handdator

Visa fullständig version : Vilken tur att man inte måste bestämma sig...

Ballonggreven
2007-02-25, 14:09
...för vilket som är godast: nykokt eller stekt palt!

Igår åt vi de rykande heta, nykokta paltarna med hemkokt lingonsylt och smältande smör. Himmelskt!

Idag skar vi upp skivor av den kalla palten, stekte den i smör och serverade med lite extra stekt fläsk och lingonsylt. Ljuvligt!

Som sagt: det är tur att man inte måste välja!:)

Liljerik
2007-02-25, 16:27
Men Ballo! Har du lagt palt i pannkaksfaten??? :eek:

Vi har tre sådana gula gefyrfat, vi har alltid haft dem till att lägga upp pannkakor på, tror att det kommer att bli ett sådant minne som barnen kommer att berätta för sina barn om.

Lite roligt också att ofta när barnen kommit o frågat vad det blir för mat så brukade jag svara: blodpalt! Fast jag vet inte vad det är egentligen....dina paltar ser inge blodiga ut :confused:

Jung_Kee
2007-02-25, 16:38
Blodpalt är en hemsk gegga av färskt blod som vispas och koaguleras snabbt vid spisen....vidrigt ren ut sagt! Men vanlig mat förr i världen vid slakt. Mamma har berättat om hur hon fick bära in hinken med färskt blod under ständig omrörning när hon var liten. Man kan se Lönnebergaborna göra blodpalt i någon av Emil-filmerna, vilken minns jag inte dock.

Kecke
2007-02-25, 16:41
Har sett min mamma göra blodpalt en gång. Usch.
Vi barn åt inget alls.
Konstigt nog så gillar jag blodpaltbröd av den tunna hårda sorten som man äter med fläsk och vitsås.
Det är mums, men så har man ju sluppit se det färska blodet. :p

Ballonggreven
2007-02-25, 16:42
Blodpalt har jag aldrig befattat mig med. Huvva!

Mina gyllengula klimpar är pitepalt; mald rå potatis, några kokta, vettemjöl, kornmjöl, grahamsmjöl och salt. Blandas till en smet och formas till bollar som fylls med tärnat, rimmat fläsk. Kokas i 50 minuter.