handdator

Visa fullständig version : Lite udda kanske??

T.N
2006-11-18, 18:29
Jag och frugan har samlat och fått en enorm samling av spännen, knappar och you name it i olika metaller. Mässing, koppar och silver är dom flesta gjorda av och dom härstammar från olika bygder i Dalarna. Bilderna visar endast en promille av samlingen, folk börjar att visa lite mer intresse för just sådana här tingestar och det är ju trevligt :)

Ulferic
2006-11-18, 21:49
Kul samlande T.N. Får lite känsla av vikingar när jag ser bilderna.

A.F
2006-11-19, 00:34
Roligt att se olika samlingar och vad människor samlar på, jag har sett lite
roliga spännen på Tradera säljas ibland som bl.a. 1700-tals men då det
inte är mitt område har jag aldrig vågat köpt, med tanke på att man kan
bli lurad utan kunskap om dem.

Jung_Kee
2006-11-19, 01:03
Men oj så trevligt! Sådant här har jag letat mig galen efter tidigare när jag lajvade, uuuursvårt att hitta i Göteborgstrakterna! En del av spännena på fotona verkar riktigt ålderdomliga, och då tänker jag inte på rokokospännet, finns det gott om dem där du bor, T.N?

Har du något tips på litteratur? Tycker att det finns väldigt dåligt med svenskt material på området, har bara sett en bok om Gotländska tenngjuterier som tar upp knappgjutning, eller gör du egna efterforskningar?

Posta gärna mer bilder och skriv lite om sakerna, det här är ju rena julafton! :) :) :)

T.N
2006-11-19, 11:53
Kul att du uppskattade bilderna Jung_Kee kan förstå att det är svårt att hitta dessa saker i Göteborgsområdet. Har på dom senare åren inte sett ngt.av detta på vare sig auktioner/mässor så lite av rariteter börjar de bli. Åldern varierar mellan 17-1800 men den största delen är 1800, många små yrkesutövare fanns runt omkring i socknarna och man har funnit en del formar, dom flesta i täljsten. På 1750-talet så kom Vedevågs bruk igång med tillverkning av div.spännen och Skultuna har åtminstone ägnat sig åt spännen sen 1730 i små kvantiteter. Litteratur i ämnet finns i en liten del i Sigurd Erixons Mässing, kanske hittar du den på biblioteket för att köpa så kostar den en relativt stor slant.

FBQ
2006-11-25, 20:20
Fina spännen :)
Det här är ett intressant ämne, jag har tänkt på att många av de här spännena är påfallande lika om jag jämför hur de ser ut i Ovansiljan med nere i Norduppland eller Lindesbergslagen. En del modeller verkar väl i och för sig vara mer lokala.
Jag har faktiskt tidigare funderat på att ta mig an ämnet, men det har väl fallit p.g.a. tidsbrist.
I Mora har väl mässingsgjutning varit binäring, liksom i trakterna runt Stjärnsund - det vore roligt att veta på vilka andra platser det förekommit och när det börjar osv.