handdator

Visa fullständig version : Fabriktillverkad duk

bonnie
2010-10-19, 11:37
Pga torka på keramikfronten har jag köpt denna duk, bara för att inte åka hem tomhänt :)
Den som sålde duken till mig för en femma visste inte hur gammal den kunde vara. Hon sa att hon köpte duken själv på loppis för ca 20 år sedan. Det jag undrar om duken kan vara från 50 eller 60 talet. Svensktillverkad?
Hälsningar Bonnie

Peter S
2010-10-20, 01:23
Omöjligt att säga av två orsaker: Dels visar inte bilderna ens vilken teknik det är. Dels blandas både orientaliska och europeiska dekorelement.
Min sista gissning (efter att ha gissat på alla andra länder) är att den är svensk. Färgerna till trots.

Koala
2010-10-20, 08:34
Omöjligt att säga av två orsaker: Dels visar inte bilderna ens vilken teknik det är. Dels blandas både orientaliska och europeiska dekorelement.
Min sista gissning (efter att ha gissat på alla andra länder) är att den är svensk. Färgerna till trots.

Vad grundar du den uppfattningen på? Utan att ha ett dugg på fötterna känns duken orientalisk för mig eller möjligen från Balkan/Sydeuropa. Tydligare bilder, please!

bonnie
2010-10-20, 09:36
här kommer flera bilder...:o:)

Peter S
2010-10-20, 11:38
Vad grundar du den uppfattningen på? Utan att ha ett dugg på fötterna känns duken orientalisk för mig eller möjligen från Balkan/Sydeuropa. Tydligare bilder, please!

Vet inte om jag var otydlig... Jag skrev att jag nog minst av allt trodde den var svensk. Turkiet har stor textil produktion, men den här kan nog vara tillverkad så långt bort som i Indien (för en marknad i mellanöstern eller liknande).

luchur
2010-10-20, 12:51

Nja nog står det tydligt att din sista gissning är att den är svensk ;)

Koala
2010-10-20, 16:54
Precis så uppfattade jag också Peter S som luchur säger. Jag tror dessvärre inte att det går att få någon klarhet i var duken kommer ifrån - jag får Asien- eller Sydeuropavibbar av den. Om du går in i en möbelaffär som riktar sig till invandrare så ser du hur bra duken passar in "stil"-mässigt till dessa möbler som vi uppfattar som kitschiga.

bonnie
2010-10-21, 23:01
Tack så mycket för era svar och hjälp!

Hälsningar Bonnie