handdator

Visa fullständig version : Globalt hot

Äjth
2007-02-10, 13:49
Tråden Werktyg ligger nog ganska bra där den ligger men tankarna kring gamla verktyg förde mig vidare så jag lägger upp en ny tråd här.
De som väljer att använda gamla verktyg när de restaurerar eller renoverar gamla byggnader eller ting högaktar jag. Dels finns känslan av att vara i samklang med materialet och tekniken samt att man faktiskt kan använda gamla redskap och låta processen ta sin tid istället för att använda elektrifierade redskap och i dessa tider av den globala miljöutveckling som kommer att drabba oss alla är varje tänkbar insats kring återanvändande lovvärd. Växthuseffekten skrämmer och är samtidigt lika definitivt förutsägbar som döden ändå väljer de flesta att inte föra upp samtalsämnet till den nivå där den hör hemma. I mina svartaste stunder upprörs jag av att vi kan låta oss bli engagerade i vilken typ av telefon vi ska köpa eller om huden kräver en den ena än andra hudkrämen, om vi ska köpa den där poolen nu eller senare när stålpriset gått upp, huruvida Tobbe vinner Lets Dance eller om man ska sluta röka nu eller sen....
Att kritisera politiker och regimer, enstaka individers framfart och kändisskap, vad grannen gör eller inte gör, alltsammans blir futtigt gentemot den fond vi har att ta itu med. Miljön. Samtidigt upplever nog de flesta sin litenhet inför problemet...och fort går det, man kan inte ens kravla sig upp på några barrikader för att göra en skillnad. Kommer miljöterrorister att härja? människor som väljer att spränga anläggningar, fabriker och ekonomiska hjärtpunkter i världen.?
Medan jag sjunker ner trygg i en varm soffa medan isvinden kramar runt huset smälter världsisarna, heta vindar drar där de inte borde och översvämningar blir värra än nånsin där de borde vara måttliga. Den svenska vintern liknar en seg långsam vår från årsskiftet.
Är det bara jag som oroar mig eller ska jag fortsätta samla lökvaser, resa land o rike runt efter loppisfynd eller håller ngt helt nytt på att hända världen som gör att man borde tänka i nya banor, knyta nya kontakter och sluta stirra sig själv i naveln?

FBQ
2007-02-10, 18:10
Jag såg din upprördhet över avsaknad av svar här, så jag tänkte skriva några rader. Jag sitter på jobbet just nu så jag får fatta mig lite kort.
Frågorna är absolut viktiga - men samtidigt har jag själv svårt att se att politik nödvändigtvis skulle vara ett mindre hot mot mänskligheten än miljöförstöringen. Dessutom är ju faktiskt politiska beslut som påverkar vad som skall göras.
Sedan är jag avsikligt luddig - eftersom jag försöker undvika att bli allför politisk.
Sedan finns väl den andra frågan - som jag har funderat en hel del på i mitt liv - vad är viktigt här i livet? Att samla gamla saker eller att försöka förändra världen till det bättre? Jag kanske orkar komma med ett litet svar senare när jag är ledig - om jag lyckas få till något utan att bli allför personlig.

nisse 8
2007-02-10, 18:37
Jag skrev min reflektion på ditt inlägg Äjth men innan jag hunnit klart blev jag utloggad och nu har jag glömt vad jag skrev.:D
Återkommer

nisse 8
2007-02-10, 19:03
Jag tycker inte det är futtigt att kritisera politiker med tanke på miljön, dom sitter med verktyg att förändra och trycka på andra länders ledare att göra något gemensamt för jordens kommande generationer.
Man blir mörkrädd när man hör statsministern säga att Sverige har gjort sitt och nu är det andra länders tur.
Vi som gemene man kan dra vårt strå till stacken och åka kollektivt i den mån vi kan och se över vårt eget energihandhavande.
Men inte tänker jag sluta samla flaskor och glas för att jorden mår dåligt, vi behöver nog det för att må lite bra då och då.

766
2007-02-10, 19:34
Jasså statsministern har sagt det ja en poäng har det ju. Frågan är om vi enbart skall syssla med att fördyra vår "framställning" eller vi skall kunna sälj något i framtiden.

Sladden
2007-02-12, 08:26
antingen väljer man att arbeta på en politisk nivå, ex. genom att försöka påverka politiker och politiken, kanske ger man sig in i politiken, kanske stödjer man Greenpeace.
Kanske väljer man att göra det man kan själv, i sitt närområde. Låta bli bilen, spara energi, odla eget och gitftfritt.
Bara man gör något så är det bra.
Äjth har ju startat denn tråd, och det är bra!

Äjth
2007-02-12, 08:52
Vårt bidrag är att vi gjort oss av med en bil och så promenerar vi oftare in till byn. Köper gärna matvaror som producerats inom landet, oljan utbytt mot pellets. Använder såpa till allmänrengöring. Ett litet bidrag men ändock. Oxelösunds varianten att bara stora pipans utsläpp gick till uppvärmning av staden och att Sverige därmed fyllt sin kvot känns inte helt bra. Kvoten är ingen bot det är den lägsta nivå ribban är lagd på så vi kan göra bättre.

766
2007-02-12, 09:23
Det är bra att folk engagerar sig i om mjölkpaketen skall slängas där eller där så har dom inge större problem.
Det måste vara toppen att gå omkring och känna sig extra duktig.
Jag har någon här intill som verkligen vet hur man skall kasta. Och det har man fått bekräftat undet utdelande av kännarmin.

LS
2007-02-13, 01:42
Jag funderar på om det finns något att välja på? Innan man skäller på våra politiker kanske man ska rannsaka sig själv? T.ex. vilket är viktigast, att man har råd till diverse materialier vilket tar resurser från barnuppfostran och kärlek. Det resoneras ofta i tankebanor där Mercedes är viktigare än grannens Saab. Att dessa mindre lyckade tankar över huvud taget infinner sig, vems fel är det, skolan eller det egna huvudet?