handdator

Visa fullständig version : Långrockskostym räddad från sopsäcken!

Polsson
2011-06-18, 15:22
Var inne på Pingstkyrkans seconhandbutik i Trelleborg för en vecka sedan. Upptäckte två "longrockskostymer" och två frackar av modell äldre i Vintageavdelningen. Eftersom ingen av dem var rätt storlek, lämnade jag dem åt sitt öde, men när jag berättade för sonen, blev han eld och lågor. Just därför återvände jag till butiken idag för att ånyo studera plaggen, men de var som borta med vinden. Frågade en anställd som skickade mig till en annan anställd som sade att de fanns numera i en sopsäck eftersom ingen visade intresse av dem. Köpte kostymen med den långa rocken och expediten blev så glad över att slippa kasta den, att hon själv sänkte priset, från 125 till 75 kronor. Eftersom det inte finns några etiketter i kostymen utgår jag ifrån att den är sydd av en skräddare, bl a fantastisk sömnad och många intressanta detaljer vidimerar detta. Tyget är av ull och de svarta fläckarna på västens rygg är regndroppar.
Att tala om den gamla goda tiden ifråga om konfektion är väl inte helt fel?

Nej, kostymen passar inte sonen heller!

Mochens_gubbe
2011-06-18, 18:11
Snygg svid. Är det detta som kallas redingot? Farfar hade bonjour men den var mer som en korsning mellan frack och vanlig rock med svängda skört.

Polsson
2011-06-18, 18:22
Snygg svid. Är det detta som kallas redingot? Farfar hade bonjour men den var mer som en korsning mellan frack och vanlig rock med svängda skört.

Eftersom jag inte visste vad den kallades, skrev jag långrock, men efter att ha kollat på google på redingot, är det sannolikt en sådan rock. Synd att den inte passar mig för då kunde jag haft den på på samlarmässor,auktioner och liknande tillställningar.:)

Gideon
2011-06-18, 22:41
Säger som Mochens_gubbe: -Snygg svid!
Mycket bra att det blev räddat, för så många andra åldrade plagg har fått försvinna, att säkerligen bara ett fåtal finns kvar om ytterligare en mansålder.
Svartrock, präst, Jönköping är dock vad jag tänker på, men skräddarsytt är det säkert.

Den här västen var en av flera under min väst-period på 80-talet. Den sista som höll mått och kvalitet, ur farfars gamla garderob.
Jag har inte hjärta att kasta den, även om sambon hotar med bannor och otidigheter. Det blanka, hala tyget på ryggen gjorde det, liksom. Snäppet bättre än en raggarväst, ha.

Funderar på att ta en ny period, tack vare inspiration från Dig. ;)

94085

94086

94084

Lars F
2011-06-18, 23:21
Eftersom jag inte visste vad den kallades, skrev jag långrock, men efter att ha kollat på google på redingrot, är det sannolikt en sådan rock. Synd att den inte passar mig för då kunde jag haft den på på samlarmässor,auktioner och liknande tillställningar.:)

75 kronor!? Det är ju inte klokt?
Vad kostade den en gång som nysydd tro?

Vilket enormt arbete bakom en sådan rock.
Hur många timmar är nedlagt?

Finns det kvar "riktiga" skräddare nu för tiden förresten?
Som sitter på bordet med korslagda ben och syr för hand?
Jag minns på 60-talet i min hemstad att det fanns ett skrädderi.
Hyllorna fulla av rullar med tyger av olika slag.
Och skräddarmästaren som satt på bordet i verkstán och sydde.

Och idag: "Dressman" och liknande.

Oscar Rehns skrädderi i Umeå 1944

Polsson
2011-06-19, 10:38
Säger som Mochens_gubbe: -Snygg svid!
Mycket bra att det blev räddat, för så många andra åldrade plagg har fått försvinna, att säkerligen bara ett fåtal finns kvar om ytterligare en mansålder. Svartrock, präst, Jönköping är dock vad jag tänker på, men skräddarsytt är det säkert.

Den här västen var en av flera under min väst-period på 80-talet. Den sista som höll mått och kvalitet, ur farfars gamla garderob. Jag har inte hjärta att kasta den, även om sambon hotar med bannor och otidigheter. Det blanka, hala tyget på ryggen gjorde det, liksom. Snäppet bättre än en raggarväst, ha. Funderar på att ta en ny period, tack vare inspiration från Dig.]

Vän av väst, boende i öst!

Kanske är det dags att starta en västklubb på PES, redingotklubb lär bli svårare. Skulle sedan medlemsantalet skjuta i höjden, kan vi ha en sektion-syd i Trelleborg, sektion öst i Stockholm och sektion-väst i ? .:rolleyes: Tycker att ryggen på din väst, blank och fin, även skulle passat bra på min.

75 kronor!? Det är ju inte klokt?
Vad kostade den en gång som nysydd tro?
Vilket enormt arbete bakom en sådan rock.
Hur många timmar är nedlagt?
Finns det kvar "riktiga" skräddare nu för tiden förresten?
Som sitter på bordet med korslagda ben och syr för hand?
Jag minns på 60-talet i min hemstad att det fanns ett skrädderi.
Hyllorna fulla av rullar med tyger av olika slag.
Och skräddarmästaren som satt på bordet i verkstán och sydde.
Och idag: "Dressman" och liknande.
Oscar Rehns skrädderi i Umeå 1944

Ja, du Lars, skräddarna i skräddarhimmeln dör förmodligen en gång till om de läser denna tråd,
och upptäcker de sedan att krukmakarnas arbete uppskattas in absurdum jämfört med tygarbete,
dör de säker en tredje gång. Skulle de däremot komma upp i samma prisklass som krukmakarna, kommer de sannolikt att kunna gå på vatten.:confused: Jag har hört eller läst någonstans att skräddarna ofta var invalider på ett eller annat sätt, oftast i benen, och att det var därför de satt uppe på bord. Vet du om det är en "skröna"?

14.35 Hittade själv svaret på min fråga på http://www.koop-viol.se/pdf/historik.pdf

"Man började skilja på vården av vanföra och idioter. Det anordnades fyra vanföreanstalter i Härnösand, Helsingborg, Göteborg och Stockholm. Där fanns viss ortopedisk verksamhet med proteser och stödbandage, och där fick de vanföra yrkesutbildning. Skräddare och skomakare var vanliga utbildningar. "

TinaSand
2011-06-19, 19:01
Vän av väst, boende i öst!

Kanske är det dags att starta en västklubb på PES, redingotklubb lär bli svårare. Skulle sedan medlemsantalet skjuta i höjden, kan vi ha en sektion-syd i Trelleborg, sektion öst i Stockholm och sektion-väst i ? .:rolleyes: Tycker att ryggen på din väst, blank och fin, även skulle passat bra på min. "

Jag håller verkligen med om att det är en fin rock med härligt hantverk. Förmodligen finns det någon som syr med liknande kvalitet idag men de är nog räknade på ena handens tumme :D.
Polsson, om du startar en västklubb vill jag härmed redan nu föranmäla mitt "medlemskap". Jag gillar västar - i olika utförande beroende på den funktion som behövs för tillfället. Ute i naturen: en väst med många fickor att ha fotoprylar o annant nödvändigt i. Inomhus en mer klassisk kort väst. Och väst har jag haft vare sig det har varit på modet eller ej. Jag känner mig "klädd" i detta plagg.
Redingot har jag däremot ingen. men, som sagt, snygg som sjutton är den du har.:)

Tingeling
2011-06-19, 19:23
För flera år sedan var jag vid en hembygdsgård som hade en hantverksdag. Bland hantverken som visades var det en distingerad herre som högg till kvarnhjul, händer som dasslock och han var runt 80 år. På sig hade han bästa gåbortskostymen, en blanksliten cheviotkostym som var ålderstigen men i bra skick. Mitt minne från det mötet är just kostymen och mannens stolthet över sitt hantverk och sin kostym, tyckte båda var helt underbara , och sedan dess har jag letat efter just en sådan kostym men det verkar som det bara sparas frackar och finare kostymer.

Synd du inte kan ha kostymen Polsson! Du kunde bli känd som den elegantaste lergodsköparen i dina trakter:D

Lars F
2011-06-19, 19:44
Ja, du Lars, skräddarna i skräddarhimmeln dör förmodligen en gång till om de läser denna tråd,...
14.35 Hittade själv svaret på min fråga på http://www.koop-viol.se/pdf/historik.pdf

"Man började skilja på vården av vanföra och idioter. Det anordnades fyra vanföreanstalter i Härnösand, Helsingborg, Göteborg och Stockholm. Där fanns viss ortopedisk verksamhet med proteser och stödbandage, och där fick de vanföra yrkesutbildning. Skräddare och skomakare var vanliga utbildningar. "

Hittade denna förklaring varför skräddarna ofta var män och "ofta var små och klent byggda".
"Bildkonstnärer har ofta avbildat skräddare som små och fint
byggda personer. Förr i världen skulle man vara frisk och stark, eftersom
nästan alla arbeten då krävde fysisk styrka. Men alla var ju inte
storvuxna, och det är möjligt att skräddaryrket började utövas av män
som inte uppfyllde kraven. Skräddaryrket kräver inte muskler och
starka nävar, utan precision och tålamod".

"Vanföret" som gamla stadsbor här fortfarande säger finns fortfarande kvar i stan, byggnaden alltså.
Byggdes som kasern till Norrlands Artilleriregemente en gång i tiden (1919).
Regementet hamnade i Östersund istället.
Vanföreanstalten, som det hette, huserade i byggnaden mellan 1931-1975.
Numera, sedan 1983, är Landsarkivet inhyst där.

För att återgå till skrädderiyrket.
Det finns utbildning fortfarande.

http://www.skradderiforbundet.se/index.php?option=com_content&view=article&id=18&Itemid=32

1.) "Vanföret" på den tiden.
2.) Hur många timmar har skräddaren lagt ner på denna uniformsrock, kallad "bigesch"? foto: Armémuseum

Polsson
2011-06-20, 18:35
Jag håller verkligen med om att det är en fin rock med härligt hantverk. Förmodligen finns det någon som syr med liknande kvalitet idag men de är nog räknade på ena handens tumme :D. Polsson, om du startar en västklubb vill jag härmed redan nu föranmäla mitt "medlemskap". Jag gillar västar - i olika utförande beroende på den funktion som behövs för tillfället. Ute i naturen: en väst med många fickor att ha fotoprylar o annant nödvändigt i. Inomhus en mer klassisk kort väst. Och väst har jag haft vare sig det har varit på modet eller ej. Jag känner mig "klädd" i detta plagg.
Redingot har jag däremot ingen. men, som sagt, snygg som sjutton är den du har.:)

Västklubb eller ej, TinaSand, så är det ju fritt fram för alla att presentera vad som behagas på detta eminenta forum. Själv kan jag knappast räknas till västbärarna numera, därmed inte sagt att jag ogillar de som hör dit. Rock, väst och byxor finns numera hos min son som syr plagg för hand från 1600- och 1700-talet på fritiden.

För flera år sedan var jag vid en hembygdsgård som hade en hantverksdag. Bland hantverken som visades var det en distingerad herre som högg till kvarnhjul, händer som dasslock och han var runt 80 år. På sig hade han bästa gåbortskostymen, en blanksliten cheviotkostym som var ålderstigen men i bra skick. Mitt minne från det mötet är just kostymen och mannens stolthet över sitt hantverk och sin kostym, tyckte båda var helt underbara , och sedan dess har jag letat efter just en sådan kostym men det verkar som det bara sparas frackar och finare kostymer.
Synd du inte kan ha kostymen Polsson! Du kunde bli känd som den elegantaste lergodsköparen i dina trakter:D

Tingeling! Jag inbillar mig att jag förstår hur du kände dig när du såg kvarnhjulsmannen.
Om nu kostymen hade passat mig, kan man ju fundera över om lergodspriserna har sänkts eller höjts vid åsynen av den eleganta lergodsköparen.

"För att återgå till skrädderiyrket.
Det finns utbildning fortfarande. 2.) Hur många timmar har skräddaren lagt ner på denna uniformsrock, kallad "bigesch"? foto: Armémuseum
[/I]

Lars F! Stort tack för intressant information om skrädderiverksamheten. Och vilken fantastisk rock!
Trots att min son inte tillhör skräddarskrået utan sannolikt hade kallats bönhasare förr i tiden, vill jag
med faderlig stolthet visa vad han åstadkommit för egen hand.

prylsnubben
2011-06-20, 19:46
[QUOTE=Polsson;184588]

Tingeling! Jag inbillar mig att jag förstår hur du kände dig när du såg kvarnhjulsmannen.
Om nu kostymen hade passat mig, kan man ju fundera över om lergodspriserna har sänkts eller höjts vid åsynen av den eleganta lergodsköparen.

Men den här eleganta sviden då Polsson, den skulle väl sitta löst och ledigt, dessutom passar den väl till yviga skägg. Månne denna kunde vara något för den prismedvetne lergodsköparen in spe:D.

Lars F
2011-06-20, 20:23
Lars F! Stort tack för intressant information om skrädderiverksamheten. Och vilken fantastisk rock!
Trots att min son inte tillhör skräddarskrået utan sannolikt hade kallats bönhasare förr i tiden, vill jag
med faderlig stolthet visa vad han åstadkommit för egen hand.

Jag förstår din stolhet Polsson.
Vem skulle inte känna det?

Din son skulle skulle säkert platsa i skrädderiskrået med den äran.
Rocken kan nog "synas i sömmarna" u.a.! ;)

Ett par bilder till på skrädderikonst av högsta klass.
Bilder från boken "Uniform", Armémuseum Stockholm.

PS. Färgen på rocken som din son bär är samma gröna nyans som Värmlands- resp. Jämtlands fältjägare hade på sina rockar. De första regementena som inte hade blå färg och guldbroderier på rockarna.

1) Dolma, kort jacka för husarer. Här för manskap modell/1816 för Skånska husarregementet (indelt). Övade på Ljungbyhed. Blev sedermera K5 och förlades i Helsingborg. Lades ner 1927.
2) Rock för underofficer, modell/1765, vid Södermanlands regemente.

prylsnubben
2011-06-20, 21:37
Välskräddade civilister fanns det också. Nu kommer nog bilderna och respektive text som hör till lite huller om bladder, men man får leta sig fram med karta och kompass.

Polsson
2011-06-20, 22:02
[
Men den här eleganta sviden då Polsson, den skulle väl sitta löst och ledigt, dessutom passar den väl till yviga skägg. Månne denna kunde vara något för den prismedvetne lergodsköparen in spe:D.

Skägget och sviden skulle jag klara, Prylsnubben, men vodka i mängder fixar jag inte.
Efter tre snapsar har jag dubbelt så många stenbäckare.

Ett par bilder till på skrädderikonst av högsta klass.
Bilder från boken "Uniform", Armémuseum Stockholm.
PS. Färgen på rocken som din son bär är samma gröna nyans som Värmlands- resp. Jämtlands fältjägare hade på sina rockar. De första regementena som inte hade blå färg och guldbroderier på rockarna. [/I]

Fantastiska konstverk! Ska vidaresända ditt PS till sonen, Lars F.

Välskräddade civilister fanns det också. Nu kommer nog bilderna och respektive text som hör till lite huller om bladder, men man får leta sig fram med karta och kompass.

Tänk om vi hade levt på den tiden, prylsnubben! Vi hade ju kunnat vara grannar,lånat varandras kläder,
och varit granna som julgranar ständigt.

viol
2011-06-20, 22:31
Ja! Jag gillar västar. Här kommer mitt bidrag, en väst från ca 1920.
Västlife!
:D

Lars F
2011-06-21, 15:28
...
Fantastiska konstverk! Ska vidaresända ditt PS till sonen, Lars F.

Han kan ju kanske extraknäcka hos denna anrika firma? ;)

MEA!
http://www.nyamea.com/

Polsson
2011-06-21, 17:23
Ja! Jag gillar västar. Här kommer mitt bidrag, en väst från ca 1920.
Västlife!
:D
Jag blir nyfiken på hur den ser ut i ryggen, viol!

Han kan ju kanske extraknäcka hos denna anrika firma? ;)
MEA!
http://www.nyamea.com/

Sonen hälsar och tackar, Lars F!

viol
2011-06-24, 09:45
Väst-backside. Slät.
:)

Polsson
2011-06-24, 11:04
Väst-backside. Slät.

Tackar för baksidan, viol! Hade man annat tunnare och ibland billigare tyg på baksidan,
för att det inte skulle bli för varmt eller dyrt, tror du?

viol
2011-07-09, 08:48
Tackar för baksidan, viol! Hade man annat tunnare och ibland billigare tyg på baksidan,
för att det inte skulle bli för varmt eller dyrt, tror du?

Oj jag har missat att svara och svaret är enkelt: jag vet inte. Hoppas det kommer fler västar!

yvonne brandt
2011-09-29, 14:27
Snörmakerierna behövde inte skräddarna göra....det fanns speciella gubbar t. det -t.o.m. ett skrå.