handdator

Visa fullständig version : Röllakan eller handknuten nomadmatta

Polsson
2011-11-25, 19:05
Visst är det något speciellt med röllakansmattor speciellt ifråga om färg och dekor, men har man två hundar och en stor familj och ett öppet vardagsrum med en ständig strid ström av människor och djur, då kan det bli problem eftersom det understundom är den amerikanska modellen som praktiseras ( skorna ställs inte i farstun utan behålles på). Fläckar av olika slag visade sig vara stört omöjliga att få bort trots allehanda borttagningstips. Lösningen på familjens problem inträffade när vi köpte en handknuten nomadmatta på auktion för några år sedan. Sannolikt måste det vara ullen som är annorlunda på denna matta, för eventuella fläckar tas lätt bort med ljummet vatten. Hur ser man då att det är en nomadmatta? Jo, enligt experterna är de inte helt symmetriska i mönstret, men naturligtvis kan det vara annat som utmärker dem.
För några dagar sedan inhandlades matta nummer två, ny enligt auktionsfirman, och till ett pris motsvarande 1/4 av affärspriset. Mönstret på mattorna har, enligt min mening, stora likheter med gammal skånsk allmogetextil och det gör ju knappast saken sämre i ett hem "dekorerat" med lergods m.m.

TinaSand
2011-11-25, 23:40
Trevliga mattor! Och jag hålle med dig helt, Polsson. Det finns inte bättre mattor att stå emot hund- eller katthår, spillda fläckar eller det man drar in med skor.
Jag har enbart persiska mattor, främst för att de är snygga men också för att de är lättskötta. Kanske deras "motståndskraft" beror på, att de ursprungligen är avsedda att ha i nomadtält, där både folk och fä drar in och ut :).
Till mina gärster som kommer och knappt vågar gå in i hallen utan nästan står i trapphuset för att ta av sig skorna, brukar jag säga: Bara kliv in. Mattan ÄR gjord för att kameler och getter ska kunna gå på den :D:cool:

Kim von Platen
2011-11-26, 00:17
Hallå P-son,
Nej, inte hemma hos oss, här trampar man in på tegelgolv som bara blir vackrare för varje skur av såpa och man torkar av skorna på en "äkta" antik matta. Om den är kaukasisk eller rölakan, vet jag inte, försnillande lika. Konstigt.
Mattan görs ren någon gång per år, doppas i havet och skuras lätt, som en plätt.
Satsa på semiantika, prisvärda. Undvil kelim som bara skrynklar sig.
Förklaringen till motståndet mot smuts och fett är att ullen är fet. Lägger in en bild från Brunnen II, som jag snart hoppas lämna.
So long...

Polsson
2011-11-26, 15:20
Bara kliv in. Mattan ÄR gjord för att kameler och getter ska kunna gå på den :D:cool:

Tack för den, TinaSand! Nu vet jag vad jag ska säga till gästerna som kommer för att fira den ena dotterns födelsedag i kväll: "Bara kliv in! Mattan är gjord för att kameler och getter ska kunna gå på den. :D:D

Hallå P-son,
Nej, inte hemma hos oss, här trampar man in på tegelgolv som bara blir vackrare för varje skur av såpa och man torkar av skorna på en "äkta" antik matta. Om den är kaukasisk eller rölakan, vet jag inte, försnillande lika. Konstigt.
Mattan görs ren någon gång per år, doppas i havet och skuras lätt, som en plätt.
Satsa på semiantika, prisvärda. Undvil kelim som bara skrynklar sig.
Förklaringen till motståndet mot smuts och fett är att ullen är fet. Lägger in en bild från Brunnen II, som jag snart hoppas lämna.
So long...

Hej, Kim!

En kaukasisk matta är väl knuten medan en röllakan är vävd? Även kelim mattorna är vävda. Förutom att ullen är fetare på sk nomadmattor (knutna mattor) måste väl ev fläckar synas mindre och vara lättare att ta bort än på en vävd matta? När vi bodde i Kalmar på 70-talet tvättade vi våra trasmattor i klapphuset strax utanför Kattrumpan på Kvarnholmen. Att det ger ett fullgott resultat är jag benägen att skriva under på, men att göra detsamma med en knuten matta är jag tveksam till.

Kim von Platen
2011-11-26, 16:45
Hej, Kim!

En kaukasisk matta är väl knuten medan en röllakan är vävd? Även kelim mattorna är vävda. Förutom att ullen är fetare på sk nomadmattor (knutna mattor) måste väl ev fläckar synas mindre och vara lättare att ta bort än på en vävd matta? När vi bodde i Kalmar på 70-talet tvättade vi våra trasmattor i klapphuset strax utanför Kattrumpan på Kvarnholmen. Att det ger ett fullgott resultat är jag benägen att skriva under på, men att göra detsamma med en knuten matta är jag tveksam till.

Hallå P:son,
Sorry, borde ha varit tydligare. Vävda äldre mattor typ röllakan och kelim är ju egentligen inte gjorda för att ligga på golvet i hallen, dom hängde på väggen bakom soffan eller låg på kärran att sitta på, eller att täcka marken i ett nomadtält, på kamelryggen eller täta när det regnade.
Mitt exempel är vävd historia som tål ett dopp i havet.

Äldre handknutna mattor får man bara dammsuga enligt vännen Willborg, vår främste expert. Aldrig banka eller dränka. Smutsen försvinner av sig själv. Ett glas rödvin, torka upp med hushållspapper.
Jag brukar sopa båda sidorna någon gång per år.

Hur det med nyare handknutna mattor vet jag inte men gissar att det samma tumregler.

Slit med hälsan....so long....

Morrie
2012-01-03, 22:56
Hej på er,

Mattan i början av denna tråd är en ny iransk matta, men det vet väl alla vid det här laget.

Den vävda mattan på bilden är nästan alldeles säkert inte kaukasisk utan svensk rölakan, med tanke på färgskalan. Kanske avsedd som täcke ursprungligen.

god fortsättning
önskar Morrie

Kim von Platen
2012-01-04, 01:00
Hallå Morrie,
Tack för kommentaren. Visst är min lilla "matta" rölakan, överstycket till en dyna, men med tanke på slitaget har den några år på nacken. Har aldrig tvättat den.

Vore kul med en tråd om rölaka/gamla fina mattor, men jag är inte mannen att driva den. Kanske du?