handdator

Visa fullständig version : Fråga: matta från 30 talet. Signatur

bonnie
2012-11-24, 17:00
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp här med min "nya" matta, signatur på den. Om någon vet :)

hälsningar bonnie

Peter S
2012-11-24, 21:41
Visa gärna baksidan också så ser man vilken teknik som använts. Det är inte säkert att det är någon design på mattan, förutom av den som gjort den (signaturen).

bonnie
2012-11-24, 23:28
Tack så mycket för ditt svar, Peter S!

Jag tror inte heller att det är "designmatta" utan jag är nyfiken på signaturen. Det finns så mycket kunskap här på PES så jag chansade i fall någon vet :) Katterna och hushunden älskar mattan och jag funderar på om jag ska tillåta de ligga/rulla på den eller inte :o

Här kommer flera bilder.

bonnie

Peter S
2012-11-25, 09:51
Jag blir inte klok på baksidan heller. Det går inte att se om den är handvävd eller knuten på färdig botten. Man ser inte alls något av nockorna på baksidan. Är det ännu ett lager någonstans?

bonnie
2012-11-25, 15:01
Det ser ut så här... :confused:

Jag har tagit en till bild. Trådarna är fastsydda på framsidan, se bifogad bild...

Hälsningar bonnie

Peter S
2012-11-25, 16:44
Tyvärr. Jag har aldrig sett något liknande. Men det är möjligt att det går fortare att tillverka en väggrya på detta sätt än att göra alla knutar. Bara att linda garnet runt en kavel och en tunn pinne och sedan sy fast dem mellan dessa. Bort med pinnen och klipp upp vid kaveln. Klart.

bonnie
2012-11-25, 20:41
Tyvärr. Jag har aldrig sett något liknande. Men det är möjligt att det går fortare att tillverka en väggrya på detta sätt än att göra alla knutar. Bara att linda garnet runt en kavel och en tunn pinne och sedan sy fast dem mellan dessa. Bort med pinnen och klipp upp vid kaveln. Klart.

Tusen tack för all hjälp med min matta eller väggrya :)

hälsningar bonnie