handdator

Visa fullständig version : Inez Svensson, Miljöduk i papp, oanvänd.

Sladden
2010-10-28, 11:11
Den här köpte jag på en auktion i helgen.
Den är formgiven/designad av Inez Svensson. Tydligen 1972 då hon ingick i 10 gruppen.

http://www.tiogruppen.com/sv/Arkiv/1970-1974-/1970-1974-.aspx

Jag kände inte till så mycket om henne men lärt mig lite mera. Nätet är härligt!

http://www.tiogruppen.com/sv/Arkiv/1970-1974-/1970-1974-.aspx

Färgerna är lite mustigare än på mina bilder. Det är bara omslagsplasten som är solkig.
Priset på duken var 4,95:- då det begav sig.
Lite intressant tycker jag också det är att "miljöduk" tydligen innebar slit o släng!
Grannen tyckte jag skulle ta upp duken och göra väggdekorationer av den.
Blir inget med det!
Kanske någon vill göra ett byte? T.ex. mekansisk herrarmbandsklocka, någon allmogepryl eller andra förslag.

Koala
2010-10-28, 13:47
Jag minns de här dukarna mycket väl. De var smått sensationella när de kom, färger och mönster låg precis rätt i tiden. Själv köpte jag dem inte, priset var för högt för en fattig studerande, så jag körde med en gammal utrangerad dralongardin som duk - eller inga dukar alls.

Gila
2010-10-28, 20:11
Den är väl pappersdukar. Såna finns idag med.

Sladden
2010-10-28, 20:20

Med samma mönster och designer?

Koala
2010-10-29, 00:13

Det var inte vanliga pappersdukar, sådana som finns nu, dessa var belagda med något slags ytskikt som gjorde att de var lite tåligare och tålde avtorkning fast man fick ändå lov att vara lite försiktig.

Peter S
2010-10-29, 09:46
Jag tror att kuriosavärdet är större än designervärdet. Om någon vill ha en helgjuten miljö, filminspelning eller annat där denna passar kan nog värdet komma upp i motsvarande nyköpt vaxduk.

Det där med miljö är ju ingen evig sanning. Jag minns Rigelloburkarna som kom till öl på 70-talet. Det var miljövänliga enligt den tidens syn: Plasten bryts ner efter ett antal år (till skillnad från glas) och djuren skär sig inte på skärvor. Dvs: fritt fram att slänga de nya flaskorna i naturen!

Sladden
2010-10-29, 22:46
Jag tror att kuriosavärdet är större än designervärdet. Om någon vill ha en helgjuten miljö, filminspelning eller annat där denna passar kan nog värdet komma upp i motsvarande nyköpt vaxduk.

Det där med miljö är ju ingen evig sanning. Jag minns Rigelloburkarna som kom till öl på 70-talet. Det var miljövänliga enligt den tidens syn: Plasten bryts ner efter ett antal år (till skillnad från glas) och djuren skär sig inte på skärvor. Dvs: fritt fram att slänga de nya flaskorna i naturen!

Ang. värdet så trodde väl jag som du, Peter. Men har fått ett 4-siffrigt erbjudande som jag inte kan avböja. Vi när en smygsamlande I.S.:are bland oss!

Gila
2010-10-29, 23:20
Ang. värdet så trodde väl jag som du, Peter. Men har fått ett 4-siffrigt erbjudande som jag inte kan avböja. Vi när en smygsamlande I.S.:are bland oss!

Grattis! Slantar till nya loppisfynd :D

prylsnubben
2010-10-29, 23:33
PS Sälj inte skinnet förrän björnen är skjuten.....

lillsklotan
2011-03-29, 06:25
Hej!
Jag har en likadan duk, men i grönt... Helt oanvänd och i obruten förpackning!
Jättefin! Någon som är intresserad?
Elin