handdator

Visa fullständig version : Kraftuttryck med fjong.

LS
2005-09-24, 19:32
Det påstås att vi i Sverige har väldigt fantasilösa svordomar jämfört med många andra kulturer. De Arabiska länderna t.ex, där verkar det finnas en del. Vid profetens skägg, du son av en skabbig kamel, för att nämna vad som poppade upp i huvudet.

När jag gick i sjunde klass i skolan hade vi en lärare som ungefär tre gånger per termin klämde i med en speciell svordom som känns rätt att ur en kulturbärande synpunkt föra vidare: Vid alla havande änkors klagan!

Någon svärjande Precisensånnare som har nå´t att fylla på med?

Janne R
2005-09-24, 19:40
Må dit skägg växa inåt!

Raoul Karlsson
2005-09-24, 20:05
"Du har inte benen så inborrade i arslet!"

Raoul Karlsson
2005-09-24, 20:11
Jo, jag kom på en till (som en kille sa till en taxichaufför i Sthlm).

"Det finns inte en apdjävel i hela bengaliska kongo, som är så djävla ful i arslet, som du är i ansiktet"

Raoul Karlsson
2005-09-24, 20:18
Nu kom jag på en till, en modernare.

(ser Ni att jag visar fingret, nehej, skit i det då)

Svälj huvudet och byt kropp! (det säger jobbar...ja kompisarna)

En annan avdräpning är när någon säger:
- Kyss min ... ja ni vet vad.
Då svara man.

- Hellre det än i ansiktet!

cjf
2005-09-24, 20:49
Ett yttrande som blivit en klassiker i mors hemtrakter är tant E:s svar när handlaren för några år sedan (efter en längre het diskussion) sa "Du är det fulaste jag vet" till tant E, varpå hon svarade:

Tio gånger dubbelröv!

... och gick därifrån.

Lars Kallin
2005-09-24, 21:18
När något går fel fel -Dä geck öt hökerava

Janne R
2005-09-25, 00:23
-Du förstår ju inte vad du sjävbegriper ens!!

LS
2005-09-25, 10:24
Sicket gött flabb man fick på söndagsförmiddan, en del är riktiga höjdare. Nu har man fått lite i bakfickan när de förråade arbetskamraterna kommer med sina uttalanden, tack så möet.

Janne R
2005-09-26, 01:55
Pessimisten: -Nu kan det inte bli värre
Optimisten: -Jodå, vänta bara.

Bruce
2005-09-26, 10:23
Kraftuttryck är roligt! Använd omdömet bara. Har raderat inlägg och håller ögonen på tråden.

Samlartrollet
2008-02-23, 11:53
Varför har du lyset tänt om ingen är hemma? (När någon fattar trögt)

"Kvinnor är inte av naturen intelligenta. Om en kvinna lyckas, mot alla odds, bli intelligent beror det på att det är något fel med hennes könsorgan."

1888, tyske filosofen Friedrich Nietzsche

gello
2008-02-23, 13:31
En polsk språkproffessor sa vid ett tillfälle, "Ni svenskar svär så kultiverat annat är det i slaviska och arabiska länder"

Job twoje mad, skall inte översätta detta och de som förstår ber jag om ursäkt.

gello
2008-02-23, 13:36
Ganska kultiverat är väl att säga att man "åkallar sina avlidna förfäders andar och anger deras hemvist" då någon anser det befogat att tillgripa ett starkare uttryck.

Missade halva meningen vid första försöket.

Peter S
2008-02-23, 14:47
Men är det någon som gör det i Sverige? Jag är osäker på vad du menar egentligen, men inte säger man väl varken "Jag åkallar dina förfäder och anger deras hemvist" eller "Din farfar bor i helvetet". Det som kan tänkas vara lite speciellt för oss är att vi använder religiösa tabun som svordomar, medan anglosaxiska använder könsord. Men det börjar ju luckras upp.

gello
2008-02-23, 18:31
Peter S, Du har förstått andemeningen i vad jag har skrivit men det var en bekant som gjorde omskrivningen då han citerade vad någon sagt. Jag ville inte riskera att skriva det i klartext men första delen pekade inte ut någon speciell anhörig utan angav endast den grupp som hade den angivna hemvisten.

Annette
2008-02-23, 22:37
Kyss mig där jag är som högst när jag plockar stickor....

nisse 8
2008-02-23, 23:53
Kyss mig där jag är som högst när jag plockar stickor....

:D:D:D

Peter S
2008-02-24, 08:31
Peter S, Du har förstått andemeningen i vad jag har skrivit men det var en bekant som gjorde omskrivningen då han citerade vad någon sagt. Jag ville inte riskera att skriva det i klartext men första delen pekade inte ut någon speciell anhörig utan angav endast den grupp som hade den angivna hemvisten.

Problemet var bara att jag aldrig hört uttrycket här... Kan du inte skriva ut ett exempel på svordom som är uppbyggd på det sättet? Det är ganska osvenskt att racka ner på släktingar i svenska svordomar, men desto vanligare i mellanöstern och i viss mån USA ("son of a bitch" m.fl.)