handdator

Visa fullständig version : Litet broderi. Eller

Ulferic
2007-02-01, 15:06
Dagens lilla loppisrunda gav ett och annat. Bl.a. detta broderi, om det nu heter så. Föreställer förmodligen någon saga. Flickan med guldhåret? Den blonda blir bjuden på ett äpple av pojken. Tavlan är broderad? så att motivet blivit nästan tvådimensionellt. Verkar vara ett bra arbete. Färgerna blev inte dom rätta på bilden p.g.a. blixten. Har tekniken något namn och vad föreställer bilden? Bildens mått 13x 11 cm. Hela motivet är uppbyggd av trådar, inga tyglappar eller dylikt.

Peter S
2007-02-01, 16:05
Yes, Broderi, Fritt broderi, Konstsömnad. Den här är troligen från 1970-talet eller senare. Innan dess var man mer noga med att ha en jämnhet i stygnen.

(Du borde verkligen studera broderikonsten lite noggrannare. Dina utsagor om "har tekniken något namn" och "Hela motivet är uppbyggd av trådar, inga tyglappar eller dylikt." vittnar om en skrämmande okunskap. Men det är väl en följd av flick- och gosslöjdens uppdelning i småskolan.)

Ulferic
2007-02-01, 16:17
Hade jag kunskapen skulle jag inte frågat. Ber om ursäkt och kommer fortsättningsvis inte att ställa några frågor. Ibland kan en fråga vara ett sätt att få lite större intresse för frågandet oavsett om kunskapen finns eller inte.

Peter S
2007-02-01, 16:39
Letade efter en smiley, eller något som avslutade ditt meddelande, men hittade inget. OK, jag la inte ut någon själv heller...
Jag blev bara så paff att det fanns vita luckor i dina kunskapsbanker, men tänkte uppmuntra till fördjupade studier... Tror det var fel sätt... :o

Betyder det att du bara kommer att svara hädanefter? ;)

Peter S
2007-02-01, 16:43
Under förutsättning att ramen är samtida måste jag nog dra mig neråt åldrarna... Vid närmare studium framgår att den faktiskt är relativt jämn i utförandet (allt är ju relativt som sagt).
Konstsömnaden började växa på slutet av 1800-talet, och den här typen av helsydd bildyta kan komma redan så tidigt som på 1920-talet. 30-40-talet tror jag är rimligt om man tar ramen i beaktande.

Ulferic
2007-02-01, 16:52
Ingen fara Peter.Ville bara vara lite elak tillbaka. Broderi visste jag. Men var lite nyfiken på om det finns olika "tekniker" inom broderiets ädla konst. Köpte broderiet mest för ramens skull. Hade faktiskt syslöjd i skolan. Lovar att förkovra mig inom handarbetets underbara värld. Kommer att ställa många frågor framledes i allehanda ämnen. I värsta fall får jag väl svara på dom själv:)

Peter S
2007-02-01, 17:06
Puh!!! :)

Ulferic
2007-02-01, 19:22
Om en vecka vet jag allt om broderier. Börjar läsa redan ikväll.

Äjth
2007-02-01, 19:38
Från en som närapå hade underkänt i syslöjd (och som nekades träslöjd) har namnet plattsöm ändå fastnat. Vad jag kan se på din bild förefaller det vara dubbelsidig plattsöm, d.v.s sättet att dra trådarna efter ett mönster och täcka hela tyget.

Peter S
2007-02-01, 21:37
Ja, eller schattersöm. Resencera gärna boken av Eivor Fischer sedan. Den har inte jag läst.

a40ty
2008-10-15, 07:07
Broderiet forestiller sig Tristan og Isolde.
http://www.angelfire.com/me2/legends/

spacelady
2008-10-22, 20:30
Det är schattersöm i silke skulle jag tippa. Läs Bonniers stora bok om Broderi En Guide till den långsamma lyckan. Det är en stooor bok med många tips om man gillar att brodera.

a40ty
2008-10-23, 06:43
Broderiet forestiller sig Tristan og Isolde.
http://www.angelfire.com/me2/legends/
Tristam, ikke Tristan.

Samlartrollet
2008-10-23, 08:35
Tristan och Isolde

a40ty
2008-10-25, 09:49
Tristan, ikke Tristam :D