handdator

Visa fullständig version : Etikett på matta från Pakistan

RaJoSe
2011-07-02, 22:58
Tar tacksamt emot uppgifter om tillverkare, årtal och övrig info.

Är det kanske bara en dussinmatta?

9498994990

Bamse
2011-07-02, 23:42
Tar tacksamt emot uppgifter om tillverkare, årtal och övrig info.
Är det kanske bara en dussinmatta?
9498994990

Eftersom mattan inte är namngiven tror jag inte att den tillhör de "finare" pakistanska mattorna. Att kalla den en dussinmatta tycker jag är fel eftersom den trots allt är handvävd. Hur konstigt det än låter, förefaller det inte vara några mattexperter på PES.
Mitt intresse för äkta orientmattor är endast fjorton dagar gammalt.. Kolla nedastående adress.

http://www.carpetvista.se/index.php?sok=Hamadan&ad=461&gclid=CJTo-ZfM26kCFUK_zAodAlJ3aA

RaJoSe
2011-07-03, 16:29
Tack Bamse!

Vågar Du Dig på en gissning vad den kan vara värd?

Bamse
2011-07-03, 19:16
Tack Bamse!

Vågar Du Dig på en gissning vad den kan vara värd?

På var och varannan auktion säljes äkta mattor vilka enligt auktionsutroparna har nypriser som är 10 gånger högre än slagpriset. För tillfället har jag bud på en matta på en nätauktion och när det återstår 1,5 dag har jag högsta budet på strax över 500 kronor medan mattan är värderad till 14000 kronor. Det skulle inte förvåna mig om mattan säljes för 1400 kronor. Som du förstår, RaJoSe, är det svårt att värdera mattor. Detta säger jag efter några veckors studier.

RaJoSe
2011-07-03, 21:21
Tack igen, Bamse!

bonnie
2011-07-05, 19:36
Jag är ingen expert på mattor men jag funderade för ett tag sedan och köpa mig ett par antika mattor, ca 100- 150 år gamla, Shirvan och Guba, direkt från tillverkningslandet via en kompis. Det skulle kosta mig runt 400-600 euro/ m2. Sedan kostar transport och tullavgifter en hel del, ca 600-800 euro för en matta. Jag kanske ska åka dit på semester nån gång framöver, äta frukt och handla mattor som går att frakta i en väska ;)
Det ÄR billigare att köpa en bra antik matta i Sverige på en auktion.
Nyare mattor vet jag inte riktigt prisbild på. Det är väl efterfrågan som styr.

Bonnie

Polsson
2011-07-05, 23:58
Jag är ingen expert på mattor men jag funderade för ett tag sedan och köpa mig ett par antika mattor, ca 100- 150 år gamla, Shirvan och Guba, direkt från tillverkningslandet via en kompis. Det skulle kosta mig runt 400-600 euro/ m2. Sedan kostar transport och tullavgifter en hel del, ca 600-800 euro för en matta. Jag kanske ska åka dit på semester nån gång framöver, äta frukt och handla mattor som går att frakta i en väska ;)
Det ÄR billigare att köpa en bra antik matta i Sverige på en auktion.
Nyare mattor vet jag inte riktigt prisbild på. Det är väl efterfrågan som styr.

Bonnie

Kan berätta att tre stycken nya orientmattor värderade till 15000 kronor av Lauritz. com såldes igår och idag för mellan 1650 och 1850 kronor.

"Värderingen på denna vara plus provision motsvarar det pris Lauritz.com menar att varan skulle kosta i en butik eller på andra försäljningsställen. Läs mer... " Texten från Lauritz.com