handdator

Visa fullständig version : Semlor.

Ulferic
2007-02-20, 10:11
Har Nu via Expressens stora semeltest blivit godkänd som konsument av dessa godsaker. 7 rätt av 8 möjliga. Expressens bedömning av av mig som konsument av dessa läckerheter är att jag tillhör de som vet hur en semla skall njutas och smaka. Dagen till ära blir det semla med varm mjölk och kanel.

Sladden
2007-02-20, 10:37
Helt rätt, Ulferic. Så skall en Semla njutas!
Jag skall inköpa 2 st. på det lokala bageriet samt hämta en liter färsk, oskummad mjölk hos min grannbonde. Hämtar givetvis mjölken i därför avsedd glasflaska från Mjölkcentralen.

Jung_Kee
2007-02-20, 10:42
Oh hujedamig, våta semlor! *låter nästan ekvivokt* Nej, här blir hembakt semla på fat, med TPT-fyllning och mycket grädde! ;)

Kolmårdstrollet
2007-02-20, 10:43
Jag skall äta en "hetvägg" alldeles strax:D . Skall bara värma mjölken. Blir väldigt avis på Sladdens mjölk:( .
Visste ni att Semlan är en hälsobulle? Hur kan den vara det?
Jo man mår jättebra när man ätit en.

Jung_Kee
2007-02-20, 11:01
Såklart semlan är en hälsobulle! Man mår kalasbra efter en eller två! :)
Fast liksom alla andra nyttigheter är den bäst i lagom dos, förra året åt jag åtta stycken under dagen och det var nästan för mycket! :D

Peter S
2007-02-20, 11:50
Jag förutsätter att ni som förordar semlor enbart på fettisdagen även fastar i fyrtio dagar efteråt också? Det är nämligen bakgrunden till sött och fett på fettisdagen. 40 dagars fasta före påskdagen... Numera är det bara katoliker som äter fisk på långfredagen av samma skäl, men överhuvudtaget har det blivit lite skralt med fasta på senaste tiden, tycker jag.
Tidigare hade man fasta före varje religiös helg! Kanske inte 40 dagar, men det fanns faktiskt julfasta också. Och allmän fredagsfasta! Det är därför ärtsoppan intages på torsdagen. Men allt det här visste ni väl redan, ni som förordar semla till fettiskdagen...?

Jag tycker de är så goda att man kan äta dem när som helst!
(Men eftersom jag går på GI, som jag redan avslöjat, så blir det inte särskilt många ändå...)

Sladden
2007-02-20, 17:36
Nu äro de tvenne hetväggarna inmundigade. Hälsan står mig fortsatt bi och synes starkare. Min lekamen syns också mera mjukt rundad och otydlig i konturerna.
Självklart, Peter, kommer jag att fasta. Ända till morgonrådnad pryder min himmel. Då intager jag morgonsupen, den helande och stärkande, brygd på välsignad ljungblom. Därpå följa den dyra kaffetåren med syrat bröd och salt.
Sedan morgonspatsering i de grandoftande omgivningar där fåglar samt andra vilda djur kunna skådas.

Vill bara påpeka att jag är ledig denna vecka och kan därför skämma bort mig utan tanke på Martin Lutter eller Jantelag.

Jung_Kee
2007-02-20, 19:56
Jodå, Peter, jag tänker allt fasta fram till kvällsmålet! Och bakgrunden känner jag väl till, men 40 dagars fasta är inte en tradition som jag har så mycket till övers. Jag behåller bara sådana som jag känner att jag mår bra och trivs med. Varav semlans helighållande på fettisdagen är den enda traditionella sed jag vidmakthåller ännu. Dock bara för egen del, andra får snaska hur mycket de vill, bara jag får pika dem! ;)

Lars Kallin
2007-02-20, 20:24
En semla är ca 500 tomma kcal.
Jag passar nog denna bulle, men då är jag ju lätt fannatisk med maten också:)

Sladden
2007-02-20, 20:57
Tomma Kalorier, Kallin?
Alla kalorier är lika viktiga och en del extra goda.

Lars Kallin
2007-02-20, 21:15
Tomma kalorier är kalorier som snabbt förbränns i kroppen och påverkar ditt blodsocker uppåt. man blir hög på socker. När man är hög på socker blir man dessutom hungrigare än man är vid jämn blodsockernivå

Tomma kalorier finns alltså i sötsaker, vitt bröd, läsk mm
Bra långsamma kolhydrater finns i grovt bröd, fullkornspasta, parboiled ris mm.

Äjth
2007-02-20, 22:16
Det är gott med semlor tycker jag, brukar äta en eller två under säsongen. Det smakar syndigt gott om man kommer över en välgjord semla.
Min barndoms semla var en rund bulle där man skurit upp locket men det satt fortfarande fast i bakkanten. Rikligt med mjuk mandelmassa(grädde o mandelmassa blandat) Riktig vispad grädde och florsocker på toppen. Varm mjö´lk i djuptallrik och i med semlan. Jag ville helst äta den innan den blivit för mjuk och sladdrig. Mjölken smakade nästan lite salt ihop med den semlan.

Sladden
2007-02-21, 08:15
Jag skulle nog satt en sån här;) efter mitt förra inlägg.
Såg att jag fick igång Kallin, det var inte meningen.

Jung_Kee
2007-02-21, 13:07
Gårdagens semmelbak blev ett fiasko! :(
Ugnjäkeln är helt ny och blev tokvarm! Fick deg med bullskal...
*klagar av mig litet*

Kecke
2007-02-21, 13:19
Men snälla nån. :eek:
Fick du tag i några köpesemlor eller fick du
vara utan?

LasseC
2007-02-21, 13:21
J-K Du får väl krypa till korset och baka en annan dag He Hé

Jung_Kee
2007-02-21, 14:23
Nejdå, jag bakade en sats till med en vanlig semmeldeg (den första var gjord med en egen lite tyngre deg) och den blev okej, men det blev tråkiga semlor som bara knappt var bättre än köpesemlor. Men jag hade velat ha mina delikatessemlor som jag väntar på varje år! Egentligen borde jag vänta till nästa år igen, fast i år ska jag nog göra ett undantag och baka nya semlor i helgen för att utröna vad det var som gick fel! *tänk vad ursäkter man kommer på bara för att äta semlor!* :D

Kecke
2007-02-21, 14:43
Hur många "temlor" klämde du? ;)
Undrar om du är värre än Ture Sventon?

LasseC
2007-02-21, 14:44
Gårdagens semmelbak blev ett fiasko! :(
Ugnjäkeln är helt ny och blev tokvarm! Fick deg med bullskal...
*klagar av mig litet*

Du kanske bor för nära kraftverken och får för stark ström:D :D
Hälsn Lasse

766
2007-02-21, 14:52
3 man gjorde 4000st fastlagsbullar i går. Det gäller att hålla ångan uppe.
Tur att dom inte skulle äta dom själv.

766
2007-02-21, 15:00
På tal om tomma kalorier så har vi bark, fråga är om inte gräs också tillhör dom "tomme".
Sen har vi favoriten Brännvin Special, något mer tomt i fråga om kalorier än en tom halvpava ursprungligen brukad för denna dryck finns helt enkelt inte.
Rätta mig om jag har fel.

Peter S
2007-02-21, 17:38
Visst får man väl provbaka under fastan? Det är väl själva det rituella ätandet som måste ske på fettisdagen... Provsmakning ihop med provbak måste man få göra... ;)

Jung_Kee
2007-02-21, 22:34
Hehe, good point Peter! I'll take your word on it! :D