handdator

Visa fullständig version : Designade scarfs

Kolmårdstrollet
2011-01-19, 19:08
Har fått en förfärlig rinnsnuva så att åka till stadens onsdagsloppis fick vara. Gick till den lilla lokala istället. Hittade en låda med fint ihopvikta scarfs som jag letade igenom. Hittade fyra som fick följa med hem. Har gogglat lite på namnen men om någon vill komma med glada tillrop eller egna scarfs så vore det kul. Den i förpackning, Guy st. honoré, har texten Haute Cuture på förpacningen. Scott och Mauds är av siden.

Koala
2011-01-19, 22:13
Märket Leonardi känner jag igen. Köpte en scarf en gång, tror det var i Frankrike på någon marknad, av det märket. Den såg flott ut och kändes rätt elegant; minns inte vad jag betalade men det kan inte ha varit speciellt mycket, kanske några tior, eftersom jag inte skulle lägga ut massor på en scarf av ett för mig helt okänt märke.

Ken Scott var snygg, men vet dessvärre inget om den.

Kim von Platen
2011-01-19, 22:48
Hallå killar,
Scott är tuff. Grattis och so long...

Kaptenen
2011-01-19, 22:48
Maud Fredin Fredholm http://www.designmuseum.se/mff.htm

Kolmårdstrollet
2011-01-19, 22:58
Kul med lite respons. Maud Fredin Fredholm hade jag en aning om att hon var en erkänd designer. Leonardi är vad jag fått fram Italiensk.

Kaptenen
2011-01-20, 00:16
och även Ken Scott

http://www.kenscott.it/en/kenscott.html

Kolmårdstrollet
2011-01-20, 10:40
Tack Kaptenen den där hade jag inte hittat.
Mer frågor om Mauds scarf som verkar vara lite annorlunda än hennes övriga kollektion. Den har konungens vapensköld i mitten. Kan den vara gjord till hans trontillträde i sept 1973?
Det här med kläddesigners och vintage har inte varit min grej men nu tycker jag det är kul att veta mer:)

Kaptenen
2011-01-20, 13:43
Tack Kaptenen den där hade jag inte hittat.
Mer frågor om Mauds scarf som verkar vara lite annorlunda än hennes övriga kollektion. Den har konungens vapensköld i mitten. Kan den vara gjord till hans trontillträde i sept 1973?
Det här med kläddesigners och vintage har inte varit min grej men nu tycker jag det är kul att veta mer:)

Till trontillträdet i september 1973, tror jag inte med tanke på att det var oplanerat. Kanske till bröllopet 1976, men det är svårt att säga eftersom det stora riksvapnet framförallt är en symbol för Sverige.

Kolmårdstrollet
2011-01-20, 13:59
Det här är jag inte så haj på men nog är det Konungens vapensköld.
http://www.royalcourt.se/monarkin/ordnar/serafimerorden/vapenskoldkungcarlgustafforstoring.4.19ae4931022af dcff38000479.html

Kaptenen
2011-01-20, 16:39
Jo, men i första hand är det symbolen för Sverige och statschefen http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=1268

Lars F
2011-01-20, 17:35
Hej!

Vill bara visa jämförelsen mellan vapnen.

Fr.v. Stora riksvapnet. Svenska statens och statschefens (konungens) personliga vapen.
Konungens Serafimervapensköld. Hängs upp i Riddarholmskyrkan när riddaren (konungen) dör.
Lilla riksvapnet. Det lilla riksvapnet är mycket flitigt använt inom statsförvaltningen, riksdag och regering samt utrikesförvaltningen.
Medan det stora riksvapnet främst brukas av konungen och hans familj.

Slut på avvikelsen från av tråden! ;)
/Lars

Kolmårdstrollet
2011-01-20, 21:52
Tack för svaren Kaptenen och Lars F. Nu kan vi återgå till att visa vackra (och fula) scarfs:)

luchur
2011-01-20, 21:56
Jag bidrar med en Picasso :D

Kolmårdstrollet
2011-01-20, 22:00
Den var häftig:p

Kolmårdstrollet
2011-01-31, 19:49
Nu har jag fått mejlsavar från Maud Fredin Fredholms Dotter Ann-Charlotte Fredholm:). Hon skriver så här:
Denna scarf ritade mamma för Svenska handelskammaren i Düsseldorf. Ett exemplar skickades till vår Drottning Silvia. Jag kan tänka mig att det var på åttiotalet.
Vänlig hälsning
Ann-Charlotte Fredhilm.

Kolmårdstrollet
2011-02-24, 10:56
Nu har jag införskaffat några nya scarfs med namn på. Tänker ta med dem på nästa mässa för att se vilket intresse som finns:rolleyes:
Den första, med text Ricardo Sorrento, tror jag är en souvenir från Italienska staden Sorrento. På de andra två står det Marco Corsari. Italiens designer.

Kolmårdstrollet
2011-03-01, 20:34
Nu har jag varit och plockat igenom två scarfslådor igen. Den första är ingen sckarf utan mer nåt att hänga på väggen. På den andra bilden finns en italienare och en fransman. På de två sista bilderna finns bevis för att man kan få lön för mödan att leta.:p

Gila
2011-03-01, 21:29
Läste i en blogg om en kvinna som samlade på Hermes sjalar och hade dryga 30 som hon köpt billigt på loppisar....eg värde är flera tusen per styck, om de är äkta ....hon menade att det var otrogna män som köpt dem som gåva till sina fruar vid utlandsresor i jobbet....och att fruarna slängt dem till loppisar för att de inte ville ha dem...vem vet....(snygga är de inte...men smaken är som ....:p )

Äjth
2011-03-02, 09:50
Jag bidrar med en Picasso :D
woow!!

Kolmårdstrollet
2011-03-24, 17:34
Nu har jag hittat ett par solglasögon som passar till Hermes:rolleyes:;) Versace mod. 4092.