handdator

Visa fullständig version : Intressant Matta av okänt ursprung

Fnusfröken
2011-06-26, 19:04
Dagens auktionsfynd bestod i en matta som det vore kul att veta ursprunget på.Den är lite sliten o skabbig så viss ålder är det nog på den.Någon som vet nåt ?
946269462794628

Bamse
2011-06-29, 19:04
Dagens auktionsfynd bestod i en matta som det vore kul att veta ursprunget på.Den är lite sliten o skabbig så viss ålder är det nog på den.Någon som vet nåt ?
946269462794628

Jag kan inte speciellt mycket om mattor, men kontrollera på nedanstående länk:

.http://www.carpetvista.se/index.php?sok=Hamadan&ad=461&gclid=CJTo-ZfM26kCFUK_zAodAlJ3aA

Lycka till!

Bamse
2011-06-30, 21:03
Fnusfröken!
Om du inte har lyckats härleda din matta, så maila företaget som du fick adressen till i mitt förra inlägg. Som framgår av nedanstående korrespondens, är de vänliga nog at svara.

Original Message
Subject: Hamadanmatta?
Hej!
Jag har köpt bifogade matta på bild på auktion och undrar om ni kan hjälpa mig med att härleda den. På etiketten står det följande:
Ursprungsland Iran
Proviens Tosirgan
Lager nr 152 70
Tepp nr 5116
Pertie nr 1069
2,08x1,38= 2,87 qm
Som synes är mönstret osymetriskt. Är det vanligt?
Mycket tacksam för svar.
Mvh
Bamse

Hej Bamse!
Tack för ditt mail och efter att ha tittat på bilden ser det ut att vara en Hamadan matta, närmare sagt en Toiserkan matta från Hamadan regionen (100 km söder om Hamadan) i nordvästra Iran. Du kan se exempel på andra Toiserkan mattor vi har i vårt sortiment på följande länk:
http://www.carpetvista.se/index.php?sok=toiserkan&x=0&y=0
Det här med att mönstret är osymmetriskt är mycket vanligt då det rör sig om en handknuten matta. Hade det varit en maskintillverkad sådan hade den varit 100% symmetrisk men inga avvikelser över huvudtaget och man kan då säga att asymmetrien bidrar till mattans charm. Den är tillverkad av en människa och varje handknuten matta är därmed unik!
Skulle du ha fler frågor eller funderingar är det bara att höra av dig igen, vi hjälper gärna till!
Med vänliga hälsningar,
Alexandra
.............................
Alexandra Thaulow
CarpetVista
Customer Relations

Fnusfröken
2011-07-01, 00:08
Tack för tipset,får göra ett försök o maila dem.:cool:

Polsson
2011-07-08, 00:01
Tack för tipset,får göra ett försök o maila dem.:cool:

Om du inte har fått svar på ditt eventuella mail, så kanske färgbild nummer 15 i boken
"Orientaliska mattor En köpguide" skriven av Lee Allande och utgiven översatt till svenska av bokförlaget Forum 1994.

Visst företer mattan som har måtten 199x132 cm en del likheter med din. Övrig text är fölande: Hamadan (Gharaghá`n-distriktet) kurdisk-inspirerad medaljong med hörn (bymatta, Persien, 1900-1925).

Morrie
2011-07-09, 20:46
Den trevliga mattan, troligen från ca 1900, möjligen något tidigare, är från Kaukasus. Närmare än så
vågar jag inte orda. Kan vara en Shirvan. Hälsar Morrie

Fnusfröken
2011-07-14, 10:50
Nu så tror jag att mattan hittat hem.Mailade Carpetvista o JP Willborg.Carpetvista bedömde den som en Hamadan,men det kändes inte rätt tyckte jag,några dagar senare svarade Peter Willborg:

Din matta kommer från Kouba distriktet i norra delan av Republiken Azerbaidzjan.
Motivet med medaljonger som bär krokar är lånat ifrån persiska Kurdistan.
Tidigaste matta jag känner till med detta motiv är från 1805.
Så vitt jag vet symboliserar den inget speciellt.
din matta är från ca 1910
mvh
peter willborg

har googlat runt på detta o det verkar stämma bra så nu är jag nöjd o :D

Hudik
2011-07-14, 16:56
Vilket fynd...En sån vill jag också ha.. speciellt trevligt med blå bakgrund och den höga åldern.
.
Jag är ingen expert på mattor men har ett länge kikat efter alla möjliga Kaukasiska
mattor och i synnerhet Shirwan. Jag gissade på någonstans runt Dagestan .. tex exklusiva Shirwan, Avar eller Kuba (hur man stavat kan skilja mellan närliggande områden och genom tiden) men då du fått expertutlåtande som pekade i annan riktning blev man tveksam.
Känner inte till firman som först lämnade utlåtande men Willborg är ju en av de skickligaste i landet på mattor och har nog stött på hundratals Kuba (kouba ) genom åren så om han säger Kouba så......

Bamse
2011-07-14, 20:41
Nu så tror jag att mattan hittat hem.Mailade Carpetvista o JP Willborg.Carpetvista bedömde den som en Hamadan,men det kändes inte rätt tyckte jag,några dagar senare svarade Peter Willborg:

Din matta kommer från Kouba distriktet i norra delan av Republiken Azerbaidzjan.
Motivet med medaljonger som bär krokar är lånat ifrån persiska Kurdistan.
Tidigaste matta jag känner till med detta motiv är från 1805.
Så vitt jag vet symboliserar den inget speciellt.
din matta är från ca 1910
mvh
peter willborg

har googlat runt på detta o det verkar stämma bra så nu är jag nöjd o :D

Intressant till tusen, fnusfröken!
När jag läste ditt inlägg (nummer 7) slog jag upp boken "Orientmattor" av Philip Bamborough och läste om mattor från Kaukasus ( Chichi, Kuba, Daghestan, Derbent, Karabagh, Kazak, Shirvan och Sumak).
" Kaukasiska mattors särdrag är att de är strängt geometriskt mönstrade. Varje föremål är geometriskt, även människor, djur, fåglar och blommor; alla är komponerade av raka linjer. Dessutom kan man finna stjärnor, svastikor (ej att förväxla med nazisternas symbol) och rektanglar. Färgerna är blått, rött, gult, elfenbensvit och grönt."

Att din matta har krokar som Peter W skriver och svastikor som Peter B nämner är ju klart som korvspad, men att allt är komponerat av raka linjer tycker jag inte stämmer till 100 %. Därmed inte sagt att jag betvivlar experternas kunskaper. Även i fråga om mattor, måste det väl kunna vara så att undantaget bekräftar regeln.