handdator

Visa fullständig version : tennstämpel [ID: WMF, Württembergische Metallwarenfabrik]

BJORNN
2007-01-22, 14:56
Har sökt och sökt efter stämpeln på bilagt foto. Bör vara södra Sv, Tyskland eller Danmark.
Kan någon hjälpa mig med att uttydning av tecknen och år för tillverkning vore jag tacksam?
Stämpeln finns på en spelande tjäder (H=15; B=8;
L=20), placerad på en färgglad sten.

E.B.
2007-01-22, 15:23
Oxiderad Britanniametall från WMF, Württembergishe Metallwaren Fabrik i Tyskland om jag inte är helt ute på bärtur.

BJORNN
2007-01-22, 17:13
Det är ju helt lysande!
Jag som letat i "alla böcker". Ett stort tack för infon. Skall nu leta reda på mera om fabriken.///

BJORNN
2007-01-23, 08:54
Någon som kan förklara/uttyda högerdelen av stämpeln?

E.B.
2007-01-23, 09:01
I/O betyder att tjockleken på silverlagret är normaltjockt och OX att det är oxiderat, dvs det ska inte vara blankt.

BJORNN
2007-01-23, 09:34
Ja, så här ser tjädern ut i full skrud. Nu har ni också hjälpt mig på vägen att hitta mera om föremålet. Det finns en helt ny bok om metallfabriken att köpa, åtminstone via webben. Pris ca 900 kr....

Jung_Kee
2007-01-23, 22:15
Sälj pippin så har du råd med boken! ;)
WMF (Württembergische Metallwaren Fabrik) Grundades 1853 i Geislingen, Schweiz, av Daniel Straub och hans bror Schweizer, varför ursprungsnamnet var "Metallwarenfabrik Straub & Schweizer". De började som reparatörer av metallföremål men kom snart att ha en egen produktion av diverse metallvaror men främst i olika former av nysilver/silverpläterade metaller. Efter ett tag inkorporerades även slipat glas. Mest kända för stiliga saker i jugend vilka i allmänhet är högt betalade. Din tjäder anknyter till stilen som föregick jugenden, naturalismen.