handdator

Visa fullständig version : Mormors sjal

Gideon
2011-08-31, 23:47
Trådnamnet kanske ger upphov till att fler sjalar plockas fram ur era gömmor - och det blir ju bara trevligt att få se!

Mormors sjal är inte precis värmande, utan mer prydande, och kanske ska kallas för pärlsjal istället?
Jag vet inte det, men jag vet att den hört till en svart, mycket vacker klänning med krås och snås från mormors mycket tidiga 1900-tal.
Den slaktade tyvärr min syster till någon maskerad på 60-talet. Först blev den kortare, och till nästa party åkte ärmarna av och sen försvann den bara.

Det är synd, men denna sjal, uppbyggd av hundratals stavformade glaspärlor och trådar i långa banor, fick hon inte.
Idag är har den tappat en del av sin form och förvaras tryggt i en påse. Också det är synd, för sådant borde restaureras och varsamt användas.

Vad heter denna typ av sjal, så att jag kan bildgoogla på det namnet?

99935

99934

99933

99936

99932

prylsnubben
2011-09-01, 00:07
Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge. Ja, jag menar förståss Ditt försök att fånga flygfisk med ett nät i fönstret Gideon. Nej förlåt:o, jag ska leta upp en gammal sjal ur gömmorna och lägga in på tråden så snart den upphittas, den kan ju också fastna i Ditt nät, det är ju inte några astronomiska avstånd mellan oss:).

Gideon
2011-09-01, 00:10
Fiskar av lergods är varmt välkomna att trassla in sig i mormors garn.
Månne det var med denna, som hon fångade morfar? :cool:

prylsnubben
2011-09-01, 16:27
Fiskar av lergods är varmt välkomna att trassla in sig i mormors garn.
Månne det var med denna, som hon fångade morfar? :cool:

Ja där kan man snacka om nybörjartur, först en sjal av Almgrens välkända fabrikat och sedan en fin fisk. Det är inte katten som hänger i Gideons garn men väl en Rödspätta eller Rödspotta som dom säger på västkusten.

Gideon
2011-09-02, 14:22
Hoppar rödspättan av sig själv upp på land?
Nja, det var nog en köpefisk, som gummorna med hucklen väl kunde tänka sig.

100037
Från http://www.karlskrona.nu/blogg/?p=4645

Är Du säker på att tingesten från Almgrens ska vara en sjal, och inte var ämnad som duk? Fransar på alla håll och kanter, så många att den borde vikas på diagonalen för att fungera.

Som den här blommiga då, med fransar på bara två kanter, och det räcker väl så?

100038

100036

prylsnubben
2011-09-02, 15:34
Har alltid upplevt den som en sjal, kanske till och med en som man bar på begravningar. Men det kan ju också vara en duk som man likaledes använde när man hade sorg i huset, kanske på ett bord med den avlidnes porträtt på.
Samlar ju på allt som har Frans (kittlar så skönt) som Du vet, Frans och/eller Bernhard.

Gideon
2011-09-02, 15:36
Ja, nördar är ju också ett slags tokfransar. ;)

prylsnubben
2011-09-03, 00:32
Ja, nördar är ju också ett slags tokfransar. ;)

Snälla ta inte illa upp/

Han älskade sin kära C.V.Kjaer,
så han blev till ett större besvär.
För sin älskade, sin käraste vän,
som sa Gideon, sälj för en spänn,
om Du fortfarande vill ha mig här.

/jag älskar att hitte på/ prylsnubben.
Dessutom är Ni mig båda kära.