handdator

Visa fullständig version : Kammer og kontorstagen

hose
2007-02-16, 21:12
Kammerstagen er beregnet til at bære rundt i hjemmet. Derfor bærehåndtaget. Eftersom man tog stagen med rundt var der fare for at lyset væltede og om natten kunne man komme til at vælte stagen. Pga brandfaren har de ofte en endog meget stor fod.
Typen er almindelig produceret i stor stil og almindelig fra slut 1700tallet.
Før 1800 har de normalt en kort lysepibe og regulatoren er endnu ikke kommet til.
Med regulatoren opstår der 2 typer. Den mest populære er den med en lige åbning i siden, men den kan man sætte lyset i hvilken højde man ønsker. Den anden type har 3 til 5 indhak til at regulere lysets højde. Man er altså mere bundet. Sidstnævnte har bære håndtaget øverst på stammen. det betød af fingrene kom meget nær lyset. Det problem er løst på den anden type ved at bærehåndtaget er på foden.

Så er der kontorstagen. Den har intet bærehåndtag. Den skal stå på skrivepulten og ikke transporteres. Skrivepulten har en smal øvre kant. derfor er kontorstagens fod heller ikke ligeså stor som kammerstagen.

hose
2007-02-16, 21:19
Stor kammerstage 21 cm høj. Fod 18 cm. Stagen er i messingplade .- bærehåndtaget (som desværre er knækket af) var støbt. 3 mulige indstillinger af lysets højde. Den er siden forsynet med en løs holder til lyset - istedet for at bruge regulatoren. Denne holder er løs og ganske ny, men altså på billedet.

Mon ikke alderen er anden halvdel af 1800tallet.

hose
2007-02-16, 21:25
Kammerstage med oval fod. 19 cm høj fod henholdsvis 15 cm og 21 cm. Foden forstærket med jerntråd. 3 mulige reguleringer af lysets højde.
Messingplade med støbt håndtag (knækket af) placeret på foden. Modsat håndtaget er et øsken så den kunne hænge på vægen. Øsken er oprindelig - jeg har ikke set det ellers men man lærer så længe man lever.

Ulferic
2007-02-16, 21:31
Kan tillägga att handtaget satt högst upp på ljuspipan på dessa stakar som ofta kallas tysk stake. Handtaget var utformat som en öppen bygel om ni förstår vad jag menar. Angående höjdregleringen så fanns den i bruk redan vid slutet på 1600-talet. Bl.a. i England. Fanns faktiskt stakar med höjdregleringen redan på 1500-talet när jag tänker till.

hose
2007-02-16, 21:46
Ja du har ret i aldersbetragtningen - de er bare uopnåelige for os almindelige dødelige.:o Jeg forstår godt din beskrivelse af bøjlen, men jeg har ikke nogen med intakt bøjle.
Her kommer en kontorstage stage i messingblik. Knoppen på regulatoren er uoriginal, men den originale jern regulator er intakt. 14,5 cm høj. Lavet af messingplade. Bunden er forstærket med en jernplade. Alder 1875 til 1900 eller deromkring.

hose
2007-02-16, 21:57
Dobbelt kontorstage.Messing plade. 20 cm høj fod 19 cm x 31 cm. Lysestammerne er hamret fast. Den ene drypskål er ikke original.

Et kuriosum ved denne er at de to knopper til regulator har forskellig gevind. Ikke noget med at bytte om på dem:D der må være orden i tingene.

hose
2007-02-16, 22:01
Nok om det gamle skidt. Vi må have noget nyt. Skultuna 1607 T10
Bemærk den er som en stage skal være men altså 1993. Nu ved i hvad i ikke skal købe. Køb de gamle de er billigere.
Bemærk sådan skal skruen se ud.

hose
2007-02-16, 22:05
Så vi går 100 år tilbage i tiden. Støbt kontorstage stemplet N4 (modelnr ikke alder)
Uoriginal skrue. Men original messing regulator - som dog ikke kan ses på billedet.

hose
2007-02-16, 22:08
Samme alder omkring 100 år. Messing blik. Den har engang haft en lyseslukker hængende på bærehåndtaget. Nu er kun hullet tilbage. de mangler som regel - altså slukkeren og ikke hullet:D
Bemærk samling under bund. Bund forstærket med jerntråd.
Regulator mangler desværre også.:(

hose
2007-02-16, 22:13
Sidste stage i denne omgang. også ca 100+ år (måske 200år - lille chance). messing plade forstærket med jerntråd. Uoriginal knop, men original regulator af messing. Håndtag støbt i messing. Jerplade under bund til forstærkning.

hose
2010-01-12, 17:57
Nogen gange tror man at man ved. Disse to ser helt nye ud, men nej
De er stemplet hver med 3 stempler blandt andet D&G ( stemplet fra 1842 til 1857). Samt kobbermøllens stempel. Flensborg.

De er således antikviteter som for længst blev over 100 år. Stempel kombinationen daterer dem til fra 1848 til 1857.

hose
2010-01-16, 16:33
Dagens lysestager. Jeg fik 2 gamle kammerstager af den model hvor bæreringen er øverst på stammen. Modellen blev aldrig så populær - højden gjorde at de let væltede. Og når man bærer dem - så er flammen tæt på fingrene. Alder 1800 - 1820 - 1830 for den ene med støbt håndtag - den anden 1850.

Kaptenen
2010-01-16, 17:41
Trevliga stakar Hose!

Är usel på danska mässingstillverkare och deras stämplar. Har inte heller några riktigt bra referenser. Jens Larsens Gammelt messing visar ett trettiotal stämplar, varav några från Kobbermøllen (eller idag Kupfermühle http://www.museen-sh.de/ml/inst.php?s=2&t=1&sparte=museen&pid=&inst=52).

Jag har dock haft hel dag till att beskåda Frilandsmuséet och Brede Værk ved Mølleåen i Lyngby, där det också tillverkades koppar och mässing. Båda muséerna är mycket sevärda, men de kräver en heldag.
http://www.natmus.dk/sw62690.asp

Den här typen går enligt Sigurd Erixon i Sverige under benämningen tyska stakar och kom hit i början på 1800-talet och tillverkades antingen i mässingsplåt eller gjöts.

Kontorsljusstakar är enligt Erixon den typ som har en lodrät spinga och en ofta ornamenterad skruv för at fästa ljuset på lämplig höjd och har sitt ursprung i England.

hose
2010-01-16, 20:13
Ja stempler har de ikke. Og kun få stempler er registreret. Kontorstagen har intet bærehåndtag.
Og så er der de 2 typer.De sidste her fra idag hvor man kan festne lyset i 3 positioner - bund midt på og i top.
Og så typen af stager hvor man valgfrit kan styre. det er den normale udgave.
Han havde en masse lysestager. Alle kostede 50 kr pr styk. De 2 var kommet til siden sidste uge. Jeg var på marked for at bytte mine barokskeer mod kontanter. Fandt så hos en anden handler de to. De var der ikke sidste uge. Han fik 60 kr for begge. Han vidste godt at de var gamle, men tog samme pris for alle stager 50kr/stk.
Stagen med den lille fod har regulator intakt, men skruen er ikke den rigtige.
Stagen med den store fod mangler regulator. De er begge i valset plade. Den med lille fod har støbt håndtag som den skal have.
Konen siger "hvad vil du med flere?" - der er bare det - de er 150-200 år gamle, jeg kan ikke gå forbi :p

Hallo vi taler gamle antikke formål, historie kultur fra en tid som var engang.
Selvom konen selvfølgelig har ret - jeg har ikke brug for flere.

hose
2012-05-05, 20:02
fandt denne stage på marked idag. Den blev købt sammen med min senbarok stage. Hun ville have 40 kr pr stage - også de nye hun havde. Men jeg fik rabat og betalte 20 kr.