handdator

Visa fullständig version : Lite insnöad...

Ballonggreven
2007-02-21, 22:17
...börjar man bli. (Nej. Inte så som ni tror;) )
Pudersnön yr här i Skåne och fyker upp i drivor.
Ovana sörlänningar kör fast och halkar runt. Lite till och det blir undantagstillstånd i Malmö med omnejd.

LS
2007-02-21, 23:28
Du har min fulla förståelse, det finns betydligt trevligare väderlekar än det vi i nordeuropa har att brottas med just nu. Utan att bo nå´t vidare långt norr ut så måste erkännas att just idag, med tanke på blåsandet, så fanns inget val, reserven var tvungen att startas upp. Det vill säga, den öppna rörspisen i TV-rummet. Men då infinner sig ett annat problem, det uppstår för mycket värme. Halleluja, är det inte det ena så är det det andra, sa flickan som hade näsblod.

Dock så inser jag att vädermässigt ligger the count of the PES is in a bad wether compared to the humbel user L.S.

Björn L
2007-02-21, 23:34
Hoppas att det inte blir för dåligt väder i Uddevalla trakten imorgon förmiddag. Jag skall åka dit med ett stort lass vatten glas tillsammans med en bekant och hade hoppas på att inte bli alltför sen hem. Men det är väl lika bra att räkna med att det kan ta lite tid skulle jag tro...

I Kil har det idag blåst extremt sur kallt förövrigt...

Ballonggreven
2007-02-21, 23:38
Gillar din avatar Björn!
Ett gammalt Depeche Mode konvolut, eller hur?

C.R.
2007-02-21, 23:41
Väderlekstjänsten i Flo skogen meddelar:cool:
Morgontemperaturen 5.30 va -29 och just nu är det bara -25 så det blir en sträng natt,pelletskaminen får göra rätt för sig
Godnatt LS & Björn:)

Björn L
2007-02-21, 23:48
Kul att du kände igen bilden Greven ! Visst är det DM !

Passar även på att hälsa C.R. Välkommen tillbaka ! Det var länge sedan sist !

Äjth
2007-02-21, 23:49
I textilträsket blåser det från alla håll, snö och snörök, inga -25 tack o lov, bara -7. men nu vill inte hundarna ut i varje fall.
Gillar oxå din avatar Björn, den sätter fantasin i rörelse.

cjf
2007-02-22, 08:15
Jag törs lova att få är mer förbannade på vädret just nu än jag. Enligt mina planer skulle jag i detta nu sitta på tåget till Växjö för att där tillbringa dagen rotandes (och scannandes) i Smålands museums arkiv, men alla tåg är ju inställda så det blev inte mycket med det... Visst har jag rätt när jag säger att tågen var mer pålitliga och tåliga förr?

Ballonggreven
2007-02-22, 09:00
Nu är vi mycket insnöade i Malmö!
Stadstrafiken står stilla. Drivorna ligger högt upp mot väggarna. Direktörerna på Näset är avklippta från civilisationen.
Undrar om tågen från Göteborg kommer igång under dagen? Väntar besök.

Äjth
2007-02-22, 10:04
cjf, visst var tågen tåligare o pålitligare förr, de satte ju plog på loket och även rälsbussarna och sen bar det av. På mina årliga resor norröver plogade vi oss fram genom gryning och skymning och när jag steg av på perrongen i norrland sjönk jag ner till knäna och resväskan gled på snön, där bytte jag till rälsbuss och fastän snön låg så djupt att vi fick klättra in i vagnarna via taken så nog tog rälsbussen sig fram på järnspåret mot Boden. Inga problem. Tågen är klenare nu, sämre power i motorerna och alldeles för lite snö! lagom mkt eller överdrivet mkt snö skapar fina kanaler för tågen att ta sig fram i. Det var bättre förr och även om allt inte är med sanningens överensstämmande så höll de tiderna mkt bättre!! ;)

cjf
2007-02-22, 10:19
Visst var det så. Bara det oerhört vackra ordet "rälsbuss" gör mig nostalgisk, hjälpte morfar (som var stins) att vinka av många sådana i barndomen...

Äjth
2007-02-22, 10:25
Konduktören med klipptången och uniform, Avstigande!! Påstigande!! Byte i Krylbo. Avesta nästa!!! Polleterat gods. Pappersmuggarna under vattenflaskan, de som man kunde flika ut så de blev en rundel. Hatthyllan med nät där man lät riktigt små ungar ligga o sova. Nostalgin flödar en sådan här snöig morgon. Stins, ett annat ord ja. Väntsal.

Ballonggreven
2007-02-22, 11:44
De hårda små biljetterna i nån slags kartong.
Personvågarna där vikten kom ut på en liten lapp.
"Dragspelsövergångarna" mellan vagnarna som blev alldeles frostiga och snöbelagda invändigt på vintern och det där rörliga golvet som man var livrädd för.

766
2007-02-22, 12:21
Har en bild av tåg i Alaska, där var det vinter, här är det rena barnleken mot det och likväl fungerar det inte. Skall se om jag finner bilden.
Frågan är om inte tågtillverkarna har gått tillsammans med Cloetta så det är lite lakriståg över produktionen.