handdator

Visa fullständig version : VDN-märkta gardiner, 60-70-tal?

simco
2012-05-10, 13:19
Hejsan!:)

Jag har dessa gardiner med häftigt mönster som jag funderar lite över. VDN-märkningen användes som kvalitetsmärkning mellan 1951-1973 och dessa gardiner med enorma fåglar känns ju väldigt 60-70-tal. Själva materialet i tyget känns som någon sorts bomullsblandning, med bra ljusgenomsläpp, som är fint vävd. Gardinerna är helt strykfria, det går att knöla i hop dem till en liten boll och ändå så blir de inte skrynkliga när man skakar ut dem. Detta är egentligen inte min stil, men kunde inte låta bli att låta dem få föla med när de såg i princip nya ut.

Jag önskar att VDN-märkningen fortfarande fanns. Idag känns det som lite lotteri när man handlar oavsett om det är dyrt eller billigt, överfärgade tyger som tappar färgen och formen efter ett par tvättar, koppar som är så usla att det ser ut som att någon tagit en blyertspenna och klottrar över dem efter ett par vändor i diskmaskinen. Egentligen inget jätteproblem för mig eftersom jag köper nästan allt på secondhand, men det är trist när man köper något nytt och det snabbt visar sig att kvalitén är urusel:p

Det jag funderar på är om det endast är av utrymmesskäl som man använt sig av enbart "D" i VDN-märkningen?
Sedan vore det jättekul om någon känner igen mönstret och vet var gardinerna kan tänkas komma ifrån.

117566117567117568117569

Maria
2012-05-10, 19:28
VDN märkningen saknar även jag, har lärt mej sedan länge, att de är mest ”skit” med nytillverkat, dagens lakan, textilier, blir så konstiga efter en tvätt, när man kan köpa fina, tjocka lakan i bommull på loppis före nästa ingenting, fina gardiner, påslakan, etc……….. kvalitet framför kvantitet.

simco
2012-05-10, 21:10
Jag håller med dig Maria!:)
Nya sängkläder är oftast ett skämt. Lakanen av äldre datum är oerhört lyxiga och kan i det flesta fall tom kokas eller tvättas på 90 grader om man skulle vilja det. Detsamma gäller kökshanddukar, de äldre suger verkligen åt sig vattnet, medan de nya bara "föser" runt det. För att inte tala om alla gifter. Fram för VDN-märkningen igen!

Idag finns ett alternativ för säkra textilier Oeko-Tex-märkningen. Det är verkligen inte ofta man ser den. Den ska vara en säkerhetsmärkning för tillåtna värden av ohälsosamma ämnen textiler och behövs verkligen när man ser hur mycket skräp som finns i dem, usch!

http://www.oeko-tex.com/oekotex100_public/content4.asp?area=hauptmenue&site=schadstoffpruefung&cls=21

Gideon
2012-05-11, 00:56
Dina gardiner tror jag är lika gamla, som dem jag hade i mitt pojkrum.
Dom fick jag inte ta med mig sedan, för de var syrrans...

117614

Det redigerade fotot är från 1970 ungefär, och då var gardinerna två-tre år gamla.
Räkna med runt 1968, så blir det inte fel. Jag har för mig att syrrans favoritaffär var Marimekko, så nog kan Dina också komma därifrån.

simco
2012-05-11, 09:26
Coolt pojkrum!:)

Hur såg den övriga inredning ut? Jag älskar telefonen med snurrskiva. Det var besvärligt när någon hade många 9:or i telefonnumret.:) Marimekko låter spännande. Jag är lite dålig på deras produktion, förutom långkörarna och klassikerna som gått i nyproduktion.
Jag tycker att det är riktigt kul att de gamla textilierna blivit populära igen, för 15 år sedan var det inte många som förstod sig på denna kulturskatt.

Jag vill se mer av pojkrumet! Vad hade du på väggarna, vilka tapeter och vilka möbler?

Gideon
2012-05-12, 14:18
:D

Tänk på att gardinerna var något som storasyster lämnade efter sig, då hon flyttade ut och jag äntligen kunde ta plats efter att ha sovit färdigt på bingen i kökssoffan.
De fick vara kvar, och jag slängde in vad som vad fanns i förråd av möbler, snickrat från skolan, enorm whiskyflaska (med tevatten i, gubevars) och på väggarna mina första kinesiska imarifat från 1700-talet, som jag köpte på avbetalning hos en antikhandlare på Sibyllegatan.

117742

En äldre vän sitter i stolen med galontyg och nitar, bredvid skrivbordet från tidigt sextital.

Men innan dess, minns jag att syrrans rum hade fullt på väggarna av affischer med Beatles, hästar och sånt tonårsflickor diggade på den tiden.
Inget märvärdigt alltså, och inte så renodlat som retrosamlare gör sina hem till idag. Så var det iallafall inte på den tiden, utan mer blandat.

Jag är övertygad om att det finns fler bland oss, som sitter på gamla inredningsfoton hemifrån.
Fram med dem. :)

simco
2012-05-12, 16:53
Nä men gud va´coolt!:D
Helt fantastiskt!

Jag ser att du har skolfotot på skrivbordet, en häftig gammal kamera som ligger till höger, tevatten i Whiskyflaskan, vart hade whiskyn tagit vägen?:rolleyes:;), riktigt cool axselremsväska på golvet med tidstypisk nyckelring fäst i dragkedjan. Schyssta kläder hade din kompis också. Precis som du beskriver så var det en härlig blandning på den tiden, inte lika perfekt magasinaktigt som man oftare ser idag. Jag vill jättegärna se fler inredningsfoton från olika tidsepoker. Jag ska se om jag har någon bild från slutet av 70-talet och mammas första lägenhet.

Mochens_gubbe
2012-05-12, 16:58
Även jag hade en tom gallonflaska i pojkrummet. Undrar varför man fick den idén? Annars är det slående vad lite sextiotal jag minns från sextiotalet. Mest var den en mix av 40 och 50-tal. Orangea köksluckor fick mor och far först på sjuttiotalet. På sextiotalet var dom ljusblå.