handdator

Visa fullständig version : Lite gissningar kanske?

Äjth
2007-02-25, 09:59
Här en sak som kanske ser lite dyster ut och som väl egentligen inte är särskilt representativ för tidsperioden eller keramiska fabriken. Vet ni ?

hose
2007-02-25, 10:21
Bornholm
Kopi af en navngiven døbefond.

Äjth
2007-02-25, 10:28
Ja du Hose, du hade fördelen av att vara dansk! ;) Bornholm ja, men den keramiske verkstaden?
Vem har gjort den ursprungliga dopfunten?

Ulferic
2007-02-25, 10:48
Vet inte om det finns levande sådana på ön. Men steken är god.

Äjth
2007-02-25, 10:50
Bock-stek Ulferic eller dopfuntar??? :D

Ulferic
2007-02-25, 11:00
Utan att veta så tror jag att under funten står följande L.Hjorth Denmark 366 och en hjort i ändan. Av bilden att döma är funten 12,6 cm. hög

Äjth
2007-02-25, 11:06
Den är 15 cm hög. Menar du att Hjort skulle vara den som gjort orginalet?

Ulferic
2007-02-25, 11:24
Att mitt svar var lite luddigt beror på att
jag trodde du visste vem som gjort. Har en
likadan som är signerad i botten enligt bild.
Funten i orginal finns säkert i någon kyrka
på Bornholm. Den jag har är 12.6 cm.

Äjth
2007-02-25, 11:56
aha, där ser man, va roligt att se orginalet. Michael andersen&söner har gjort min.

Peter S
2007-02-25, 12:09
Vilken superhäftig marmorglasyr det var på din, Äjth... Har aldrig sett något liknande!

Äjth
2007-02-25, 12:50
Jag måste hålla med dig Peter, vid första intrycket innan jag tog i den såg den ut som sten, glasyren är len och hård på samma gång. Krackeleringstekniken påminner om de föremål Marianne Starch designat för MA&S.

hose
2007-02-25, 18:21
Att mitt svar var lite luddigt beror på att
jag trodde du visste vem som gjort. Har en
likadan som är signerad i botten enligt bild.
Funten i orginal finns säkert i någon kyrka
på Bornholm. Den jag har är 12.6 cm.
Jeg har været på loppejagt så jeg har ikke fulgt op på gåden. Syntes også at jeg skulle holde mig tilbage.
Jeg købte ikke noget på loppemarkedet, men sælger (han er italiener) havde åbnet en flaske Amarone som vi drak (egen import). 14% stærke sager - hans "forretning" er i et uopvarmet loftsrum så vinen var 7grader og vi drak af papkrus. Han solgte mig 12 flasker for 600 danske kr. Vi skulle næsten hælde isen (glas på svensk) fra inden vi drak. :D
Nogen i Malmö området som vil købe 12 flasker ? så skal jeg tage dem med næste gang jeg er i Malmö.
Det er en amarone som var solgt til et firma (med speciel etiket) firmaet gik konkurs - så Mario købte partiet. Nu skal han enten drikke det hele selv eller sælge, og jeg fik dem altså tilbudt til 600 kr pr kasse af 12 styk.

Tilbage til spørgsmålet Ulferic din er fra Østerlars Rundkirke.

hose
2007-02-25, 18:23
Här en sak som kanske ser lite dyster ut och som väl egentligen inte är särskilt representativ för tidsperioden eller keramiska fabriken. Vet ni ?
Den skal se sådan ud.

Og her står den http://www.historisk-samfund-bornholm.dk/Default.asp?m=76

Ballonggreven
2007-02-25, 18:34
Nogen i Malmö området som vil købe 12 flasker ? så skal jeg tage dem med næste gang jeg er i Malmö.

Jajajaja! *hoppar jämfota*
Jag tar en låda direkt! Jag kan ta två om det går!

766
2007-02-25, 18:36
Orginalet är säkert uthugget i sten, den skulle jag inte ha något emot att äga, kan nog vara från 1200-talet.

hose
2007-02-25, 18:39
Jamen han har åbent hver søndag - jeg skal hente mine 12 på søndag. Jeg skal til Malmö den 5. marts - du har forretning der ikke sandt. Hvis du vil så kan jeg komme forbi.

Ballonggreven
2007-02-25, 18:45
hose! Du har ett PM!

Äjth
2007-02-25, 20:46
Nu var du snabb Ballo...... jag vill oxå ha, ska ju ner till Malmö i mars!!
Kan du lämna honom ett par extra Hose?
Jo, angående dopfunten, var det vanligt att man gjorde kopior på de här dopfunterna? Förefaller nästan vara en souvenir, känns oseriöst på ngt sätt. Ngn som förstår hur jag menar? När kan min kopia tänkas vara gjord?

Peter S
2007-02-25, 21:26
Inte oseriöst, väl? Jag tycker att det är ett typexempel på en bra souvenir. Ingen kan ju tro att det är den äkta funten de får med sig hem i bagaget...

hose
2007-02-26, 00:14
Nu var du snabb Ballo...... jag vill oxå ha, ska ju ner till Malmö i mars!!
Kan du lämna honom ett par extra Hose?
Jo, angående dopfunten, var det vanligt att man gjorde kopior på de här dopfunterna? Förefaller nästan vara en souvenir, känns oseriöst på ngt sätt. Ngn som förstår hur jag menar? När kan min kopia tänkas vara gjord?

Ja amarone er godt. Han vil kun sælge hele kasser, gad ikke sælge en flaske eller to, men har sikkert ikke noget imod at afsætte mange.

Døbefonden er en "ægte ting" en kopi af noget man har besøgt. Den er hvad den giver sig ud for. Originalen er stor og enestående. Vi kan ikke købe originaler, men vi har kopi af korsridderborgen fra Halikarnassos idag Bodrum. Colosseum, billetter fra teatret i Aspendos, en skilpasse fra Düden vandfaldene - vi så en levende, men købte en kopi osv osv. Ting som fortæller en historie, men de skal helst være købt det rigtige sted. En historie som vi har oplevet.
Det er deri det sjove opstår.

Äjth
2007-02-26, 09:24
Det är väl det där jag har lite svårt för; att besöka t.ex en byggnad och sedan köpa en liten minikopia av den.

766
2007-02-26, 09:42
Nu får vi se det med den bakgrund som kan tänkas råda.
Äjth du har nog inte gett en förmögenhet för din dopfunt, det är nog ej heller uthuggen i sten. Men den framkallat den viss mysighet ändå. Allt i paritet till dess inköpspris skulle man förmoda.
Orginalaren är rysningsframkallande, en riktigt konstnärlig goding.
Det stod ingenting om dess ålder, hade varit spännande om min gissning slagit in. 1200-talet.

Peter S
2007-02-26, 10:15
Den slog in!

Så tekniskt bevandrad som du är i bildredigering så trodde jag att du skulle kunna klicka på Aa Kirke i vänsterkolumnen, får då kommer man hit:
http://www.historisk-samfund-bornholm.dk/Default.asp?m=69
och kan läsa att den är från 1200-talet.

Härligt med runor på en dopfunt, förresten... Lite av "best of both worlds" för de som inte kan välja religion...

766
2007-02-26, 12:13
Det var ju kul att man endast på känslan kunde gissa så rätt.
Det verkar som om man kan konsten att gissa rätt...ummmmm!
Undrar vad det kan ha med bildr... att göra?
Jag kanske tyckte det räckte med att gissa, kan vara en inneboende röst som säger att jag har rätt så man inte behöver anstränga sig vidare men jag är naturligtvis glad över att få bekräftat att min känska inte spelade mig ett spratt.
Det är faktist konstigt att dopfunten så fort jag tittar på den säger 1200-talet, jag har på intet sätt studerat och försökt lägga på minnet hur prylar från denna tid ser ut.
Men vissa saker går in automatiskt andra är fullkomligt omöjliga att få in.

Gideon
2007-02-27, 12:11
Den här dopfunten från Åkirke på Bornholm, är jag faktiskt en del ähhjt över! Jag har haft fem olika, i storlekar och glasyrer - alla från Bornholm och från "alla" fabriker där.
Den modellerades, efter originalet från 1100-talet, av Ernst Weber på MA&S på 1930-talet. Men också L Hjorht var före honom, fast det aldrig sades i den stora souvenirförsäljningen på ön i decennier. Det går att se skillnader i detaljarbetet.
Sak samma med Silderökeriet och runda kyrkan (som jag inte minns namnet på just nu).
Faktiskt var en av mina första L. Hjorthsaker, just en sån här dopfunt, men efter lång sejour på forårsmarkedet Forum, i Köpenhamn, 1991 - tappade jag smagen för den. Om ni ursäktar.
Jag och sambon gick igenom hälften av borden, i stora hallen, och kunde räkna till 27 olika dopfuntar och Söholmsfiskare fler än ett stim, innan benen skulle vilas och kaffe tas.
Sen blev jag "blind" för fler dopfuntar och spanade bara efter det riktigt gamla danska.
Ska man ha originaldopfunt, så är det L Hjorhs svartbrända terracotta från ca 1910, som gäller. Allt senare "räknas inte". Inte för mig iallafall....

Gideon
2007-02-27, 12:14
2001 i Köpenhamn var det! Ursäkta igen.

Ballonggreven
2007-03-01, 18:13
Besökte en antikhandel i Trelleborg idag och hittade inte mindre än 4 dopfuntar med olika glasyrer och tillverkarstämplar. Alla avbildade samma dopfunt.
Nu flög fan i mig och efter en liten stunds googlande hittade jag detta:
http://www.arthist.lu.se/berggren/Typer.html
Det är alltså dopfunten från kyrkan i Åkirkeby på Bornholm.

Peter S
2007-03-01, 19:53
Wow, Ballo! Tack för länken! Har du läst något av det vi skrivit tidigare?

Ballonggreven
2007-03-01, 22:15
Wow, Ballo! Tack för länken! Har du läst något av det vi skrivit tidigare?

Trodde att jag läst det mesta, men nu såg jag att Gideon redan levererat svaret...:o

Peter S
2007-03-01, 22:33
Och Hose har levererat en länk för längesen... Men all kunskap är trevligt, förstås!

Ballonggreven
2007-03-01, 22:34
Och Hose har levererat en länk för längesen... Men all kunskap är trevligt, förstås!

:o :o :o

hose
2007-03-04, 15:14
:o :o :o
De 24 flasker er hjemme - bemæk isen på etiket. (glas)

Ballonggreven
2007-03-04, 15:33
De 24 flasker er hjemme - bemæk isen på etiket. (glas)
:) . Men vad menar du med "bemæk isen på etiket. (glas)"?

hose
2007-03-04, 15:49
:D De har stået på et uopvarmet loft. Da de kom ind i vores stue kom der dug på flaskerne. (derfor min joke om is (glas på svensk)
Jeg har sat en ved brændeovnen - skal smage den ved 18-20 grader.
Vi åbnede en flaske hos antikhandleren. Han ville give en smagsprøve til. Vi startede med at varme den ved en spritbrænder - der var 10 grader på loftet og flaskerne var koldere. Så den skal temperere.
Men den flaske vi drak hos ham smagte herligt. Hvad sker der så ikke når den bliver lunken og iltet?
For det vi nu har gjort 2 uger i træk - at drikke en flaske kold Amarone - tangerer det ikke højforrædderri:D

Ihvertfald - så er det noget som får en vinkender til at slå korsets tegn.:p

766
2007-03-04, 17:23
Vad kostar vinet, är det speciellt bra att köpa det i Sverige?

hose
2007-03-04, 18:37
Vad kostar vinet, är det speciellt bra att köpa det i Sverige?

Jeg ved ikke hvad en sådan koster i Sverige. En marskendiser jeg besøgte sidste søndag åbnede en flaske som vi smagte og han solgte mig 12 flasker da vi havde smagt :o
Da han havde flere kasser og jeg syntes at den var god tilbød jeg at folk her (i Malmös) omegn kunne få en kasse hvis de havde lyst. Ballongreven sprang til - så jeg tog en ekstra kasse til ham idag - da jeg hentede mine egne flasker. Han bor her i byen.
Jeg skal alligevel til Sverige imorgen - så transporten var allerede betalt.

jeg har givet en 50er for flasken - det synes jeg er billigt.

Peter S
2007-03-04, 19:23
Eh jag tror vi behöver reda ut något här. Jag gör översättningar mellan svenska och engelska så kanske det leder någonstans:
Is = Ice
Glass = Ice Cream
Glas = Glass

Joken gick inte hem riktigt...

hose
2007-03-04, 19:49
Eh jag tror vi behöver reda ut något här. Jag gör översättningar mellan svenska och engelska så kanske det leder någonstans:
Is = Ice
Glass = Ice Cream
Glas = Glass

Joken gick inte hem riktigt...

ja OK - det med svensk stavning - det er ikke min stærke side. Tak for udredningen:o

766
2007-03-04, 21:19
Aha det var på det hållet leveransen skedde.

Ballonggreven
2007-03-05, 23:25
Tack hose för vinet!!!
Trevligt att träffas IRL.

Här kommer en smakbeskrivning:
Stor, mogen doft av russin, torkad frukt, starkvin och läder.
Medelfyllig, lite kärv, frisk smak med tydliga toner av russin och fikon. Ganska sträv och lite torr eftersmak med liten bitterhet och fruktsötma.
Absolut värt vartenda öre!:)

Peter S
2007-03-06, 01:30
Och jag som tänkte fråga om Hose var närvarande vid öppnandet. Det lät som en riktig rövarhistoria i mina öron... Men om Ballo smakat också på det han fick så var det väl OK, antar jag...

hose
2007-03-06, 19:37
Jeg er glad for at du kunne lide den. Det er så træls hvis man bliver skuffet. Omend med en god vin - så sker det sjældent:)

Og til Peter
Du er vel ikke en af dem som mener at Systembolaget skal have eneret på vin.

766
2007-03-06, 20:18
Jag har oxå smakat vin någon gång, lättvin kom från Ryssland halvfull flaska stått i 5år sedan innehållet senast förtärdes.
Smakade precis som jag minns det från tiden innan, ingen ättiksbildning där inte, i Ryska vinet.
Har någon gång smakat rysk-söt-"chanpagne", den hade ingen smak av blåsyra, pikrinsyra eller fosforsyra som vissa finare viner brukar hava.
Som ni förstår så förstår jag mig inte på vin-smak- beskrivning men jag kan väl visa någon framfot med tiden, natten är ju fortfarande bara barnet.
Nu när jag läste mitt...en gång till så kom oxå att påminna mig om den starka smaken av oxålsyra som jag gärna vill undvika i vin såvida inte jag är lite rostig i halsen.
Det hade varit kul att göra en liten bytesaffär, antikt mot vin, har några smidda spik som man kanske kunde "koka" upp mot någon pava. Frågan är om jag inte har något mässingsspik oXå.

Peter S
2007-03-07, 00:09
Og til Peter
Du er vel ikke en af dem som mener at Systembolaget skal have eneret på vin.

Vad jag menade var att det är ett känt bedragarknep att oja sig för att man köpt på sig för mycket vid något slags tillfälle och nu behöver bli av med en massa av lagret till underpriser. Om man blir bjuden på ett sånt vin vill jag gärna vara med vid öppnandet av flaskan.

Vad gäller systembolaget: Jag har inte bestämt mig... Jag tycker det finns för- och nackdelar med båda. Jag har oftare blivit missnöjd med mina inköp i Danmark (både på Netto och i vinbutik) än i Sverige. Å andra sidan har Irma en juste inköpspolitik som garanterar ett bra vin för sitt pris. Det finns säkert handlare man lär sig uppskatta mer än andra också, men det är som att gå och klippa håret: Så fort man vant sig vid någon så flyttar han eller höjer priset eller något annat. Och då måste man börja leta igen.

Systembolagets största nackdel är att det inte finns överallt närsomhelst. Men jag vet inte om det är en så stor nackdel egentligen. Visst skulle jag vilja köpa på vägen hem på lördagkvällen när jag får plötsligt besök, men jag har ju ändå ett så innehållsrikt lager hemma, så jag är aldrig utan. Det är väl snarare så att de som inte kan ha något hemma utan att dricka upp det direkt kanske inte skulle ha direktaccess till det heller.

Men visst tycker jag det är tråkigt att de som vill satsa på kvalitetsviner inte kan få göra det. Å andra sidan finns det gott om yrken om man är intresserad av vin förutom just försäljning.

hose
2007-03-07, 06:56
Ja jeg skal ikke udtale mig om Systembolaget - sandt at sige så har jeg aldrig handlet der. Men i Danmark der står begrebet "Systembolaget" for noget af det værste man kan tænke sig. Det hænger sammen med forbud og dyrt. Omend jeg har hørt at udvalget skulle være godt. Så alt i alt så er fuldt klar over at det er en dansk fordom - som er uretfærdig.:o

Jeg skal ikke forsvarene Netto eller andre, men Netto har vin i mange prisklasser. Også vin hvis største kvalitet er at det næsten intet koster. Og det er som med meget andet - du får som regel hvad du betaler for.

Skal jeg føle mig stødt over din opfattelse af mig ?

Jeg tror ikke at det trick du omtaler eksister (i Danmark). Faktisk så tror jeg at det er mere almindeligt at tradera sælgere snyder, og ikke sender varen når køber har betalt. Sådan er det ihvertfald hos os. Jeg har aldrig hørt om det kneb. Teoretisk så eksisterer det måske, men her i Danmark kender vi det kun fra amerikanske b-film. Jeg kan forestille mig at de svenske begrænsninger (Systembolaget) appelerer til det.

Og det er klart er man bange for at bliver snydt - så skal man undlade at handle. Nu vil jeg sige - jeg er kendt og registreret her på siden. Min e-mail er af den type som kan spores. Har haft den i mange år og den er hos TDC, så sandsynligheden for bedrag er ringe.

Under alle omstændigheder så er jeg glad for at ballongreven ikke føler sig snydt. Havde han gjort det - så henter jeg gerne de sidste 11 flasker. Tilbud var godt og jeg valgte at formidle en handel - ikke foretage den - var blot mellemmand. Jeg er fuldt klar over, at jeg kunne sælge vinen med fortjeneste, men det gør jeg ikke. Jeg skal ikke gå Systembolaget i bedene. Hverken kan eller vil. Det er iøvrigt også ulovligt.
Jeg valgte at give et tilbud, til nogen jeg "kender". Der var ingen fortjeneste (eller udgift) for mig. Jeg skulle hente vin til mig selv, jeg skulle til Malmö. Der gik ingen skår af mig for at smide en kasse af på vejen.:)

hose
2007-03-07, 07:21
Jeg kom til at tænke på en ting til i badet. Måske det er angsten for at gøre noget for andre. Det er rigtigt, at den eksisterer der hvor jeg bor nu - København. Her skal man ikke gøre noget for nogen, man er sig selv nærmest.

Der hvor jeg kommer fra - Aalborg - der eksisterer den angst ikke.
Som vi siger (i en handel) "Jeg vil hellere skylde dig - end snyde dig"
Måske en kan oversætte - for den er vist (måske) for svær på svensk.

Eller vi tager den på udenlandst "I would rather owe you that cheat you."

Ballonggreven
2007-03-07, 07:23
...så henter jeg gerne de sidste 11 flasker. ...

11 flaskor!?
*hick*

Peter S
2007-03-07, 09:20
Tilbud var godt og jeg valgte at formidle en handel - ikke foretage den - var blot mellemmand. Jeg er fuldt klar over, at jeg kunne sælge vinen med fortjeneste, men det gør jeg ikke.

Ingen skugga över dig, Hose! Det var säljaren jag menade. Om jag hade bott närmare Danmark hade jag nog inte heller kunnat avstå ett sådant erbjudande...

I Sverige måste man numera börja tänka på vad systembolaget som firma kan göra och vad som är reglerat i lagar. Att det är dyrt på Systembolaget kan de knappast rå för. Öppettiderna eller platserna de finns på kanske de till viss del kan påverka. Men kvalitén och kunnandet har de helt på egen hand, även om det varit lite si och så med objektiviteten emellanåt.