handdator

Visa fullständig version : modern textil

Tingeling
2007-01-09, 23:28
Nu när stormen har gjort att TV har försvunnit så kan man passa på och fråga om en del som har legat. Vem har gjort denna textil? Funderar på om det kan vara en av NKs textilier som Viola Gråsten har gjort.

Peter S
2007-01-10, 09:22
Ja, jag gillar ju textil i vanliga fall, men det här med stämningsskapande metervaror med stora rapporter är inte riktigt mitt område. Undrar om man ska läsa på lite eller om man ska låta bli. Lutar åt det senare eftersom det inte handlar om textila tekniker utan bara om ett textilt underlag för tryckningen. Ursäkta om jag gäspar en stund över detta gehäng...
Vet inte vem som gjort den, kan jag tillägga.

Äjth
2007-01-10, 09:53
Viola Gråsten var inget namn som slog mig direkt, hennes mönster var ofta nonfigurativa av de jag sett. Detta känner jag inte igen även om mönstret är bekant, 70-talet. Har du pillat under fållarna för att se om där finns fabrikatnamn o kanske designnamn oxå. Är det ren bomull? Tättvävt?
Får lite finsk feeling här M. Isola eller Laukkanen kanske.

Tingeling
2007-01-10, 23:30
Har kollat stadkanten och det står inget där, den är i bomull som är tättvävd. Finns i bruna nyanser också. Är snygg som fond vilket den används som av tonåringarna, de tycker om den.

För mig känns den svensk, har en del från Marrimekko och den här är präktigare på något sätt.