handdator

Visa fullständig version : Fråga: Denna matta är inte maskinvävd, det är jag säker på!

viol
2011-07-09, 08:56
Eftersom jag inte vet ett skvatt om mattor och inte ser skillnad på nya maskinvävda dylika så tänkte jag vara säker och köpte denna lilla plutt i en liten vävstol. Är det någon som kan berätta vad jag har köpt och var den är ifrån. Jag kan inget om mattor men vill gärna lära mig mer. Vävstolen ser ganska gammal ut och verktyget verkar handsmitt.
:)

Kaptenen
2011-07-09, 09:35
Jag misstänker att din lilla mattvävstol är en fullt fungerande förevisningsmodell från en mattaffär. Verktyget är till för att slå ner knutarna.

viol
2011-07-09, 09:49
Jaha, tack Kapten! Jag funderade på var man använde sådana här små mattor. Men kom ej på nåt. Tror du att det är en ny grej?

Polsson
2011-07-09, 10:36
Eftersom jag inte vet ett skvatt om mattor och inte ser skillnad på nya maskinvävda dylika så tänkte jag vara säker och köpte denna lilla plutt i en liten vävstol. Är det någon som kan berätta vad jag har köpt och var den är ifrån. Jag kan inget om mattor men vill gärna lära mig mer. Vävstolen ser ganska gammal ut och verktyget verkar handsmitt.

Kanske har vävstolen tillhört någon invandrare/flykting som tröttnat på att väva när man kan
köpa billiga mattor på IKEA.:rolleyes:

Gällande mönstret kan jag berätta att det är en tarantel en "stiliserad återgivning av en stor spindel, ett mönster som förekommer på många turkestanska mattor". Turkestan = Turkmenistan, delar av Afghanistan och NÖ Iran. En del mattexperter menar att mönstret på din matta, en spindel,
utesluter en sunninmuslimsk vävare eftersom de inte får ha bilder av människor och djur enl. deras trosuppfattning. Tydligen är det då OK för shiamuslimer.

Litteratur: Orientaliska Mattor En köpguide av Lee Allane, Forums förlag. Orientmattor av Philip Bamborough, Bonnierss.

viol
2011-07-09, 11:48
Oj jaha, en spindel med bonusben och bra boktips också! Tackar för det!