handdator

Visa fullständig version : Finns det fler ?

Björn L
2007-02-11, 12:59
...som tänker som mig ? Det har vi väl alla undrat över någon gång eller hur ?
Det kan ju gälla i princip vad som helst. Jag har mycket funderingar och har väldigt mycket udda tankar som lagras i mitt huvud. Eller har jag det ? Vad är udda föresten ? Många tror säkert att de är ensamma om sina tankar men i själva verket kanske det finns i det undermedvetna hos flera av oss fast att ingen talar om det eller klarar av att greppa det de tänker på eller behärskar att lyfta fram det så att det kan noteras av andra.

Ett ord eller fundering kan ibland hastigt uppenbara sig. En så kallad "popup" i mitt huvud. Ordet "Popup" har jag inte själv myntat utan det är en skapelse av min omgivning som ibland förundras över var jag fick visssa saker ifrån. Men oftast är jag ensammen när en tanke dyker upp från intet och jag redogör mitt tänkande fast det inte finns någon som lyssnar..

Är jag ensammen om att starta diskutioner och bolla frågor med mig själv ?
Troligen inte. Gör jag det oftare än andra ? Det får jag med all säkerhet aldrig svar på..

Det blev visst lite djupa tankar här på söndagen.

Peter S
2007-02-11, 21:50
Det fantastiska med Internet är att man upptäcker hur många det finns som har samma udda intressen eller fungerar på samma konstiga sätt. En kollektiv hyllning till individualiteten, helt enkelt!

Äjth
2007-02-11, 22:14
Jag skrev ett långt svar här och swisch så försvann det.!!!!

nisse 8
2007-02-11, 22:21
Lite tråkigt det här med att man blir nedkopplad ibland om man tar för lång tid på sig att skriva.

Björn L
2007-02-11, 23:06
Jag håller med dig Peter med att man får en inblick i vad som föregår i andras huvuden när man söker sig fram på nätet. Och visst känner man ibland igen sig.

Men mitt största "problem" om man nu skall kalla det för problem är nog att jag blir mer och mer samhälls kritisk. Vissa bejublar utvecklingen medans jag i många fall förfäras över vad som prioriteras och lyfts fram.

För 100 år sedan var Sverige fullt av hårt arbetande bönder. Vi producerade det mesta själva och man såg aldrig några igenväxta gärden och åkrar som inte brukades till endera odling eller djurhållning. Köp svenskt, stöd våra bönder kan man ibland läsa. Men när man som jag gillar tex rostbiff någon gång ibland och står där, ditkommenderad av sambon vid charken på Obs Bergviks stormarknad i Karlstad och får se rostbiff från Brasilien eller Argentina så börjar man undra vad som är på gång. Vad hände med den svenska rostbiffen ? Jag har föresten aldrig gillat stormarknader. Ibland låter mitt resonemang som om jag vore född på 1800 talet men jag minns hur det förr fanns "Pelles skor" "Nisses ost" " Hasses färg" "Lisas tyger" osv När man kommer in på ett köpcenter så är servicen helt bortbåst och allt är opersonligt och stressigt. Och vem behöver igentligen "Big Pack" " Mega Menyer" och liknade ? Man får inte chansen att ifråga sätta vad man igentligen slänger ner i sin kundvagn innan man stressar vidare. Jag läste en text på en busshålls plats en gång. " snabb mat.. är den till för att vi skall kunna stressa mer ? " Jag kände att den där kommentaren kunde jag lika gärna fällt själv.

Jag läste om det lilla samhället Charlottenberg på nätet för en tid sedan. Ett nytt gigantiskt köpcenter har återigen dödat en massa små butiker. Sånt stör mig enormt.

Kvälls tidningar är något annat som jag en längre tid har hakat upp mig på. "Britney Spears spydde på pojkvännen" var den stora rubriken för en tid sedan. Mycket intressant information för Sveriges befolkning.. ..inte. Jag köper aldrig sånt. Jag är totalt ointresserad av vad som skrivs i kvälls pressen överhuvudtaget. Det skrivs bara om elände hela tiden. Likadant med nyheterna på tv. Bara massa tråkigheter som jag har slutat att bry mig om. Jag tror att jag skulle klara mig bra utan tv faktiskt.

Mitt resonemang kan låta bittert och egoistiskt men jag är faktiskt villig att skruva tiden tillbaka istället för framåt om jag skulle få den chansen.

När man är intresserad av historia och gamla saker så tänker man ju ibland på vem som skall föra kunskaperna vidare. Min farmor brukade sticka varma raggsockor åt mig när jag var yngre. Jag har några kvar som jag faktiskt använder än idag. När den generation hon tillhör är borta tror jag inte det finns många som vet vad hand arbete är.

Jag är medlem av en samlarförening. Jag har inte räknat ut vad medelåldern är men jag skulle tippa på bortåt 55 år någonstans. Hur ser den föreningen ut om 20 år ? Existerar den överhuvudtaget ? Skulle jag träffa på en jämnårig skolkamrat på stan och säga att jag samlar gamla flaskor så skulle jag tveklöst klassas som rubbad.

De ord som förr ingen hade hört tals om som magsår,stress, utbrändhet, alla ord som börjar på snabb mm mm kunde de ha undvikits ? Kan man hejda dom ?

Jag köpte en tid light produkter. Jag gick på snacket för att sedan göra en helomvändning. En kolsyrad läske dryck (troligen den största) lanserade nyss ett nytt sötnings medel. Kroppen kunde inte bryta ner det och det var inte bra för naturen ! Man kan ju fråga sig om man verkligen skall hälla i sig sånt. Vad är effekterna på light produkter om några år ? Det skulle inte fresta mig att dricka sådant mera.

Den här tråden skulle jag tro att jag raderar om någon dag, för den intresserar troligen ingen. Men ibland är det skönt att skriva av sig och kanske kanske finns det de som jag hellre hade varit född för länge sedan..

Ballonggreven
2007-02-11, 23:12
Radera INTE tråden!!!
Du är definitivt inte ensom om dina tankar!
Känner igen det mesta av det du skriver.

Björn L
2007-02-11, 23:21
Tack Greven ! Jag skall visa sambon vad du svarat ! Hon är ofta kritisk till att jag inte gör som alla andra och ofta ifråga sätter saker som är nya.

Ballonggreven
2007-02-11, 23:23
Tack Greven ! Jag skall visa sambon vad du svarat ! Hon är ofta kritisk till att jag inte gör som alla andra och ofta ifråga sätter saker som är nya.

Kom bara ihåg att nya saker snart blir gamla!

nisse 8
2007-02-11, 23:26
Har försökt fått till nått begripligt här men inte lyckats så jag får bara hålla med.

Sladden
2007-02-12, 08:19
Jodu, Björn.
Vi, som lever i den gyllene medelåldern, har ju lite jämförelseobjekt vad gäller förr o nu. Försöker vi skaffa mera kunskap så förefaller nutiden vara alltmer ur led.
Vi resursslösar på ett sådant sätt att vi verkar förstöra förutsättningarna för vår egen existens. Att vi dessutom tar bort allt det småskaliga ex. butiker, hantverk osv. visar väl på hur oviktig individ kvalitet och känsla blivit.
Kvällstidningar, som kommer 09,30 på morgonen, har jag inte något till övers för. Vi skall fyllas med en massa oviktig smörja om andras liv, troligen fungerar det så att de som förlorar sig i kändisvärlden inte behöver tänka till runt sin egen situation, utan kan förfasas och känna med andra. Det blir som ett "livssubstitut".

Peter S
2007-02-12, 10:29
Jag tror jag lyckas ta med mig det bästa av det gamla in i det nya... För inte var väl ALLT bättre förr? Gå till smeden istället för till tandläkaren? Tvätta lakan i en isvak? Det finns massor av saker som åtminstone jag inte vill ha tillbaka.

Sen brukar ju motståndet mot det nya vara minst lika programmatiskt som det nya i sig själv. De som absolut måste läsa om Britney Spears och ha egna chihuahuor och byta till det modernaste snittet hela tiden är inte ett dugg mer egensinniga än de som vägrar. Det enda är bara att de låter sig luras av marknadskrafterna... Kanske ibland med öppna ögon...

Men det verkar inte finnas någon ände på eländet, för vi har fått en VD-generation som inte tänker på annat än sin egen lön och vi har fått politiker som tycker det är viktigare med personval än med ideologier. Hur ska vi klara oss mot dem?

766
2007-02-12, 12:26
Samlarföreningen: Raggsocken, ett innenamn skulle jag tro.

Jung_Kee
2007-02-12, 16:49
Instämmer med Peter, samlare och människor är förunderliga varelser som är svåra att förstå, även för andra samlare och människor. Om ingen var intresserad av moderniteter så skulle vi väl knappast ha så många intressanta ting ifrån 1800-talet att samla på? Tänk om Wilhelmina von Halwyl hade gjort som resten av etablissemanget och bara samlat på antikviteter utan en tanke på alla de moderniteter som hon införskaffade? Så mycket kunskap som hade varit förlorad!

Samtidigt så har vi ett oerhört resursslukande samhälle som är ohållbart i långa loppet om vi inte börjar exploatera världsrymden i jakt på material. Jag kom hem ifrån Kirovsk i Ryssland igår och hade en ganska intressant dispyt med en tjej på bussen angående den ryska levnadsstandarden. Hon ansåg att allt var eländigt och att vi snarast borde hjälpa de arma krakarna till vår samhällsstandard med rättigheter hit och dit. Detta efter samtal med och besök hos lokalbefolkningen. Ändå måste jag säga att jag inte tyckte mig se desperation och misär hos dem vi träffade, utan snarare målmedvetenhet, hårt arbete, vänskaplig glädje och varma hjärtan. Så jag är nog benägen att hålla med en annan reskamrat som sa att det nog inte är de som har det dåligt, utan vi som har det överdrivet bra!

LasseC
2007-02-12, 17:27
Visa ord Jung Kee.
Jag är lite avundsjuk på att Du varit i Kirovsk. Var det någon resa i samband med Din utbildning?
Lasse

Jung_Kee
2007-02-12, 17:33
Nja, det var en resa som ingår i ett transnationellt utbytesprojekt för olika hantverksföreningar, vari hantverksföreningen som jag är medlem i deltar. Målet var att besöka och ställa ut på en hantverksmässa med fokus på sten, som hölls i Apatity, men vi bodde i Kirovsk och jag fick en hel del intryck från mer än bara mässan. På det hela taget en mycket intressant resa.

LasseC
2007-02-12, 17:58
Förstår detta. Har Du inte några nya slipalster att ställa ut?
Visar menar jag:D

Jung_Kee
2007-02-12, 18:23
Nej, men mycket nya inköp, visar dem i stentråden senare när jag har packat upp! ;)

LS
2007-02-13, 01:30
Existensialism, är det inte enklare att säga som så här? Var generation växer upp och undrar vad det ska bli av nästa generation. Det värsta scenariot är, enl. egen erfarenhet, när man orkat fram till åldern mellan c:a 35 och 50. Mitt emellan alltså, ska man satsa på övre delen av kroppen eller den vid mitten ungefär?

FBQ
2007-02-13, 01:41
Jag som är lite yngre kanske skulle få stå för försvaret av det nya. Nu är jag nog ingen god försvarare av moderniteten. Jag möblerar mitt hem med gamla möbler, använder gamla husgeråd, bär gamla kläder (om än kanske inte lika frekvent som tidigare), jag läser gamla böcker. Min digitalkamera, datorn och en 20 år gammal TV är väl bland de få nyare saker jag äger.
Ett tag skrev jag ju t. o. m. som jag tror jag har berättat med 1600-talsstavning och skrivstil.
Jag tycker inte heller att Britney Spears senaste bravader är något att läsa om.

Däremot måste jag ju ge Peter S rätt. Hur intressant jag än tycker 1600-talet är rent historisk, måste jag ju säga att jag för allt i livet inte skulle vilja ha levt då. En barnadödlighet på närmare 40 %, räknar man fram till 15 års ålder kommer man nära 50 % barnadödlighet. Samhället var en militärdiktatur där kungen var enväldhärskare och den som opponerade sig mot den rådande samhällsordningen kunde avrättas utan vidare process. Samtidigt också en teokrati där den som ifrågasatte religionen mycket väl kunde torteras till döds.

Min mormors far har i sina memoarer berättat om hur han och hans bror som barn på 1880-talet fick gå ut och tigga för att få sig julmat för att det inte fanns något hemma. Alla andra aspekter av vad 1800-talets och det tidiga 1900-talets samhälle innebar inte att förglömma.
Jag tycker det finns väldigt mycket även i 40- och 50-talets samhälle som jag inte vill ha tillbaka.
I yngre dagar var jag väldigt mycket determinist - jag ville leva i mitt intresse för historia och såg med avsmak på alla andra futtiga människor (i tonåren har man väl en tendens att polarisera saker och ting) - ena decenniet skrattade man åt utsvängda byxor och brunblommiga mönster och skulle ha allt i sirist och rosa, några år senare förkastade man allt man hade tyckt tidigare - och skrattade åt allt man tidigare hade imponerats av. Samma sak med inom musik som politik. Jag ville gärna stå vid sidan om och se alltihop som historiens flöde. Dagens människor var blinda i sin egen existens och såg inte att allt de byggde var luftslott som möjligen skulle bli av intresse för framtida historiker på samma sätt som jag läste om etrusker eller skyter.

Med åren har jag själv ändrat inställning. Trots mitt stora intresse för förflutna tider lever jag här och nu. Jag må uppröras över mycket i min samtid men den tid jag lever i har jag en möjlighet att påverka. Dessutom har jag resurser och möjligheter att vara med och påverka det samhälle jag lever i på ett helt annat sätt än mina förfäder. Det må vara väldigt lite jag kan göra - men varför inte försöka att åtminstone dra mitt strå till stacken?
Om vi vill skapa ett 40-talssamhälle finns ju egentligen alla möjligheter att välja ett antal likasinnade och flytta ut i skogen och starta ett 40-talskollektiv. De saker vi inte är nöjda med i samtiden kan vi ju faktiskt försöka ändra på.
Om man på det stora hela vill förändra världen så visst kan man bli nedslagen att människor hellre tittar på dokusåpor än vill förändra världen, men det är ju knappast något nytt - de flesta lever sina små liv och är nöjda med det - och vem kan klandra dem? Att det finns så mycket ytlighet i dagens kultur har troligen att göra med att människor vill ha det så - visst, jag kunde önska att samhället såg annorlunda ut men att få tillbaka det? Jag har väl själv inte upplevt den tiden - men mina föräldrar är födda på 40-talet och jag vet tillräckligt mycket om deras uppväxt och liv för att veta att detta är något jag inte vill ha tillbaka.
Jag försöker väl själv att dra mitt strå till stacken till att skapa en bättre värld - men mitt främsta intresse är kulturhistoria och gamla saker, jag ger gärna inte upp det för att offra mitt liv på att förbättra världen. Jag tror att jag skulle bli bitter över hur lite jag faktisk skulle åstadkomma.
Sedan får man väl se - med åldern kanske jag också blir gammal och reaktionär. Jag kan väl redan se tillbaka med nostalgi på min barndoms 70- och 80-tal.
Annars handlade väl frågan ursprungligen bl. a. om att föra resonemang med sig själv. Ja, jag har faktiskt inte undersökt saken - men inte är du ensam Björn, och jag tror att vi är fler, fast vissa är nog värre än andra :)
Jag brukar föra långa monologer med mig själv, oftast hemma, men ibland också när jag är ute och promenerar. Det kan bli riktigt pinsamt när man möter någon annan vandrare - man tänker att de kanske ska få för sig att de mött en schitzofren psykpatient på frigång :o

Sladden
2007-02-13, 04:31
Existensialism, är det inte enklare att säga som så här? Var generation växer upp och undrar vad det ska bli av nästa generation. Det värsta scenariot är, enl. egen erfarenhet, när man orkat fram till åldern mellan c:a 35 och 50. Mitt emellan alltså, ska man satsa på övre delen av kroppen eller den vid mitten ungefär?

....:D

Äjth
2007-02-15, 00:19
Det var bättre förr - ibland - och mycket nuför tiden är riktigt bra men ibland värre än tidigare. Jag skulle nog hellre leva med fler fysiska motgångar än mentala. Jag har bott i många små stugor ute på bonnlandet, huggit ved,staplat, burit, eldat, sotat, burit ut, gått på utedass, kokat vatten på vedspis, handskottat på vintern, odlat grön/rotsaker i land, lagat sådant som gått sönder, gått långa sträckor, hjälp bönder och leta rätt på bortsprungna djur o.s.v och det har jag trivts bra med. Knattret från en manuell skrivmaskin, vad går upp mot det? eller doften när de första brödet hamnat i ugnen. Mkt verkstad och lite prat är en bra balans för att få något gjort och det mesta arbete gör en gott. Men sitta och gräva sig ner till hårrötterna inför meningslösa val av än det ena än det andra. Sitta som ett fån i mörka natten när strömmen gått och uppleva att man INGENTING kan göra, få fel på bilen och bara lämna in den och be en stilla bön att man orkar dra vidare till nästa månad.
Bli nerringd av försäljare så att man efter ett par kvällar knappt vågar svara i telefon för att jag inte vill vara otrevlig. Alla sociala koder, tider att passa och ångest att kånka runt när allt man vill ha är frid med några plank, spik och verktyg långt bort från bruset av trafiken.
Det har blvit krångligare att leva på ett sätt och enklare/slappare på ett annat. Livet strävar efter ens slags balans vilken verkar vara svår att få till stånd idag,

766
2007-02-15, 08:00
Bara kroppsvätskorna är i balans så får man vara nöjd, skall ut och slå en pisselado.

Äjth
2007-02-15, 08:51
Så 766 är oxå med i "raggsocken" ? :-)

766
2007-02-15, 09:12
Jag har varit med i någon raggsock, där var folk som trodde och framstod som bättre vetande men det visade sig att dom bara svamlade så dom fick man rätta till.
Ok jag svamlar kanske också någon gång men i regel var jag vad jag talar om.
Och skulle jag inte göra det så hojta till så skall jag vände det till det bästa.