handdator

Visa fullständig version : Vill Haaaaa!!!

Ballonggreven
2007-01-10, 19:45
Nu vet jag vad tomten ska komma med till NÄSTA jul.
Fräckaste grejen jag sett någonsin!
http://www.apple.com/iphone/

Tyvärr inte i Sverige förrän fjärde kvartalet 07.:(

Äjth
2007-01-10, 20:10
Vill ha - men hinner aldrig använda! eller hur? :D

Lars Kallin
2007-01-10, 21:09
Självklart kommer det bli en sådan så fort de når sverige.

Allt man behöver i en maskin.
Bort med den snustorra qtek telefonen och in med den flashiga Iphone.

Peter S
2007-01-10, 21:09
Det har väl funnits surfmobiler länge nu? Dessutom lyckades någon bugg på äpplets sida krascha explorer när jag skulle kolla. Är det så man blir av med konkurrenter...?

Jag tycker i allmänhet att i-produkterna har låg magnetkraft. Men det kan väl bero på att jag är datatekniker...

Ballonggreven
2007-01-10, 21:16
Det har väl funnits surfmobiler länge nu? Dessutom lyckades någon bugg på äpplets sida krascha explorer när jag skulle kolla. Är det så man blir av med konkurrenter...?

Jag tycker i allmänhet att i-produkterna har låg magnetkraft. Men det kan väl bero på att jag är datatekniker...

"Explorer!? Datatekniker!!??"
Muuuuooooohahahahah! *sinister laughter*

Peter S
2007-01-10, 21:18
Ja, jag har inte orkat byta till eldräven efter att jag har bytt dator. Men en vacker dag... Jag har annat att göra på fritiden...

Glömde säga: Dessutom är inte Microsoft mitt operativ heller...

Ballonggreven
2007-01-10, 21:38
Ja, jag har inte orkat byta till eldräven efter att jag har bytt dator. Men en vacker dag... Jag har annat att göra på fritiden...
...

Tog 5 minuter för en som INTE är datatekniker.;)

Jung_Kee
2007-01-11, 00:25
Oh huh! En mackapär! :eek:

"...completely redefining what you can do on a mobile phone."

Vad använder man den till egentligen? Jag har aldrig köpt en mobil i hela mitt liv, bara använt dem som jag har fått av folk som vill ha tag i mig (dvs min mor) och gör absolut inget annat än ringer och skickar sms med den, och har inte en susning om vad mer för finesser den döljer. Jag har inte dött hittills.
*skakar på huvuet. prylgalna teknikgökar! när man kan köpa skrot nästan gratis på loppis istället!* ;)

LasseC
2007-01-11, 00:41
Jag säger detsamma.
En mobil skall vara en telefon. Vill jag ta bilder vill jag ha en kamera.
Där har digitalkameran blivit ett nödvändigt ont för man måste ibland presentera en bild på PES Annars en rejäl systemkamera.
Klocka har jag på armen.
Datorn vill jag inte vara utan. Jag producerar en hel del text. Men det skall vara en PC Den kan man ju riva sönder och bygga om som man vill.
Däremot har jag köpt mig en MP3-spelare för att kunna "läsa" böcker. Man kan lägga ner en hel talbok på en 18-20 timmar och idag tycks man få en skiva med MP3-format när man köper en talbok. Snyggt.

Varje sak är mycket bra var för sig om man kokar ihop allt till en soppa så tror jag att det måste bli kompromisser och sämre grejor för att inte tala om att det kan bli fel på en del i dessa hypermoderna prylar Skall man då slänga allt.
eller skall man ha en mobil som visserligen också är en kamera men inte fungerar.
Och så surfa på en liten skärm Nej tacka vet jag min 19-tummare datorskärm.
Håller med Jung_Kee
mvh LasseC

Liljerik
2007-01-11, 07:38
Jag har tidigare ofta råkat ut för att kameran ligger hemma på hyllan när jag som bäst behöver den, t.ex. när man ser någon riktigt häftig grej på loppis och skulle vilja diskutera den med någon annan eller helt enkelt slå upp den i litteraturen när man kommer hem (och när man inte som vissa andra har fotografiskt minne).
Efter att fått en riktigt bra telefon av benoknota (ingen iphone) så har jag alltid kameran med mig??och typ 5000 bilder på fina saker att jämföra med eller till att bara sitta o bläddra i?.och det mycket viktiga digitala dekorregistret där jag kan söka uppgifter om Gustavsbergs produktion, är ju ett måste vid varje tänkbar tidpunkt.
Jag kan ju skicka bilderna direkt med MMS också vilket kan vara bra om man har bråttom att få besked av benoknota om det är den ena eller andra modellen av ljusvekssnoppare hon föredrar.
Jag kan aktivera en himla massa påminnelser för framtiden och det har jag mycket nytta av då mitt huvud har en förmåga att sålla bort sådant som egentligen faktiskt är ganska viktigt att inte missa om trettiofyra dygn o sju timmar.
Internet har jag inte provat mer än att jag kollat mina hotmail en gång och det gick bra, tror att det är en vanesak att kolla Internet i telefon. Kan se många tillfällen där man kunde ha nytta av det när man är på resande fot?..söka uppgifter, adresser o telefonnummer, kolla om någon svarat på min PES-fråga o.s.v. Vet inte om det finns en funktion som utesluter bilder när man är på internet?.det borde finnas då man betalar för antal megabyte och man kanske bara söker text. Jo, jag har nog kollat på någon mer sida och det känns tokigt att betala för all reklam som många sidor har, det måste bli många MB som jag inte har bett om. Men man kan ju undvika sidor som har mycket sådant.
Det går att lyssna på radio och talböcker med den också :)
Mycket leksak men en massa nytta också....mer o mer ju mer man lär sig hur man ska använda den. :rolleyes:

Ulferic
2007-01-11, 08:39
Har en telefon med en instruktionsbok tjockare än bibeln. Båda testamenten. Varje gång jag köpt ny har jag bara lärt mig: Hur ringa och ta emot samtal. Likadant med digitalkameran. Läge automat, titta tryck.

Sladden
2007-01-11, 09:23
Själv vann jag en kameramobil från SonyEricsson för 3-4 år sedan. Jag använder den ibland, inte ofta.
Har den ofta med mig men avstängd. Ser inte fördelen med att hela tiden vara nåbar. Vill kunna styra när och med vem jag talar.
Har ju också en sådan ålder att mina flesta år levts i en tid då telefon var något som fanns i hemmet och möjligen i dyra bilar.
Det mesta av det nya som produceras har ju till uppgift att göra oss till bra och aktiva konsumenter, jag försöker hålla mig borta från detta ekkorrhjul och har t.ex. fortfarande "tjockTV".
När jag bytte glasögon senast så medföljde en SonyEricsson med kontantkort.
Den ligger fortfarande nedpackad och får väl vara min "backup".

Peter S
2007-01-11, 09:25
Oh huh! En mackapär! :eek:

Vad använder man den till egentligen? Jag har aldrig köpt en mobil i hela mitt liv, bara använt dem som jag har fått av folk som vill ha tag i mig (dvs min mor) och gör absolut inget annat än ringer och skickar sms med den, och har inte en susning om vad mer för finesser den döljer. Jag har inte dött hittills.
*skakar på huvuet. prylgalna teknikgökar! när man kan köpa skrot nästan gratis på loppis istället!* ;)

Håller med... Den enda telefon jag har haft är den som min arbetsgivare prackar på mig. Standardmodellen är med kamera, men det hålet på baksidan kan man faktiskt bortse från. Har inte tagit några bilder ännu...

Jung_Kee
2007-01-11, 19:12
Kan se att man kan ha användning för den, Liljerik, smidigheten är ju verkligen ett plus. Dock så tycker jag i regel att det tar för lång tid att göra något mer avancerat med den. På samma tid som jag har knappat in ett alarm på mobben, så har jag skrivit tre-fyra noter på vanligt papper istället, som jag alltid har med mig oavsett vart jag går. Likaså är kameran slö och jag brukar ha med mig min vanliga kamera så snart jag går ut och den startar mycket snabbare, ger bättre bilder osv. Tror att det handlar mest om vilka vanor man har, ifall man ska ha användning för mobilfinesser eller ej. Intressant att det blev så många inlägg på ämnet dock, helt uppenbart har mobilen ett stort utrymme i det moderna medvetandet, oavsett vad man tycker om den! :)

Ballonggreven
2007-01-11, 19:30
grejen med iPhone är att den INTE är komplicerad.
Personligen är jag allergisk mot övertekninska prylar och tjocka manualer.
Därför har jag en Mac(min fjärde).

LO-Teks
2007-01-12, 12:44
Nu vet jag vad tomten ska komma med till NÄSTA jul.
Fräckaste grejen jag sett någonsin!
http://www.apple.com/iphone/

Tyvärr inte i Sverige förrän fjärde kvartalet 07.:(

Fick ett nyhetsbrev idag med lite info om denna "leksak"

"Det har länge ryktats om att Apple så småningom skulle lansera en telefon. Få kunde dock ana att den skulle vara så pass avancerad som Iphone som introducerades i veckan. Det är knappast någon överdrift om man säger att den kan allt. Med en Iphone i fickan har du MP3-spelare, videospelare, handdator, telefon och kamera i en och samma enhet. Iphone har dessutom utrustas med en smart pekskärm som ska göra det riktigt enkelt att använda den. Priset för denna manick väntas ligga på 3 500 kronor för modellen med fyra gigabyte minne. Det finns dessutom en version med åtta gigabyte som beräknas kosta 4 000 kronor. " källa:Snitt

Jag hade gissat på ett något högre pris

LasseC
2007-01-12, 13:02
Nu skall visst Apple stämmas av Cisco De påstår att namnet är stulet från Cisco.

Peter S
2007-01-12, 15:28
Dom får ju iallafall reklam... Och som de säger i USA: det finns ingen negativ marknadsföring...
Och vi hjälper till!

Sladden
2007-01-12, 18:20
Men en ny mobil 2007 UTAN 3G !
Hur nyskapande är det?
Nu vet jag inte vad jag talar om men det har jag läst!

Ballonggreven
2007-01-12, 18:28
Men en ny mobil 2007 UTAN 3G !
Hur nyskapande är det?
Nu vet jag inte vad jag talar om men det har jag läst!

Är det nån som verkligen anvnder 3G!?

cjf
2007-01-12, 19:16

Absolut, en hel del till och med. Är man på resande fot och behöver kolla sina jobbmail är det oslagbart, eftersom man ännu inte kan räkna med att hitta trådlösa nätverk överallt.

Jung_Kee
2007-01-12, 19:17

Ja, det är ganska många! Tekniknördar och en del bizppl, men allrahelst bland yngre döva och hörselskadade. 3G är superbt ifall du inte kan höra något eller hör dåligt, tidigare så har döva bara kunnat använda sig utav sms på vanliga telefoner.