handdator

Visa fullständig version : Tavla i textil - kan den kännas igen av någon?

Morrie
2011-07-11, 23:06
En bild gjord i olika textila tekniker, mest collage i filt, plus broderade detaljer, signerad I eller J -36:
kan någon känna igen signaturen? Undrar Morrie.9557895579

Kaptenen
2011-07-16, 02:01
Från början tänkte jag på husar, men sedan konstaterade jag att det bör vara en artillerist vid Smålands arméartilleriregemente, A6 i Jönköping som det hette när tavlan gjordes. Den röda kragfärgen ledde mig dit.

I Svenska Arméns Rulla 1936. Innefattande officerare, civilmilitär personal av officers tjänsteställning och civilpersonal samt utdrag ur Svenska Marinens och Svenska Flygvapnets Rulla m.m. kanske du finner någon officer med efternamn som börjar på I eller J och då finns det möjlighet att det är denne officers hustru som är upphovskvinnan. Om J eller I står för ett förkortat förnamn är det näst intill omöjligt.

Du bör också kontrollera om den gula byggnaden (kanske ett ridhus) har funnits på A 6 eller om han tillfälligt tjänstgjort och ridit på t ex Strömsholm. Jag misstänker att byggnaden är ganska exakt återgiven.

Kolla med regementets kamratförening!

http://www.a6kamrat.se/

Morrie
2011-07-17, 22:48
Kaptenen ska ha tack för inlägg. "Bra koll" på både det ena och det andra må jag säga.

Ska försöka forska vidare. Hälsar Morrie.