handdator

Visa fullständig version : Kopparstake

E.B.
2006-12-05, 15:30
Gammal eller ny, det är frågan. Staken är av koppar och är ca 23 cm hög. Den är fylld med något och har en bottenplatta av järn. Den har blivit rätt hårt putsad och är riktigt skitig. Frågan är om den har lite ålder eller om det är importerat eller turistimporterat.

Riktigt usla bilder, men det är allt jag kan åstadkomma idag.

766
2006-12-05, 19:41
Inga avvikelser från harmoni vad jag kan se... vilket i sin tur med det lilla man ser för övrigt borgar för en viss ålder tycker jag.
Vad är det för filmärken på foten?

hose
2006-12-05, 20:53
Nydelig lysestage. Perleborten er gammel, men helt så gammel er din stage ikke. Perleborten er heller ikke ren, men en ranke.
Fyldet skal du lade være det er originalt samme er jernpladen - fyldet skal skabe vægt.
Jeg vil give den 150 år.
Kobber er ikke særlig almindelig materiale. De fleste i messing.
Tulipanformet lysepibe - Holland???

E.B.
2006-12-06, 08:27
Tack för utlåtanden. 766, jag vet inte riktigt vad du menar med filmärken. Den har en inte för snygg yta som jag tror beror på att den varit torkad med våt trasa och sedan inte torkad, det blir en flammig effekt.

150 år och Holland säger du Hose, intressant och roligt. Finns det några bra sidor på nätet där man kan hitta referenser? Jag för står inte riktigt vad du skriver om pärlbården "heller ikke ren, men en ranke". Jag antar att bården är i tenn, är det vanligt att man blandar dessa metaller?

Inuti ljuspipan finns det som en extra plåt, samt i botten en pigg. Kan det ge några ledtrådar om ursprung. Den allra översta delen på pipan är liksom vikt över kanten och går att snurra på.

Jag får ta hem den och tvätta rent med tandborste, det finns så mycket gamla putsrester.

hose
2006-12-06, 18:21
Du kan jo gå på AP der findes måske stadig nogen tråde med stager.

Perleborten skal være en række fine runde kugler ofte mindre end de på din stage.
På din stage ligner de ikke runde perler, men noget andet. Ligesom en blomsterranke. Måske nogen vil oversætte?
Og ja det er "almindeligt" at bruge tin som stafage - i den udstrækning der er tale om kobberstager og man kan sige at de er almindelige. Jeg vil tro at 99 ud af 100 stager er i messing og den sidste i kobber.

E.B.
2006-12-07, 08:20
Du kan jo gå på AP der findes måske stadig nogen tråde med stager.

Perleborten skal være en række fine runde kugler ofte mindre end de på din stage.
På din stage ligner de ikke runde perler, men noget andet. Ligesom en blomsterranke. Måske nogen vil oversætte?
Og ja det er "almindeligt" at bruge tin som stafage - i den udstrækning der er tale om kobberstager og man kan sige at de er almindelige. Jeg vil tro at 99 ud af 100 stager er i messing og den sidste i kobber.

Jodå visst kikar jag in på AP då och då, men nu är det rätt tunnt med ljusstakstrådar. Dina stora trådar där är ju borta.

Nu behövs det ingen översättning, jag förstår vad du menar nu, hade lite svårt att hänga med i ditt först inlägg om bården.

Så det är såpass ovanligt med kopparstakar, kul att ha funnit en då. Men visst så borde det ha varit en bottenplatta på denna från början, som täcker fyllningen och järnplattan?

hose
2006-12-07, 12:43
Jeg tror ikke at der har været en kobberbundplade på din. Pladen af jern er fuldt tilstrækkelig. På nogen messingstager er der er bundplade af messing. Uden at vide det (jeg har aldrig taget messingbundpladen af) så tror jeg ikke at der indenunder er en af jern.
Der er heller intet i kanten som indikerer, at der på et tidspunkt har været en kobberbund. Så jeg er overbevist om at jernpladen er oprindelig og eneste bund.
På de jeg har af messing er fyld materialet sand. Det har den ulempe, at hvis der kommer et lille hul så drysser sandet ud.

E.B.
2006-12-19, 08:38
Har kört "ketchuptricket" och fått bort den mesta smutsen och spår av gammal putsning. Ska man putsa med vanligt putsmedel för koppar sedan? Jag brukar inte putsa på koppar/mässing men den här staken hade så ful yta. Tog några nya foton som blev lite bättre

766
2006-12-19, 09:28
Halle dag skall du putas mer?

E.B.
2006-12-19, 09:32
Halle dag skall du putas mer?

Jag tänkte det!! Det blir ju inte klockrent med endast ketchup

hose
2006-12-19, 19:18
Jag tänkte det!! Det blir ju inte klockrent med endast ketchup

Nej ketchup fjerner snavs, men gør den ikke blank. Den letter imidlertid pudse opgaven. Jeg synes nu at din stage har nået et flot resultat som den ser ud nu, men er det fotoet som snyder?

Ellers efter ketchup så pudser man efter med et almindeligt middel til kobber.