handdator

Visa fullständig version : Nikotin?

Kecke
2007-02-09, 22:06
Tycker vi sammanför våra LASTER till en ny tråd.
Hoppas det går bra för er som just nu försöker sluta med nikotinet.
För min del så (peppad av b.l.a. Sladden) har jag inte tagit en endaste pris (och inget annat heller) sedan söndagmorgon.
Skall jag sluta så måste det ske genast, inga nedtrappningar här, det blir bara upptrappningar efter ett tag.
Mår faktiskt pyton, men det är väl övergående. :(
Tjyvsnusar faktiskt lite med nikotinfritt snus, skitbra, nu behöver omgivningen inte använda livväst, hjälm och andra skydd i min närhet. Glömde öronproppar (jag är lite högljudd just nu). Det kanske behövs några dagar till innan största krisen är över.
Kände faktiskt ingen skillnad idag efter fredagsmiddagen med vin. Ett gott tecken hoppas jag.:p
Tyvärr är jag inte lika envis som Sladden men jag gör mitt bästa.
Meddelar när jag återfallit. ;)

nisse 8
2007-02-09, 22:17
Mig gick det åt h..... för röker ännu mer nu och snusar:mad:
Men kvinnfolk tänker jag inte sluta med om tillfälle ges:rolleyes:

Kecke
2007-02-09, 22:20
Tja...man kan väl inte sluta med alla laster på en gång. Och vissa laster är väl det som gör livet värt attt leva. :D

nisse 8
2007-02-09, 22:53
Har man en partner som röker kan man få nikotinbegäret stillat om man pussas lite:p

Sladden
2007-02-09, 22:54
Summan av lasterna är konstant, heter det ju.
efter att ha slutat snusa (12 dygn) så har jag min 1:a date på 4 år nu på torsdag.
Nervöst är bara förnamnet!:eek:

nisse 8
2007-02-09, 23:05
Hoppas för din skull att personen är snusfri om ni skulle få för er att bli lite intima, jag vill inte läsa i tidningen om annorlunda stölder av snus:D

Sladden
2007-02-09, 23:18
Ingen risk för nikotinutbyte, du kan vara lugn.
Vill påpeka att nikotinabstinens är ett helvete.
Jag var sur och allmänt omöjlig i 5 dagar.
Skällde ut, i princip, alla som yttrade sig.
Världens bråk med min chef, sade allt, som jag lagrat i 5 år, på 10 minuter.
Efter 10 dagar så förstår jag att det var utmärkt.
Chefen är betydligt mjukare och mera respektfull.
Min kvinnliga kollega undrade lite försynt om jag led av PMS?!

nisse 8
2007-02-09, 23:26
SMS menar du väl:D
Jag har inte provat sluta med snus men rökningen var jag fri från i 10 månader och det var inga som helst problem tack vare snuset, det sägs att det är värre att sluta med snus.

Sladden
2007-02-09, 23:59
Handlar väl om lite större nikotindoser med snuset.
Ca, 5ggr. mera än rökning, har jag hört.
Numera är jag nikotinfri och väntar på fördelarna av detta.
Kan redan konstatera att blodcirkulationen i diverse extremiteter ökat. Jag fryser inte så in i h-vete om händer och fötter som tidigare. Det skall tydligen hjälpa syresättningen av hjärtats kranskärl också.
Det finaste är nog att inte alltid behöva tänka på att "ha med" drogen hela tiden. Ett lite friare liv, helt enkelt.
Dessutom sparar jag 35:-/dag i en burk. En gammal Hand/munblåst konservburk på 5 liter!
Kan bli en trevlig semester till sommaren:)

LasseC
2007-02-10, 22:21
Det är flera år sedan jag slutade snusa. Jag hamnade på sjukhus (blindtarm) Det gjorde så farbaskat ont att kravala sig upp och gå och spotta ut snuset så jag slutade tvärt (hade försökt tidigare) När jag blev bättre så gav jag mig f-n på att sluta totalt. Gick bra men jag hade en rulle i kylskåpet ett år innan jag slängde den. Men jag drömde vissa nätter att jag förföll och la in en pris, men även detta är borta nu. Idag är jag glad att jag kunde sluta. Borde gjort det tidigare så kanske jag sluppit mitt höga blodtryck. Jobba på mina vänner hälasr Lasse C

Kecke
2007-02-11, 20:47
Lasse, har du sparat snuspengarna?

Jag håller nikotinet stången fortfarande, börjar må något bättre.
Har ingen aning om hur mycket pengar jag lagt ner på snus så jag lägger 20:- /dag i en burk. Känns lite trevligt med denna morgonritual. :D

Äjth
2007-02-11, 20:59
Det är bra jobbat Kecke, keep up the good work!

Ulferic
2007-02-11, 21:25
Läste om era tappra försök att sluta med diverse nikotinspäckade stimulantia. Besämde mig för att hoppa på tåget. Har snusat dygnet runt i 45 år. Slumpade sig tyvärr så illa att vid dagens besök i vår lilla butik erbjöd mig tjejen som äger butiken att jag kunde få köpa ett antal dosor med utgånget datum för fem kronor dosan. Öppnade ena dosan och såg att snusets konsistens och arom var helt acceptabelt för att tillfredställa mitt begär. Kunde inte säga nej till ett sådant ekonomiskt fördelaktigt erbjudande. Totalt 13 dosor varför mina intentioner vad gäller snusets slutande är framflyttat.

nisse 8
2007-02-11, 21:32
Attans otur:D

Ulferic
2007-02-11, 21:35
En fråga som de snusligt bevandrade kommer att ställa sig eller mig är om inte snuset som redan har utgårdatumet bakom sig kommer att vara tämligen torrt och icke vara aromatiskt i väntan på dess förbrukande. På detta svar jag att tolv dosor är placerade i frysbox och tages ut ur kylan en och en allt eftersom behov av ny dosa uppstår.

nisse 8
2007-02-11, 21:41
Frysbox är utmärkt förvarande av snus men kylskåp går bra det med.
Om torrheten mot förmodan skulle infinna sig så spetsa gärna med några droppar mörk rom eller whisky, smakar utmärkt gott;)

Kecke
2007-02-11, 21:42
Man kan faktiskt sluta trots ett stort förråd.;)
Själv har jag tre paket cigaretter kvar sedan jag slutade röka för 1,5 år sedan. Nu ligger 8 snusdosor i kylen. Utöver det så har jag ett stort paket nikotinelle.
Man vet ju aldrig när lusten faller på igen, bäst att vara väl förberedd. :o

LasseC
2007-02-11, 21:57
Nej Kecke jag sparade inte de pengarna Jag har en massa intressen som Du vet Det blev väl lite flera verktyg skulle jag tro. Jag samlade inte på flaskor då, men väl sten så det lades nog en del på detta också. Det hade inte varit så dumt om man lagt allt på hög men då kanske man blivit snål och inte skaffat någonting Vem vet.

E.B.
2007-02-12, 10:36
Av någon anledning har jag gått andra vägen. Slutade för tre år sedan lite drygt, men har hoppat på snusningen igen sedan ett par månader. Jag intalar mig att det är ett temporärt återfall, nej det ÄR ett temporärt återfall, och ska sluta till våren. Det är förbaskat gott med snus i varje fall.

Värst var det när jag under en period jobbade i USA och man vid varje hemresa fick bunkra resväskan med 15 rullar. Tur att tullen aldrig kollade och undrade vad det var.

miso
2007-02-12, 19:06
Jag höll uppe ett år och var på gränsen
till nervsammanbrott , samt folkilsk.
började snusa ,och vart som folk igen.

Kecke
2007-02-12, 19:32
miso.
Du kanske skulle testa det nikotinfria snuset.
Rekommenderat av min storasyster som själv långsamt trappar ner just nu.
Lite svårt att få tag i vissa sorter men fick igår tag på XQS, inte illa. Får se hur länge det funkar. :)

Kecke
2007-02-16, 20:04
Fortfarande nikotinfri men inte humörsfri. :D
Sladden:
Hur går det med snusen och hur gick det i torsdags?
Hoppas allt är bra. :)

Sladden
2007-02-17, 08:01
Hej hopp!
Snusfri är jag fortfarande.
Fortfarande gammgubbe.
Skall klä på mig väl idag. Ta på Stetsonhatten och sätta mig i parken och mata duvorna....... En dag i självömkans tecken.
F-n heller!:)
Humöret är på topp och jag skall på loppis och antikbutikssväng!
Men allvarligt, Kecke. Det är inte lätt att sluta snusa. 1:a veckan var jag ju helt galen, en pina för omgivningen. 2:a veckan började jag med 1mg sugtabletter, ca 6 om dagen. Fortsätter nu med dem samt ett och annat 2 mg tuggummi emellanåt.
Problemet är nog att jag ännu inte skaffat mig någon ny last. Har du tips på någon bra ?

Liljerik
2007-02-17, 08:33
Jag snusar fortfarande men har trappat ner genom att använda portionssnus i stället för lössnus. Att sedan trappa ner på antalet prillor per dag känns svårt, man vill ju ha en under läppen hela tiden.
Provade en gång för 11-12 år sedan att sluta helt, var utan i en vecka men höll på att bli knäpp så jag gav upp det försöket.
Sambon slutade att röka för typ tio år sedan. Hon trappade ner nikotinet med hjälp av nikotinplåster. Man ser inte så mycket reklam om nikotinplåster, tror att det beror på att de som slutar med hjälp av dem inte fortsätter att använda dem (så som man lätt gör med tuggummi) och då tjänar ju företaget inte så mycket.

Sladden
2007-02-17, 09:15
Jag hade problem med att jag frös så in i bomben om händer och fötter.
Helt klart nikotinet som snöpte åt de fina blodkärlen. Samma sak med hjärtats kranskärl, men det känns ju inte förrens det är för sent.
Jag snusade minst en dosa grovsnus, löst, om dagen i många år. Jag vet inte hur mycket nikotin man får i sig då men tippar på att det motsvarar ca 5 paket cigaretters nikotininnehåll. Tycker det är fantastiskt att jag nu klarar mig på kanske 6 mg om dán.
Fryser inte om händer och fötter längre.
Om du skall trappa ner så vet jag några som lyckats bra genom att använda nikotinfritt snus, varannan påse.
Jag lägger 35:- till semesterkassan varje dag. Det är också en sporre.

Kecke
2007-02-18, 15:25
Usch och fy. Inga god råd har jag. Enbart abstinensbesvär och sluttampen på ett migränanfall. :(
Jag har det kanske lite lättare med mitt nikotin. Jag slutade röka för 1,5 år sedan då luftrören började spöka så jag hade bara snuset nu att sluta med.
Nu har jag i alla fall avhållit mej från riktigt snus i 14 dagar. Använder endast nikotinfritt snus, det känns så bra att få stoppa in en prilla lite då och då. Fast kicken saknas.
Och så måste jag ha något att knapra på mest hela tiden. Sparpengarna går väl åt till nya byxor. ;)
Men jag tror ändå att första tiden då man är envis på något sätt är överkomlig......sedan sitter ju en liten djävul därinne någonstans och frestar när man tror man har klarat det hela. :o
Har inte märkt någon bättre blodcirkulation än men det kommer väl. Jag har dessutom försökt hålla mej borta från alla människor. Vill helst inte bli ovän med någon i onödan.
Det skulle vara kul att höra nu att Nisse 8 och Liljerik också lägger av med nikotinet. :)

766
2007-02-18, 16:35
När man slutat röka och varit duktig länge så finns det en "premie" som säger att ett litet bloss kan man ta, detta kan hända sådär efter 6mån uppehåll.
Lätt att trilla dit igen. För min del så smakar det pyton så det hjälper inte hur lång tid man hållt upp.
Dom säger att det inte är så kol med KOL. Har ni rökt KOOL?

Kecke
2007-02-18, 17:10
Snälla 766.
Påminn gärna med jämna mellanrum, skall försöka att inte lockas av någon premie. ;)

LiB
2007-02-18, 17:53
Vanans makt är stor! Det är ca 8 år sedan jag slutade röka och nu feströker jag ibland, fast det smakar riktigt illa! Men det hör liksom till! Vin & cig.:D av gammal vana.

Kecke
2007-02-18, 18:24
Jättebra av dej tycker jag. Hoppas du kan fortsätta med enbart feströkning.
Själv har jag slutat röka massor av gånger och det har gått jättebra. :p
Synd bara att man faller så lätt igen.:)

nisse 8
2007-02-18, 18:43
Det skulle vara kul att höra nu att Nisse 8 och Liljerik också lägger av med nikotinet. :)

Cigg slutade jag med i fredags em och tror inte det kommer att vålla några större problem, men sen har vi det här med snus som kan bli ett litet
h...ete:( med tanke på att jag har hittat till Lidel och deras billiga Kronan 19.90:D
Jag får nog ta en sak i taget men ska nog gå bra i slutändan..........hoppas jag:)
Vi stöttar väl varandra?

Sladden
2007-02-18, 18:49
Fanns bara Kronan så skulle enbart det få mig att sluta.
Provade en dosa och det var uschligt! Förstår att de måste krypa till 19.90:-;)

Kecke
2007-02-18, 19:01
Visst måste vi nu stötta varandra.
Nisse, testa nikotinfritt varannan gång om du inte kan sluta direkt.
Vad jag har märkt så är det just detta att ha lagt in en prilla som är viktigt. :p
Sladden, du är ju på god väg men märk 766 inlägg. Verkligen värt att komma ihåg. En liten djävul lurar i varje vrå. :eek:

Kecke
2007-02-18, 19:03
Upptäckte plötsligt att min signatur passar lite illa i den här tråden.:o
Eller kanske inte.....det finns massor att njuta av.:D

nisse 8
2007-02-18, 19:04
Blåååögd:D

Kecke
2007-02-18, 19:16
Nu blev jag på gott humör igen. :D

Liljerik
2007-02-18, 19:26
Visst vet man att man borde sluta med dessa dumheter :cool:
Att jag gick över från lös- till portionsnus berodde såklart på att det börjat svida så förbenat av lössnuset, måste alltså till något fysikt för att man ska fatta att man borde sluta.
Ja, det är ju bara att bestämma sig för vilken dag man ska vända UPPÅNER PÅ HELA LIVET....tänk att det är så lätt att bara fortsätta tills nästa fysiska bevis återigen ska påminna om vad man borde göra.

Kecke
2007-02-18, 19:36
Liljerik.
Jag hade plötsligt ett väldigt vägande skäl för att sluta snusa.
Hade dessutom en viss dag då det måste vara gjort.
Trots det så är det inte så dj...a lätt.
Vad ni än säger så är min fortsatta rekommendation nikotinfri snus. Testa iallafall. :)

nisse 8
2007-02-18, 19:36
Jag såg till min fasa att min signatur har ändrat sig, numer går jag med käpp och stel rygg......för övrigt det enda som är stelt:eek:

Kecke
2007-02-18, 19:40
Hmm...även seniorer brukar ha stela delar och då inte enbart rygg. :D

nisse 8
2007-02-18, 19:45
Kan det ha med nikotinet och blodcirkulationen att göra kanske....hmmm:rolleyes:

766
2007-02-18, 19:53
När jag slutade röka ersatte jag det inte med något annat, ett ersättnings "medel" påminner ju varje gång om att du rökt och något sådant är inte bra.
Nä ta en isbjörnsvärmare, det är ingenting som påminner om rök.... så lasterna är konstanta.

Kecke
2007-02-18, 19:54
Nu börjar det bli krångligt. ;)

Kecke
2007-02-21, 13:49
Här kommer en bild från före nikotinstoppet.

Kecke
2007-02-21, 13:50
Och här kommer en bild från idag. :D

Hellen
2007-02-21, 20:48
Bravo och heja heja.
Hoppas det går bra denna gång!
Slutade själv röka för snart 5 år sedan, efter 30 års blossande!
Det gick och det var värt besvären!! Hade en liten nikotindjävul på axeln varje gång som sambon eller någon annan i bekantskapskretsen skulle ta ett bloss, den lille djävulen viskade i mitt öra att jag kunde nog ta ett bloss jag med, det kunde ju inte skada bara ett enda, men jag stod emot!
Tilläggas bör att sambon också slutade någon månad efter mig..... :)
Efter ett halvt år firade jag med en resa till varmare land och jag har fortsatt att fira en gång om året! Livet är härligt och fritt utan nikotin!!!
Önskar dig och alla andra som vill sluta LYCKA TILL!!!

Kecke
2007-03-02, 19:34
Hej Hellen 99.
Såg inte ditt inlägg förrän idag och det kanske var tur det.
Hur som helst så har jag inte återfallit än. Pengarna växer.......snart svamp på.:cool:
Hur är det med er andra?

Sladden
2007-03-02, 20:00
Inte helt nikotinfri.
Sugtabletter 1mg, samt tuggummin 2 mg.
Får dock bara i mig 1/10del av snusnikotinmängden och är tillsvidare nöjd med detta!

Kecke
2007-03-02, 21:41
Jag tycker det verkar skitbra. Det gäller att tänka på sikt.
Själv har jag faktiskt inte använt annt än nikotinfri snus.
Fast nu upptäcker jag att det också blivit en vana. (Ovana) :o

Sladden
2007-03-03, 08:00
Jag tycker du är mkt. duktig, Kecke.
Självkontroll och envishet

Kecke
2007-03-05, 09:02
Sladden.
Jag har tyvärr ingen självkontroll och envis är jag bara i bemärkelsen "tjurskallig". :o
Men lite duktig känner jag mej nog. ;)

C.R.
2007-03-05, 20:18
Om en vecka sällar jag mig till denna skara Och hur det ska gå kan bara tiden utvisa:eek: Jag fick domen före jul och tvärt emot alla andra så har jag säkert rökt mer dessa 3 månader mot vad jag gjort under hela 2006 först har man större delen av livet arbetat i dimman (restaurang) sedan sitter man hemma och bättrar på det hela Vad ska man säga man är inte bara flasksamlare utan en galen sådan också:D

Kecke
2007-03-05, 21:15
Jag skall hålla tummarna för att det skall gå bra. :)

Susiflätan
2007-03-06, 00:05
Jag beundrar (avundsjukt) alla som är så duktiga och klarar av att sluta röka/snusa/tugga. Själv slutade jag röka för ca 10 år sedan men ersatte snabbt cigaretten med nicotintuggummin. Nu tuggar jag käkarna ur led men känner mig ändå lite stolt med att giftpinnen är ett minne blott. Lycka till!!:)

Ulferic
2007-03-10, 10:22
Hur går det med era försök att sluta röka/snusa.
Själv skall jag sluta snusa nästa vecka. Det sa jag
visserligen att jag skulle göra förra veckan men glömde
då bort att jag skulle sluta.

Kecke
2007-03-11, 18:24
Ibland kan det vara en fördel med dåligt minne. :D

Jag har ännu inte återfallit men är fortfarande en plåga för både mej själv och omgivningen. :(

LasseC
2007-03-11, 19:02
Jag har inte märkt att Du är särskilt grinig Kecke:cool: Men det klart jag har ju inte träffat Dig live:D
Hälsningar från andra sidan skogen.
PS Har Du märkt att det i det närmaste är vår:p
Men det kommer säkert minst ett bakslag:(
DS

Kecke
2007-03-11, 19:11
Det är nog en himla tur att vi bara hörts per telefon nu.:D
Jo, visst är det vår. Jag blev nästan lite pigg i skogen idag. ;)
Lägger in några bilder i en annan tråd.

Kecke
2007-07-29, 18:01
Nu har jag varit totalt nikotinfri i 26 veckor.
När upphör begäret?
När slutar man vara sur och grinig?
När slutar man att äta allt inom räckhåll?
:(

Ballonggreven
2007-07-29, 21:10
Begär.
Sur och grinig.
Äta allt inom räckhåll.

Det är inte abstinenser. Det är livet. ;)

Kecke
2007-07-29, 21:15
Aha.
Då är det väl bara att ta tjuren vid hornen då och börja leva.
:D

Sladden
2007-07-29, 21:43
Jag gav upp!
Istället för en dosa lössnus om dagen går jag nu på 4 påsar om dagen.
Klart framsteg!
Och lasten har jag kvar!
Tyckte det var så inihelvete jobbigt att supa var dag så nikotinlasten är tillbaka.
Livet leker, och jag bidrar till statens inkomster!

Peter S
2007-07-30, 10:32
Åtminstone ett steg i rätt riktning. Kan du hålla det så... Det blir enklare nästa gång du slutar!

Kecke
2008-01-30, 19:23
Samlartrollet.
Här är anledningen till mitt godissug.:p
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=3332&highlight=nikotin&page=5
Från början (första sex månaderna) gick det alldelens utmärkt med bara frukt och grönsaker men sedan blev det besvärligt.
Från att inte ha ätit godis på många år och inte heller tyckt att det smakat speciellt bra med kaffebröd så slukar jag numera allt inom räckhåll. :o

Jag tröstar mej med att jag nu äntligen fått användning för alla lockskålar och burkar jag samlat på mej. :D

Hur går det för er andra?

Samlartrollet
2008-01-30, 20:13
Jaha Kecke ,Jag hittar ständigt på anledningar att inte sluta röka :) Väger redan mer än jag borde, har inga kalla händer eller fötter, känner dofter omkring mig etc. Godis och kakor har aldrig legat för mig, hellre knäckemacka med ost. Men men, guben min kämpar med snusslutandet och det räcker med hans nervösa trippande och snäsande för att inte familjelyckan totalt skall krascha. (ännu en ursäkt) :rolleyes:

Äjth
2008-01-30, 20:21
Det går strålande! 3 mån 3 veckor nu. Rök-hugget inträffar kanske 1-2 ggr i månaden absolut inte mer. Apelsiner blev ett måste. Handla, skala, skala, äta, äta, gott, sött, läskande, skala skala, hitta nya skalmedtoder, med kniv, utan kniv. Apelsiner är gott. Upptäckte att om jag inte hann springa ut o skölja händerna efter en läskande apelsinbehandling, försvann klibbet då fruktsafterna torkat!!!! hade jag ingen aning om!!
Det är befriande att slippa joxa m. cigarettpaket, tändare, pengar, städa undan fimpar ute, springa ut o in på vintern, lukta illa etc etc. Life is good. Semlor är oxå gooda, bullar, nötter o russin. NÅNTING vill jag gärna snaska på.

Maria
2008-01-30, 20:21
Jag har gjort uppehåll med mitt rökande sen i november, godis fortfarande minimalt, max 100 g choklad 2-3 veckor, kakor, jo en Semla har jag ätit i år.:p

Röksugen, NEJ NEJ:D

Liljerik
2008-01-31, 20:03
Jag har ju hållt upp (nästan :o ) med snuset i fem dagar nu.....
I måndags köpte sambon nikotinplåster åt mig, jag gick med på att jag kanske faktiskt behövde lite hjälp av de svagaste, 5mg'are....... I tisdags var jag själv till apoteket och köpte 10mg'are och med dem så kanske vi kan fungera ihop familjen och jag. Nu är ju inte det det enda fusket :o var på kurs onsdag och torsdag och då ingår ju såklart krogbesök, någon ville bjuda på en snus, nää sa jag men jag kan ju bara lukta lite på en, så jag hade påsen i handen och luktade lite till och från på den.......en stund senare så upptäcker jag att jag faktiskt har den under läppen, fingrarna hade tydligen inte fattat att jag hade slutat, den fick sitta kvar till läggdags men har inte haft behov efter det. Det kommer nog att gå vägen det här men att det krävs nikotinplåster är helt klart, ska köra med 10mg i två veckor och sedan trappa ner till 5orna.

nisse 8
2008-02-01, 22:04
Jag har ju hållt upp (nästan :o ) med snuset i fem dagar nu.....
I måndags köpte sambon nikotinplåster åt mig, jag gick med på att jag kanske faktiskt behövde lite hjälp av de svagaste, 5mg'are....... I tisdags var jag själv till apoteket och köpte 10mg'are och med dem så kanske vi kan fungera ihop familjen och jag. Nu är ju inte det det enda fusket :o var på kurs onsdag och torsdag och då ingår ju såklart krogbesök, någon ville bjuda på en snus, nää sa jag men jag kan ju bara lukta lite på en, så jag hade påsen i handen och luktade lite till och från på den.......en stund senare så upptäcker jag att jag faktiskt har den under läppen, fingrarna hade tydligen inte fattat att jag hade slutat, den fick sitta kvar till läggdags men har inte haft behov efter det. Det kommer nog att gå vägen det här men att det krävs nikotinplåster är helt klart, ska köra med 10mg i två veckor och sedan trappa ner till 5orna.

Skrattar så jag nästan kiknar, dina fingrar lever ett eget liv:D
Nackdelen med plåster eller tuggummi är att nikotinbegäret blir kvar men vanan försvinner och det är hälften vunnit.
Stå på dig Liljerik, du klarar det hur enkelt som helst, fixade jag att sluta röka så fixar du snuset, köp en tallrik när begäret blir för tungt;)

Liljerik
2008-02-02, 07:22
Ja, du kan skratta nisse 8, men mina fingrar verkar efter mer än 30 års snusande veta vad man gör med en snus utan att få direkt order från skallen :D
Tallriksköp hjälper föga mot nikotinbegär, kommer att trappa ner med svagare plåster sen.

Sladden
2008-02-02, 08:13
Sitter här och ser ut över trakten, vinden viner och allt är grått.
Då piggar jag upp mig med en stor balja presskaffe från Zoega samt en påse snus från Gallaher.
Känner hur kroppen börjar vibrera igång och vips är allt normalt och skönt igen!
Jag hyllar tillfredsställelsen av att ge efter för dessa 2 beroenden.
Ta er i kragen och bidrag till "Alfons" skattekista igen.;)

Kecke
2008-06-17, 13:22
Hur går det med alla laster?

Jag skulle försöka fota min pengaburk men den var så tung så jag fick inte mer den från hyllan. :D
(Jag har väl rensat plånboken på mynt varje vecka.)

Bizan
2008-06-17, 13:38
Slutade röka i januari, dock ej som resultat av ett nyårslöfte. (Har slutat med nyårslöften, de håller ändå aldrig och så blir man deppad av det istället.)Nej, slutade för hälsans skull - katternas hälsa, min hälsa och plånbokens hälsa. Hade inga abstinensbesvär fysiskt. Psykiskt upplevde jag en tomhetskänsla - som om nägon gått och dött! :eek:

Men nu är allt frid och fröjd igen...

Susiflätan
2008-06-17, 13:45
Röker inte men idisslar Nicorett sedan 11 år tillbaka... Min njutning här i livet (bland annat) är en stor balja te och sedan ett nikotintuggummi.

cjf
2008-06-17, 14:27
Slutade (ännu en gång) för tre veckor sedan, utan några hjälpmedel. Inte fasen är det kul inte...

Äjth
2008-06-17, 14:47
Hade inga abstinensbesvär fysiskt. Psykiskt upplevde jag en tomhetskänsla - som om nägon gått och dött! :eek:

Men nu är allt frid och fröjd igen...

Som om ngn gått och dött. Precis. Min kropp vet precis hur belöningen känns, den är inbyggd i fysiken. Har rökt sedan jag var 12 år och har nu hållit upp i (på midsommarafton) 8 månader. Inget fysiskt behov men mentalt, undrar om det någonsin går ur. :( men hälsan är bättre nu, sinnena skärpta och jag kommer att fortsätta som icke-rökare! Vi är duktiga allesammans eller hur?

LiB
2008-06-17, 15:34
Är nu snart 10 år sen jag slutade röka, och det kan fortfarande finnas ett sug efter cigaretterna!:mad:
Det är nog som Äjth säger, det är nog mest mentalt...
Men jag ska INTE börja röka igen, man mår ju faktiskt bättre utan nikotinet!:)

Samlartrollet
2008-06-18, 09:18
Har inte kommit det stadiet då jag slutat utan det ligger fortfarande som en tanke. Vill inte straffa min omgivning med att bli fullständigt odräglig under semestern (är det en ursäkt :cool:) Vet en som blev så desperat att inte ha cigaretter hemma när hon vaknade på natten, att hon rullade ihop ett nikotinplåster och försökte tända på :D

cjf
2008-06-18, 10:21
Vill inte straffa min omgivning med att bli fullständigt odräglig under semestern (är det en ursäkt :cool:)

Om det är en ursäkt vet jag inte, men åtminstone två gånger har min hustru bett mig börja igen för att jag hållit på att tjura sönder semestrar... :rolleyes:

Samlartrollet
2008-06-18, 10:42
Om det är en ursäkt vet jag inte, men åtminstone två gånger har min hustru bett mig börja igen för att jag hållit på att tjura sönder semestrar... :rolleyes:

Min gubbe hade snusuppehåll under julen och den höll han på att morra sönder:p

Sladden
2008-06-18, 10:44
Det är bara att fortsätta.
Varför skall man utsätta sig för abstinensbesvär?
Nikotinets skadeverkningar är starkt överdrivna;)

nisse 8
2008-06-18, 15:21
Jag röker väldigt sällan (med en öl eller grogg) men snuset fortsätter jag med:)

Kecke
2009-03-11, 23:04
Dags för en lägesrapport. :)
HUR går det?

Annna
2009-03-11, 23:18
Mitt nikotinproblem är att jag inte har något. :confused:

Jag röker periodvis, en kväll med alkohol så kan det bli ett paket. Sedan ingenting i långa, långa perioder. Men det är inte det klassiska feströkandet jag håller på med, utan det kan bli en cigarett på kvällskvisten och that´s it. Skulle till exempel aldrig kunna tänka mig att röka på morgonen, det är jag för mogontrött för.Har hållt på så här i 14 år nu.

Jag undrar bara varför jag inte blir fast?! :confused:

Kecke
2009-03-11, 23:28
Mitt nikotinproblem är att jag inte har något. :confused:
Jag undrar bara varför jag inte blir fast?! :confused:
Det problemet skall du vara glad över. :D
Men märkligt är det att vissa personer inte blir beroende.

Annna
2009-03-11, 23:35
Men märkligt är det att vissa personer inte blir beroende.

Ja, inte så ofta man hör om det.

Tur då att man har andra laster som man är beroende av! :D

hose
2009-03-13, 19:08
YouTube - Hold Dig PÃ¥ MÃ¥tten

anti rygerne er ved at blive ligeså tåbelige i Danmark. De opfører sig facistisk, men heldigvis er der stadig nogen...
Jeg overvejer at begynde at ryge - i protest mod antirygerne:mad:

Maria
2009-03-13, 19:20
Har klarat det bra, har inte rökt sedan november 2007.

umeubbe
2009-03-13, 21:30
Hejsan.

Att sluta röka är ju skitenkelt, det är mycket svårare att inte börja om :D

Mvh/Urban

guygil
2009-03-13, 21:31
Hejsan.

Mvh/Urban

så otroligt sant:D:D

Sladden
2009-03-13, 21:51
Hejsan.

Mvh/Urban

Det enklaste är att snusa. Man stör inte så många, man får i sig mycket mera nikotin än genom rökning, dessutom betalar man mycket skatt till gagn för den övriga pöbeln!

Kecke
2009-03-13, 21:57
Har man anlag för laster så går det alldelens utmärkt att bli beroende av nikotinfritt snus också. :cool:

wasistdas
2010-10-17, 22:28
Hur går det för er?

Själv började jag snusa när jag var 15 tror jag. Nu 15 år senare gör jag det fortfarande. Snusar dock general light eller silver som det nu heter, samtidigt som jag försöker parera med nikotinfritt. General silver måste vara ganska mycket svagare än vanligt snus, då jag förra veckan testade en Grov portion av en arbetskamrat. Blev yr som bara den och var nära att spy, dvs som första gången man testade =)

Kecke
2010-10-17, 22:48
För mej går det alldelens utmärkt. (Är fortfarande beroende av nikotionfri snus. )
Det rinner snart över i min pengaburk. :p

wasistdas
2010-10-18, 00:18
Grattis och imponerande får jag säga. Jag kör också en del med nikotinfritt. Har köpt ngt som heter "kickup" innehåller 10 vitaminer, 3 miniraler samt bio x20. 24kr på citygross. Frågan är hur bra det är egentligen dock.... =)

Sladden
2010-10-18, 06:51
Jag har, sedan länge, totalkapitulerat inför beroendet.
Gör fortfarande mitt eget lössnus till en kostnad av 7:-/dosa. Det blir gott (:confused:och nyttigt:D)
Är full av beundran inför er nikotinfria men vill ändå inte riktigt bli sådan.

Sladden
2010-10-18, 06:53
[QUOTE samt bio x20.[/QUOTE]

Ingår biobiljetter?

wasistdas
2010-10-18, 09:17
Ja, fast det är som i Kalle och chockladfabriken. Varje dosa innehåller alltså inte det :)

Kim von Platen
2010-10-18, 21:54
Hallå,
"Snus och mus och brännvin är det bästa jag vet..."
Jag har slutat leva. Tackar nej till de flesta festligheter, går inte på krogen, flyger aldrig, tåg inte, samåka ej, samlag sällan, puss undantagsvis. Och jobba, utelutet.
Men jag plockar upp fimparna, tömmer askkopparna och vädrar då och då.
So long..

Maria
2010-10-18, 22:06
Firar snart 3 år jubileum som rökfri (11/11) kan väl säga att jag hostar mindre, har lättare för att andas när jag är förkyld, men annars märker jag ingen större skillnad, suget efter en cigg, finns där fortfarande……….

wasistdas
2010-10-19, 00:47
Hallå,
"Snus och mus och brännvin är det bästa jag vet..."
Jag har slutat leva. Tackar nej till de flesta festligheter, går inte på krogen, flyger aldrig, tåg inte, samåka ej, samlag sällan, puss undantagsvis. Och jobba, utelutet.
Men jag plockar upp fimparna, tömmer askkopparna och vädrar då och då.
So long..

Kim, det där lät lite sorgligt... Var det med en glimt av ironi?

wasistdas
2010-10-19, 00:55
Firar snart 3 år jubileum som rökfri (11/11) kan väl säga att jag hostar mindre, har lättare för att andas när jag är förkyld, men annars märker jag ingen större skillnad, suget efter en cigg, finns där fortfarande……….

Min far (han blir 65 i år) hade rökt i ca 35 års tid. När han rökte så hade han inte så mycket hunger. Han var inte smal, men absolut inte tjock. När han väl la av att röka, tror det är ca 3 år sen nu, började han äta "riktigt" eller rättare sagt mycket mera. Detta har resulterat i att han har fått en jätte kul mage. Hade aldrig aldrig kunnat föreställa mig detta.... Han ser dock friskare ut, tycker hans hud i ansiktet är mycket mer mänsklig om du förstår. Han är dock ofta förkyld tycker jag, vet dock inte om han har lättare att andas.
Tror han försökte sluta 200ggr. Sen läste han en bok som han blev rekommenderad av en annan rökare som lagt av, efter denna boken har han inte rökt en cigg. Helt otroligt. Trodde verkligen inte jag skulle få uppleva det, särskilt med tanke på att hans far, min farfar, rökte nästan in i döden samt att nästan all övrig släkt i Tyskland också röker.

umeubbe
2010-10-19, 12:37
Vad heter boken? Ska ge den till min kära (tjära) hustru i julklapp, kanske. :D

/urban

Maria
2010-10-19, 14:59
Min far (han blir 65 i år) hade rökt i ca 35 års tid. När han rökte så hade han inte så mycket hunger. Han var inte smal, men absolut inte tjock. När han väl la av att röka, tror det är ca 3 år sen nu, började han äta "riktigt" eller rättare sagt mycket mera. Detta har resulterat i att han har fått en jätte kul mage. Hade aldrig aldrig kunnat föreställa mig detta.... Han ser dock friskare ut, tycker hans hud i ansiktet är mycket mer mänsklig om du förstår. Han är dock ofta förkyld tycker jag, vet dock inte om han har lättare att andas.
Tror han försökte sluta 200ggr. Sen läste han en bok som han blev rekommenderad av en annan rökare som lagt av, efter denna boken har han inte rökt en cigg. Helt otroligt. Trodde verkligen inte jag skulle få uppleva det, särskilt med tanke på att hans far, min farfar, rökte nästan in i döden samt att nästan all övrig släkt i Tyskland också röker.

Nikotinet (tror jag det är) ökar ämnesomsättningen, jag har hört talas om tjejer som börjat röka igen pga att dom vill gå ner i vikt, jag gick upp 10 -12 kilo, men har blivit av med lite, behöver gå ner 5-6 kilo till.

Kim von Platen
2010-10-19, 15:30
Kim, det där lät lite sorgligt... Var det med en glimt av ironi?

Hallå,
Sorgligt, javisstistesdas. Propagandan mot rökare ser inga gränser och det är nog bra. Jag slutade röka för några tiotal år sedan, men blev uppmanad av anställda på annonsbyrån och familjen att snarast börja igen. Outhärdlig var det sammafattande omdömet. So long och tack för din sympati.

Sladden
2010-10-19, 19:47
När jag slutade snusa blev jag, efter 2 dagar, uppmanad av chefen och en kanslist att börja igen. Min väna framtoning hade tydligen förvandlats till en svårmodig och förbannad sådan. Som den gode löneslav jag var började jag omedelbart snusa igen. Sedan dess har 7 år förflutit och jag har inga problem med snuset, vi trivs bra ihop.

E.B.
2010-10-19, 19:55
Det är bra med lite laster. Är ju tillbaks i träsket sedan fyra år igen och stortrivs med prillan under läppen. Det är även en fantastisk isbrytare när man är ute och träffar folk i olika länder. Det brukar faktiskt leda till många roliga anekdoter från håll och kanter. Sitter just nu i Tyskland och jobbar med ett gäng entusiastiska indier som undrar vad jag egentligen håller på att stoppa in i munnen, dessutom har jag fått min 30-åriga tyska arbetskamrat (kvinna) att testa. Hon ville ha en prilla på en gång, men jag bad henne vänta tills hon kommit hem, då det med största säkerhet kommer leda till ett visst illamående.

wasistdas
2010-10-19, 20:42
Umeubbe, jag ska ta reda på detta åt dig. Du får påminna mig om jag skulle glömma.

Kim, har du testat att snusa? Som tur är började jag snusa och även om jag i perioder har rökt har alltid snuset varit det som lockat mest. Tror det kan vara likadant även för en rökare, dvs att tyvärr blir alltid då ciggen godare.

Sladden, känner likadant. Det enda som jag och mitt snus inte trivs med är den prishöjning som skett. När jag började kostade en dosa lös general 11kr tror jag. Eller om det var mindre. En ökning på ca 400% på 15 år =(

EB, känner igen det där och du gör nog rätt i att låta den där kvinnan vänta. Jag bjöd min kusin, som har rökt i ca 15 år på snus, han spydde ganska många ggr efter en portionsnus =)

Även om tråden inte är utav nytto hälsomässigt, så tycker jag den är kul. En gemenskap som bara beroende kan förstå sig på =)

PS, hur fasen multiciterar jag inlägg?

Kecke
2010-10-19, 22:07
Menar du att du vill citera flera inlägg?
I sånt fall så klickar du på citera+ på varje inlägg och sist på svara.

wasistdas
2010-10-19, 22:14
Ja precis, tack.

Polsson
2010-10-19, 23:25
Visst sitter det fint med en "prilla", i mitt fall portionssnus General mini. För att det inte ska bli för enformigt, förflyttar jag emellanåt prillan till underläppen ( en s.k prissänkning). Efter ett tag låter jag prisen återvända till överläppen (inte prisökning utan samma pris). Understundom tager jag en cigarret, fast då får prisen vila i locket på dosan. Instämmer i att priset på prisen blivit alldeles för högt (=prisökning).

Rosa
2010-10-20, 23:21
Storkonsumerar portionssnus sen rätt många år. Fördelarna är att man blir fokuserad inför en uppgift (inbillning eller?) och får lite fart på blodtrycket. Nackdelar: kan sällan le ett brett leende eftersom jag är lite fåfäng (men tandläkaren har inte klagat ännu).....och tänk hur mycket glas och keramik jag kunde ha köpt för dessa pengar! För att spara lite på snuset och inte bli helt nikotinförgiftad torkar jag ibland snuset i hushållspapper och använder det igen efter en stund :eek: :eek: :eek: Hoppas ingen äckelmagad ickesnusare läser detta!

Kommer det en rapport som bevisar att det är farligt kommer jag att överväga att sluta. Det där med vikten spelar också viss roll, när jag slutar går jag direkt upp 3 kg, vilket blir ca 6 kg "övervikt".

wasistdas
2010-10-20, 23:53
Visst sitter det fint med en "prilla", i mitt fall portionssnus General mini. För att det inte ska bli för enformigt, förflyttar jag emellanåt prillan till underläppen ( en s.k prissänkning). Efter ett tag låter jag prisen återvända till överläppen (inte prisökning utan samma pris). Understundom tager jag en cigarret, fast då får prisen vila i locket på dosan. Instämmer i att priset på prisen blivit alldeles för högt (=prisökning).

Jag borde flytta runt mina prillor mer, det är bra enl tandläkaren.

Storkonsumerar portionssnus sen rätt många år. Fördelarna är att man blir fokuserad inför en uppgift (inbillning eller?) och får lite fart på blodtrycket. Nackdelar: kan sällan le ett brett leende eftersom jag är lite fåfäng (men tandläkaren har inte klagat ännu).....och tänk hur mycket glas och keramik jag kunde ha köpt för dessa pengar! För att spara lite på snuset och inte bli helt nikotinförgiftad torkar jag ibland snuset i hushållspapper och använder det igen efter en stund :eek: :eek: :eek: Hoppas ingen äckelmagad ickesnusare läser detta!

Kommer det en rapport som bevisar att det är farligt kommer jag att överväga att sluta. Det där med vikten spelar också viss roll, när jag slutar går jag direkt upp 3 kg, vilket blir ca 6 kg "övervikt".

=), det där med återanvänding av prillan gör även jag. Hamnar ofta i ett läge där det är 2-3 timmar kvar av dagen då min dosa tar slut på jobbet. Då blir det att ta gamla, från slängkoppen uppe på dosan. Anledningen till att jag inte köper en hel stock är för att jag då snusar kopiöst mer....

Sladden
2010-10-21, 23:58
Som god Smålänning har jag funnit det billigaste sättet att hålla beroendet vid liv. Har bra koll på hur man får det att smaka som ex. General och Grovsnus. Delar gärna med mig av den kunskapen om det finns hugade spekulanter. Skicka ett Pm så skickar jag mina recept.

Här länkar jag till de snussatser jag funnit vara bäst.

http://www.swedmax.se/product_info.php?cPath=21&products_id=30

http://snus2.se/product_info.php?products_id=561

wasistdas
2010-10-22, 16:09
Är dock rädd för att om jag börjar göra eget snus, så finns det "ingen" anledning kvar att sluta. Nu är det priset som jag försöker intala mig själv är anledningen till varför jag ska sluta. Bränner ju i runda slängor 700-900/månad. Det är ganska många loppis fynd som man kan göra istället.....

umeubbe
2010-10-22, 17:10
Hmm, göra snus själv har jag aldrig provat. Jag plockar mitt potionssnus ute i skogen, funkar bra.

/urban

Sladden
2010-10-22, 19:32
Hmm, göra snus själv har jag aldrig provat. Jag plockar mitt potionssnus ute i skogen, funkar bra.

/urban

Du tycker alltså att snus är skit. Jag meddelar avvikande åsikt.
Ett njutningsmedel är det!
Ger mig också god tandhygien, enligt min trevlige tandläkare.

wasistdas
2010-10-23, 01:53

Tydligen stämmer det där, då snus gör att du producerar mer saliv vilket är vårt naturliga försvar mot karies. En ökad saliv produktion ska även vara bra för magen, enligt tandläkaren. Varför vet jag inte och inget jag märkt av.....

Legion
2010-10-23, 08:37
Jag är sedan drygt 4 år rök och snusfri och först nu fattar jag hur ofattbart äckligt det är för omgivningen.
Rökare stinker på lång väg och snusare har en andedräkt som ett ruttnande lik. Så är det bara:p

Polsson
2010-10-23, 09:02

/urban

Som boende i södra delen av landet undrar jag om det går lika bra med dovhjortdito?:confused:

Jag är sedan drygt 4 år rök och snusfri och först nu fattar jag hur ofattbart äckligt det är för omgivningen.
Rökare stinker på lång väg och snusare har en andedräkt som ett ruttnande lik. Så är det bara:p

Jobbar du på kyrkogården, Legion?:rolleyes:

Legion
2010-10-23, 17:26
Jobbar du på kyrkogården, Legion?:rolleyes:

Nejdå! det var bara en liknelse för att visa vad jag anser om nikotin nu för tiden:eek:

umeubbe
2010-10-23, 21:51

:o Förlåt Sladden :o

Det var ett uselt försök att vara rolig. Jag snusar själv och då blir det potionssnus som liknar dessa renkulor. :o :)

Mvh/Urban

Polsson
2010-10-23, 22:11
Förlåt Sladden :o

Det var ett uselt försök att vara rolig. Jag snusar själv och då blir det potionssnus som liknar dessa renkulor. :o :)

Mvh/Urban

Umeubbe! Nu har jag farit runt i bokskogen och letat efter dovhjortsskit och så meddelar du först nu att du skojade. Vilket tur att jag inte hittade något!:rolleyes:

umeubbe
2010-10-23, 22:50
Phu, vilken lättnad, nu kan jag sova lugnt :D
/Urban

Polsson
2010-10-24, 11:16
Nejdå! det var bara en liknelse för att visa vad jag anser om nikotin nu för tiden:eek:

En lagom stor nikotinportion
som säker, tydlig illustration
till åsikter från Smålands-Legion:rolleyes:

Legion
2010-10-24, 12:45
till åsikter från Smålands-Legion:rolleyes:

Ja, det där är en välbekant syn som är skön att slippa numera.
Även om min hemort bara ligger några mil från smålandsgränsen så ligger den tack och lov på västergötlandssidan;)

Mochens_gubbe
2010-10-24, 13:51
Gunnar Sträng lär en gång ha sagt "Snuset är den arbetande klassens njutningsmedel och skall därför inte för hårt beskattas". Förmodligen roterar han i sin grav nu när en dosa snus är dyrare än ett paket cigaretter.

Polsson
2010-10-24, 15:55
Ja, det där är en välbekant syn som är skön att slippa numera.
Även om min hemort bara ligger några mil från smålandsgränsen så ligger den tack och lov på västergötlandssidan;)

Rätt ska vara rätt, Legion! Här kommer version II med den förhoppningen att allt är hundra denna gång.

till åsikter från Limmareds-Legion:rolleyes:

Sladden
2010-10-24, 18:50
:o Förlåt Sladden :o

Mvh/Urban

Jag blev inte sur. Tyckte det var ett kul inlägg. Det finns ju många som tycker snus är skit.