handdator

Visa fullständig version : Midtnight Express

hose
2007-03-11, 16:20
Det er vist denne gruppe som er egnet til den type tråde.

Scenen er sat. Stedet er Hierapolis det gamle teater. For de af jer som ikke kender stedet har jeg fundet et par billeder på internettet.

Der er visse regler som skal overholdes of følges slavisk:
1. Ordene "You want to buy antique" skal indgå
2. Lang forhandling mellem en indfødt gerne med skægstubbe og traditionelt klædt samt en frisk turist
3. Politiet skal spille en tilbagetrukken, men dog alligevel en rolle i historien
4. Historien skal være velgennemtænkt og i tråd med de sidste århundredes køb af antikviteter.
5. Scenen skal være sat i historiske rammer.

Og reglerne blev fulgt til fulde i denne historie. Kan i tænke jer mig gamle mand som er steget op på bjerget for derefter at konstatere at jeg står ved foden af teatret. Vi går ind i teatret og skal selvfølgelig op på de øverste rækker. Stærk svedende og halsende efter mine unger når jeg toppen. Et par turister nyder udsigten og en flok af de lokale har slået sig ned. De foretager sig yndlingsbeskæftigelsen - nemlig at lave ingenting.
En lokal (i skjorte og cowboybukser - husk ham til senere) sidder og taler med en turist fra vores gruppe.

hose
2007-03-11, 16:29
Straks jeg har nået toppen kommer der liv i de lokale. "You want to buy antique" siger en fyr i hvid kjortel til mig. Da jeg har fået vejret tilbage nikker jeg selvfølge bekræftende. "I only got this one" siger han til mig og fremviser et lille marmorhoved på 9cm. Han hiver det frem fra lommen og viser mig det skjult for nysgerrige blikke.

Det lyser langt væk af fake, men selvfølgelig indleder vi forhandlinger. Prisen er urimelig høj, men efter ½ times forhandling når vi frem til realitestforhandlinger. Jeg elsker de folk - de forstår virkelig af handle. Han skamroser sit fund og fortæller om alle de kvaler han har måttet gennemgå for at skaffe det - og nu tilbyder han det så hans familie også kan få mad i denne uge.

hose
2007-03-11, 16:42
Som altid når vi en pris som alle parter kan være tilfreds med. Hovedet putter jeg i lommen og nu skal jeg nyde min triumf. Så selvfølgelig skal fundet vises frem. Husker i turisten som talte med en af de lokale?
Han er læge og selvfølgelig skal han se mit fund. Så jeg hiver det op af lommen og siger "Se hvad jeg fik":)

Tyrkeren i skjorte og bukser rejser sig nu op:confused:
Frem fra lommen hiver han en pistol - model John Wayne i overstørrelse :(
"I am a policeman - you know" siger han

Og det er her Midtnight Express kommer ind i billedet. :o

Min datter fortæller mig senere at jeg blev helt grøn i hovedet.
Selv opfatter jeg det ikke på den måde, men udsigten til at se et tyrkisk fængsel - indefra - farer gemmen min hjerne. Hvorlænge går der inden en lokal politimand får afklaret at jeg ikke har købt antikviteter? Desperat begynder jeg at forklare, Den er ny og bla bla bla....

Politimanden griner og gemmer igen "kanonen" i lommen medens han sætter sig ned. Han forklarer, at hans rolle er at sikre at de lokale ikke sælger uvurderlige skatte.

hose
2007-03-11, 16:56
Selvfølge gjorde optrinet mig ekstra glad for mit fund - især da vi er vel tilbage i Antalya og ferien genoptaget. Efter turens strabasser blev der dømt afslapning og vi foretog et besøg på det lokale museum.

Hvad ser jeg i en montre? Jeg ser mit marmorhoved. Denne gang i en mere grå tone og smukkkere udførelse. Klart en proffessionel stenhugger som har været igang. Ansigtstrækkene er skarpere og håret mere detaljeret.

Men se hovedet har samme dimensioner som mit. Næsen mangler og det indhug som mit hoved har i den ene side - ja det har museets også. Min handelspartner har altså fundet en sten - givetvis i Hierapolis, men han har søgt at lave en ting som eksisterede. Han har sikkert set et foto eller et postkort. Efterfølgende har han bearbejdet en sten efter forbilledet:)

Se det er sådanne fund vi gerne vil have med hjem. De gør ingen skade. Men når de har gjort sig den ulejlighed. fabrikeret ikke bare en ting, men de sikrer at historien er med. ja kan vi ønske mere:D

Ja det vil sige det kan vi. For i en anden afdeling af museet - i en montre hænger to osmanniske sværd. Aftenen forinden havde jeg afvist at købe et tilsvarende hos en gadehandler. Fuldstændig identisk omend lidt ringere stand. Jeg havde fundet prisen for høj. Tror i at jeg har kunnet finde ham igen? Nej og jeg har søgt i mange år nu.

Ballonggreven
2007-03-11, 17:11
Du har bra historier hose. De skulle bli ännu bättre om de kunde avnjutas live med "en øl og en dram"!

Peter S
2007-03-11, 17:12
Helt fascinerande. Jag har mycket svårt att förstå att det kan vara värt allt guld i småland att diskutera priser i en halvtimme för något turistkrafs... Kanske också en av anledningarna till att jag aldrig handlar på lokala marknader... Jag har inte lust att betala överpriser för skräp (och överpriser är allt över gratis...)

hose
2007-03-11, 17:27
Jeg siger tak til ballongreven - det kan vi jo gøre en dag.

Og til Peter - tja sådan er der så meget. Nogen gør det andre gør det ikke. Jeg var på krydstogt her i sommer. De havde en "Port lecturer" amerikansk opdraget, men gik på universitetet i Europa. Han fortalte en historie. Studiekammeraterne sagde "lad os gå hen i parken" i starten sagde han "..and do what?" Han var amerikansk opvokset - som tiden gik lærte han kunsten "at gå hen i parken og do ingenting" Se livet passere forbi. Nyde solen vejret de lokale. Du kommer til at gå helt i spåner over min næste historie "Den lille præstestatue fra Aspendos"

Peter S
2007-03-11, 17:44
Förlåt, Hose.- Det var inte kritik mot dig. Jag vet att många fungerar så. Jag blir själv mycket rik på intryck, men de brukar vara av upplevelsekaraktär. Och de intas bäst (för mig iallafall) ensam eller med någon som gillar samma saker. Och när man är på exotiska platser så finns det ju så mycket att se och göra.

hose
2007-03-11, 17:50
Förlåt, Hose.- Det var inte kritik mot dig. Jag vet att många fungerar så. Jag blir själv mycket rik på intryck, men de brukar vara av upplevelsekaraktär. Och de intas bäst (för mig iallafall) ensam eller med någon som gillar samma saker. Och när man är på exotiska platser så finns det ju så mycket att se och göra.
Nej det ved jeg godt, men det kræver selvfølgelig en speciel psyke. Har du prøvet en "tyrkisk barber"? det er godt kan jeg sige dig.
Første gang tog det 3 timer og konen ventede udenfor - hun blev lidt træt og samme gjorde børnene. Men hvad er 3 timer på en rundtur - liese for sjælen:)

Ballonggreven
2007-03-11, 23:05
Peter S: Jag har haft förmånen, om än helt kort, att träffa hose IRL. Jag kan lova dig att det är inte svårt att föreställa sig honom ägna en halvtimme åt "meningslös" handel bara för själva upplevelsen eller "just for the hell of it".