handdator

Visa fullständig version : Textil

Susiflätan
2005-09-25, 15:58
Hade det inte varit bra att ha en rubrik som behandlar ämnet textil. Jag skulle vilja få tips på litteratur om textil från 50-talet och framåt. Jag skulle också vilja höra om någon känner till Göta Trädgård och hennes arbete.
Vad säger ni andra om en rubrik med Textil???? :confused:

Peter S
2005-09-29, 22:03
Jo, även om det knappast blir så mycket drag i en textiltråd så tror jag att det förtjänar den uppmärksamhet som egen rubrik ger. Då hade man t.ex. kunnat tipsa om följande auktion, särskilt avsedd för Äjth (är det 8th hon menar?): http://www.tradera.com/auction/Textilier/aid_18981102

Vilken slags textil är det du undrar om. Konsttextilen (vävar mm) eller serieproducerade tryck och liknande. Jag misstänker att du har Signums stora bok "Svenska Textilier 1890-1990" som gick på bokrean för ett par år sedan. En riktig guldgruva!

Susiflätan
2005-09-30, 11:49
Jag är novis på området och går bara på ren känsla när det gäller kvalité, utseende och ålder på textilier. Det jag främst är intresserad av är tryckta tyger. Boken du rekommenderade har jag inte, men ska önska mig den i födelsedagspresent. :rolleyes:

Äjth
2005-10-03, 00:40
Peter S, javisst är det 8, mitt lyckonummer. Tyget har jag själv haft och sålt. Det är läckert för stunden men känns lite stereotypt vid idogt betraktande(borde kanske byta avatar) Till Susiflätan rekomenderar jag: Textilrikets hemligheter av Inger Dahlin-Ros på Natur Och Kulturs Förlag. I och för sig mestadels om designers knutna till textilrikets industrier samt hur historian och hur det ser ut idag. Mkt användbar när man intresserar sig bör just tyg med färgtryck.

Annna
2005-11-12, 19:19
Hade det inte varit bra att ha en rubrik som behandlar ämnet textil. Jag skulle vilja få tips på litteratur om textil från 50-talet och framåt. Jag skulle också vilja höra om någon känner till Göta Trädgård och hennes arbete.
Vad säger ni andra om en rubrik med Textil???? :confused:

Svenska textilier 1890-1990, som tidigare nämnts, är vad jag skulle rekommendera i första hand tillsammans med Tryckta textilier av Inez Svensson och Moderns svensk textilkonst av Ulf Hård af Segerstad.

Jag skulle absolut kunna tänka mig en rubrik för ämnet Textil. :)

Ballonggreven
2005-11-17, 13:22
Hittar man fler så här snygga ryor (http://www.utopiaretromodern.com/tepper1.htm) så är det absolut läge för en egen rubrik för textil.

Gunilla
2005-11-24, 11:01
Jag har faktiskt en ryamatta som jag skulle vilja veta mer om! Den är signerad US 1958. Den är inte så stor, 148x98 cm, knuten av tunt fint ylle i milda färger. För tillfället ligger den i köket, inte så praktiskt kanske, men jag hade ingen annanstans att ha den, och den passar perfekt både i storlek och färg, så den får nog bli där ett tag. Hittade den på Kupan och kunde inte motstå den!

Äjth
2005-11-24, 11:30
HUR är den signerad? Garnsignering eller lapp på baksidan.

Gunilla
2005-11-24, 11:32
Förlåt, det var slarvigt av mej att inte ange det. Det är med broderat med kedjestygn i ljusblått garn på baksidan i ena hörnet!