andra gången. Tyvärr var jag sjuk nästan hela tiden så det blev inte så mycket turistande för mig. Men Istanbul är en av de mest fantastiska storstäder jag någonsin har varit i. En smältdegel av öst och väst. Otrolig kultur och roliga människor! (Men icke att jag gav mig på att pruta!) Alla moskeer, kafeer, marknader och basarer. Urgammalt och 50-tal och hypermodernt i en salig blandning. Hagia Sofia som genomgått transformation från en av de tidigaste kristna jättekyrkorna till moské och numera museum som har kvar allt det gamla...

Vi gjorde också en tvådagars utflykt till Bursa som inte låg mycket efter Istanbul heller. Uppe på det snöklädda berget fanns moderna skidanläggningar och ängar av scilla och gula krokusar (lite som våra vitsippsbackar) och nere i staden ett fantastiskt gravkomplex i en lummig park, och så en hypermodern shoppinggalleria.

Nej, turkiet har allt! Även om man inte hittar några egna antikviteter, så kan man ju alltid titta på samlingarna i Topkapi-palatset... (Imperial treasury)
http://www.ee.bilkent.edu.tr/~history/topkapi.html

hose
2007-03-13, 17:50
Får göra ett klargörande. tiderna för mig har förändrats. yttre och inre omständigheter. Min undra var vad inträdet till Lido i Paris kunde vara i dagens läge. Hade nog sugit hårt i börsen, förmodligen mycket större sug i dagens läge med större efterverkningar. Hade väl inte efter det kunnat köpa något loppis under flera år framöver.

Paris jeg har et fremragende hotel midt i 1. arrondisement og betalbart. Deres morgenmad er ekseptionel lige noget for en dansker. http://www.france-hotel-guide.com/h75001lion.htm

Jeg har også et godt tips til Istanbul og Venedig, men måske jeg skal besøge semestertips tråden.
Men 766 prøv du mit Paris hotel - du vil ikke fortryde det.:)

hose
2007-03-13, 18:28
Peter
Ja Istanbul er fantastisk, men hvis ikke du pruttede - så har du gjort nogle tyrkere meget forvirrede. Min tæppehandler i Den store Basar forklarede mig problematikken. Hvis jeg kommer ind i butikken sammen med en tyrker så skal min ledsager have 40% af det jeg køber for. Det sætter en grænse for hvor langt han kan gå ned. Jeg købte et Hereke tæppe som stod til over 3000 Euro. Jeg betalte 1050 euro for det og fik en lille kelim med oveni.
Det første han gjorde var at sænke prisen fra de 3000 til 1.700 euro.
2 kopper te senere gik en ung mand med mit kreditkort og en anden pakkede tæppet til mig.

Når jeg rejser for firmaet bor jeg på business hoteller - de ligger altid langt udenfor det sjove, men hold da op hvor er de business. Jeg ved ikke hvor jeg er, kun at jeg er på Hilton, men by og land:confused:

Når jeg rejser privat - og selv skal betale - så finder jeg altid et hotel hvor det sker. Billigt men godt. Her er et hotel som er nabo til Topkapi. 2 minutters gang derfra. http://www.erboyhotel.com/yeniweb/

Udsøgt betjening og rare mennesker.:)