handdator

Visa fullständig version : könsintressant samlande

Äjth
2006-11-12, 15:58
Män som samlar är intressanta och värda några extra dunkar i ryggen samt en hel del häpnad. Kvinnor som samlar får lite glada tillrop men ses mest som kuriosa!!!!!

hose
2006-11-12, 16:05
Hvis både mænd og kvinder samler - så går det helt galt.

Äjth
2006-11-12, 16:09
Hose: ????

Ulferic
2006-11-12, 17:22
Tycker inte samlande tjejer är varken kuriösa eller kuriosa. Har kvinnliga bekanta som samlar på allt från vapen till Barbiedockor. Är kanske inget svar på ditt påstående utan snarare min syn på att för mig har könet på samlaren ingen betydelse. Att vi killar tar mer plats och vill synas har nog med att göra att vi tycker vi är duktigast. Såg en sammanställning av de tio mest populära samlarområdena, kommer inte ihåg vilka det var men listan innehöll vad jag minns mest manliga områden. Om det nu finns manliga områden.
Vet heller inte heller riktigt vad hose menar men både jag och frugan är samlare och hon har samma rätt som jag att köpa det hon samlar. Hon har respekt för det jag samlar liksom att jag inte har synpunkter på hennes samlande. När vi är på auktioner eller loppisar köper hon vad hon vill och jag vad jag vill. Det roligaste är faktiskt att efter hemkomsten packa upp grejorna och visa varandra vad som köpts.
Nu har jag tagit upp gott om plats, man är ju karl för f-n.

hose
2006-11-12, 17:36
Jo det jeg mener er, at jeg køber en masse ting. Hvis min kone også gjorde det så ville vores hjem være fyldt med ting.
Jeg har lidt på fornemmelsen at du Ulferic enten bor på en meget stor sted - eller også så er dine stuer fyldt til bristepunktet.
Vores hus er ikke specielt stort. da datteren flyttede hjemmefra - så fik jeg et værelse. Idag er det fyldt til bristepunktet. Man kan næsten ikke komme rundt derinde. Så godt, at konen holder lidt igen. Hvis hun samlede - ja hvor skulle vi så bo :o

766
2006-11-12, 18:21
Jag är också jätteglad över att bara jag håller på. Har varit med på resa där ett frutimmer köpte nya saker dockor och allsköns mojs så hon fick ha tre killar som kunde hjälpa till att bära. Rena dyngan tillika enligt mitt tycke.
Min fru otroligt "kräsen" så om hon nu skulle samla på någonting hade det nog blivit Faberge ägg, kan vara det som gör att hon inte köper något för samlande.
Det är underbar, jag står för alla onödiga utgifter och hon för alla nödvändiga, kan det bli bättre?

Peter S
2006-11-12, 18:26
Jag håller nog inte med att det är någon skillnad. Samlare är kufar, oavsett kön...

766
2006-11-12, 18:31
Jag är inte samlare, köper bara det jag tycker är bra, med andra ord endast halv, eller möjligen 1/6 kuf. Emedan Ulf.. är en Kuf i kubik.

T.N
2006-11-12, 19:11
Frugan min är ju precis lika intresserad som jag och av lika ting, och det bästa av allt hon är jäkligt kunnig och har känsla för bra saker. Sen skulle det nog inte vara lika roligt att samla om hon inte själv hade något intresse alls, vi fungerar bollplank med varandra när vi är osäkra på något och det är ju extra trevligt när frugan har hittat ett bra föremål och jag betalar detta med glädje. ;)

766
2006-11-12, 19:39
Ulf... kuf i kubik var rätt så roligt. Men lite fel fick jag det eftersom du förmodligen också köper det du tycker om.

Ulferic
2006-11-12, 20:07
Visst är jag kuf. Vore nog mer givande att mata änder eller ägna sig åt något nyttigare såsom korta promenader tillsammans med en handledare.
Håller med dig T.N. utom på en punkt och det är att hos oss är det jag som får kvittera ut handkassa.

Liljerik
2006-11-12, 20:19
Tyckte också att det lät konstigt med pengarna....hos oss köper vi vad vi vill ha.....och skulle nu någon av oss köpt mer än vad ekonomin tillåter så biter vi solidariskt i det sura äpplet :D
Alltså, både hennes och mina inkomster är bådas pengar. Ikväll, om drygt en timme, ska det köpas.....det tycker både hon och jag är roligt. :D

C.R.
2006-11-12, 22:15
Efter att läst vad som skrivits kan jag bara säga :D
Det är tur jag är kärring i mitt eget hus ;)
Tänk att behöva samsas med nån som skulle ha åsikter om mina flaskor figuriner och annat rämmil :rolleyes:

Susiflätan
2006-11-12, 23:29
Delad glädje, är dubbel glädje! ;)

Peter S
2006-11-13, 00:01
Åter till ämnet...Jag tänker mig Äjths inlägg mer som en värdering "utifrån" av samlare som skiljer sig mellan könen. Inte om de själva tycker det är roligt eller inte.

Hur ofta får männen en klapp på axeln för att de samlar (av sambos, vänner, kolleger) och hur ofta får kvinnorna det? Jag får klapp på axeln för mina väldukade middagar och min affär. För samlingarna ses jag nog som en kuf iallafall... Mina bekanta brukar mest gå omkring och titta storögt på alla saker och konstatera att det blir jobbigt och damma samt att det inte finns så många platser att ställa ifrån sig saker på. De tycker visserligen att det är lite underhållande att komma till hem som inte är särksilt minimalistiska, men för samlingarna kommer jag alltid att ses som en kuf. Inga klappar på axeln!

(Och jag är ledsen att behöva säga det igen, Äjth. Trots dina försök att röra upp friska vindar i könsdebatten så tror jag att du satsa på andra, mer kontroversiella frågor. Läste nyligen i Expressen om några män som gått ihop för att skriva ett inlägg i könsdebatten. Trots att de delade på hemuppgifterna med sina fruar och ansåg sig vara jämlika i allt (och det medgav fruarna också) så föredrog fruarna att förverkliga sig själva före att arbeta på relationen. Männen kände sig oerhört kränkta när fruarnas gympa, trädgårdspåt och kursverksamhet gick före mysiga hemmakvällar med makarna. Tål att tänkas på!)

766
2006-11-13, 07:11
Vi kan slå fast att den sansade delen av oss människor är kvinnan.
Jämlikhet är blaha. Skulle det vara så att man var jämlik med en kvinna så hade hon ju ingenting att se upp till.
Fruntimmer skall hållas på en viss nivå så dom aldrig får övertaget, skulle dom få det går det åt fanders med allt.
Än om dom inte erkänner det än sin gång för sig själva så är det på ovanstående beskrivna sätt i stort.

C.R.
2006-11-13, 08:03
Fruntimmer skall hållas på en viss nivå så dom aldrig får övertaget, skulle dom få det går det åt fanders med allt
Så säger den vise mannen....Pöjk lille du har mye och lära.

Välkommen till skogen: Hårt arbete från morgon till kväll hugga ved, skotta snö, frysna ledningar,tina upp,röja sly. Ute temp ibland -34 inne 11+ Hålla 4 km väg uppe så jag tar mig till mitt arbete.Du är välkommen hit på 1 veckas praktik du får ta frugan med dig så att du klarar ensamheten när den sätter till eller när strömmen går och vindarna viner runt knuten då blir det snabbt kallt för den lille turisten och då kan det va bra med lite sällskap.Fixar du det Då ska jag ta en veckas semester Ja just ja glömde att utedasset skall tömmas också det kan va rätt så mysigt man månar om miljön på alla vis.
Sätt på dig siden rocken och tofflorna och hasa iväg och kolla vilken vecka du kan komma.Sen min vän ska vi tala om jämlikhet :D

Sladden
2006-11-13, 08:16
Såsom varande "Gammgubbe" har jag inga problem med mitt samlande. D.v.s. ingen sambo eller fru som har åsikter.
Jag har dock mycket svårt att hitta fria avläggningsytor då t.ex. en tidning skall vecklas ut. Tur att de "stora" blaskorna har krympt.
Lite kuriösa är vi nog, vi samlare. Jag tror att vår bondesjäl är starkare än hos andra, vi saknar dock lador att samla livets nödtorft i därför detta prylsamlande :confused:

C.R.
2006-11-13, 08:44
Lite kuriösa är vi nog, vi samlare. Jag tror att vår bondesjäl är starkare än hos andra, vi saknar dock lador att samla livets nödtorft i därför detta prylsamlande
Så sant Så sant Sladden

Och nog tror jag att vi har ett litet arv med oss hemifrån.Tycker själv att jag hade min uppväxt stationerad till alla auktioner som fanns men intresset har fortsatt så det fanns väl nåt gott i det i alla fall.
Och dom stora samlar ladorna hade vi på gården också.Min mormor hade andra samlar manier också Vi hade en loge där hon hade sina plåt tunnor med sockerpaket,mjölpaket,kaffepaket osv.Frågde man varför blev alltid svaret det är bra om det blir krig.Så tänkte hon :)

766
2006-11-13, 09:52
CR jag har också bott lite primitivt där mössen under natten byggde bo vid min rygg. Men sedan dess har man arbetat med sådant som gjort livet bättre.
Ni sågar väl fortfarande veden i 250mm långa stycken. Allt för att hålla igång.
Nä lär av kineserna och elda under hela huset så behöver man knappast såga veden över huvud taget.
Har man problem med snö så skaffar man sig en bandvagn, det finns lösningar på allt.
11 grader + innomhus är väl ingenting att komma med, det är bara friskt.
Ok 34- är inger som jag varit med om men å andra sidan så är 15- här med hård vind likamed en avkylningshastighet som om det vore 45- utan nämnvärd vind så där vinner jag.
Det är faktist synd om dom som bor uppåt eftersom dom inte har tid med semester, i det fallet så rekomenderar jag eldning med hela träd så kan det kanske bil lite tid över. Ni har ju dessutom så gott om illebrand så ni skall inte klaga. Varen lite positiv, köp antikviteter som värmer och sätt in när kylan blir för svår.
Jag kan mycket väl hålla med om att jag har mycket att lära, fast en nackdel är att jag inte hinner med innan min tid är ute. Ser inte det som en förlust, snarare en fördel.
Jag har byggt 3st kaminer i mina dagar det enda som hindrat min vilda framfart när det gäller utformningen av dessa är den estetisak delen i hemmet.
Kamin: Hästväg nr:1, 2 och 3.
Hade först en kamin 1800-tal stor, eldade 1 timma gick upp 1 grad längst bort från kaminen (3 rum bort). Efter det att Hästväg NR: 1 instalerats så gick det upp 6 grader under samma betingelser.

766
2006-11-13, 14:58
CR har du en omformare så är det en baggis med upptining av ledningar, hade en gång en likriktare som gav 600A Westinghouse, det var grejor som hette duga, när man svetsade en 4mm elektrod så behövde man endast kräma på under halv effekt. Svetsade man sedan 1,6mm rostfritt så var det bottenläge som gällde, man blir rent lyrisk vid blottan tanken på maskinen.
Har jag kommit från ämnet uuuuum hur skall vi komma tillbaka?
Kanske genom att fråga hur vi nu kom in på¨detta, hur CR?
Jag var faktist inte helt klar över vad ditt tidigare inlägg hade med mitt skrivande att göra och vise versa.
När kölden sätter in så är det bara att släppa på sådär 400A i var sin ända av stålsängen och den bli glödande på sådär 15min. Vid sådana tillfällen begagnar jag mig av asbets madrass av märket Bästen.

C.R.
2006-11-13, 17:08
Ja du 766 an
Eftersom jag själv bott i Malmö en gång i tiden så vet jag hur blåsten kan vara lite söderut. Men att tycka att mitt boende är primitivt det får du nog ha för dig själv.Och att du sedan skriver att du arbetat med sånt som gjort ditt liv lite bättre Jaha tror du att jag lever i misär? :D Och förresten semestrar vi varje år. Vi är nog som ni andra :D

Jag ville ge dig en vecka i ett naturskönt område med det som kan hända en vanlig vinter vecka. Och att du på det viset skulle se att det går inte att snacka om jämlikhet mellan man och kvinna när man bor i områden där det krävs samarbete för att allt ska fungera.Både mellan människor djur och natur. :cool:

Hellen
2006-11-13, 19:57
Jissus vad han tar i!
Synd bara att man orkar bry sig!
Så talar en man som aldrig får bestämma i "sitt hus"!
(Att vissa damer låtsas att männen bestämmer och flinar bakom deras rygg behöver vi ju inte tala högt om!)

Men 766 var det inte samlande som denna tråd skulle handla om, kan du inte starta upp en ny tråd med hur man ska behandla kvinnor o.dyl?
Säkert många du kan reta upp då!

Vänligen Hellen

766
2006-11-13, 20:24
Här är det otroligt mycket läsande mellan raderna, svårt att förstå varandra.
Om vi nu skippar detta med jämnställdhet så har man olika fallenheter som tur är, detta i sin tur skapar ett bredare område där man kan spela.
Min fru och jag tillsammans har en stor klaveritur att plinka på, plink!
Jag vill inte på något sätt förringa "det primitiva", vad man nu menar med det?

Jung_Kee
2006-11-13, 20:27
Män som samlar är intressanta och värda några extra dunkar i ryggen samt en hel del häpnad. Kvinnor som samlar får lite glada tillrop men ses mest som kuriosa!!!!!

Vet inte om jag håller med dig Äjth, så ser i alla fall inte min erfarenhet ut, men jag tror att det är beroende på vilka man umgås med snarare än ens kön hur man blir bemött som samlare. Och vad man samlar och i vilken omfattning.

Jag har alltid varit en kuf hela jag så att folk tittar konstigt på mig ibland beror inte bara på mitt samlande, även om det säkert bidrar när folk får se hur jag bor... :D

Tingeling
2006-11-13, 21:08
Samlare emellan så tror jag könskillnaderna suddas ut, man ser inte personen utan mer intresset. Finns det något trevligare än att träffas ett gäng "kufar" och diskutera antikt och/eller modernt och oavsett samlarområde och kön så stortrivs man.

Att man sedan av resten av befolkningen ses som ett udda inslag får man ta. Och Jung Kee, jag såg ingen kuf när jag träffade dig utan en ung man som har ett stort intresse för mycket. ;)

Jung_Kee
2006-11-13, 21:29
Och Jung Kee, jag såg ingen kuf när jag träffade dig utan en ung man som har ett stort intresse för mycket

Hehe tackar så mycket, men jag tror att det heter "juvenildement hamster" häromkring! Du vet, det är inte menat att unga män ska vara intresserade av något, de skall antingen vara välskulpterade skapelser med fet plånbok och nada hjärnverkstad till fromma för den nya tidens kvinna, eller machomonster som vare sig de spelar fotboll och är i topptrim eller är plufsiga pizzakrängare framför datorn åtminstone bör vara fotbollsintresserade! :rolleyes:

Men visst, samlare emellan så suddas gränserna ut. Aktiviteten är kanske viktigare än sällskapet i det fallet, även om det brukar vara tvärtom. Och det är ju alltid trevligt när människor förenas genom ett gemensamt intresse istället för att delas av sociala preferenser! :)

Äjth
2006-11-13, 21:32
jag citerar Ulferic här: "Att vi killar tar mer plats och vill synas har nog med att göra att vi tycker vi är duktigast."
Så sant Ue ! och Peter S fattade nog lite av galoppen oxå: citat: " Åter till ämnet...Jag tänker mig Äjths inlägg mer som en värdering "utifrån" av samlare som skiljer sig mellan könen. Inte om de själva tycker det är roligt eller inte."
Det ÄR en könsfråga så snart de bägge könen spelar på samma plan.
Män är ofta teamspelare, berömmer varandra och förväntas få detsamma tillbaka. De flesta karriärister är män eftersom de haft/har ett lojalt lag omkring sig. De TAR plats och kvinnor lämnar platsen åt dem. Detta ligger till stor del i vår fostran (obs undantag finns alltid) Om jag som kvinna tar plats backas jag oftast inte upp utan jag får ta mina fighter på egen hand. Män tycker ofta att kvinnor ,som tar upp alltför stor del av "deras" plats, är jobbiga! Det ÄR en könsintressant fråga detta oxå, Peter S, de flesta iakttagelser rörande jämlikhet eller motsättningar mellan könen mynnar ut i samma slutsats! Att mannen tar plats och ges plats är en fråga om makt. Vi har alla bestämt att ge männen den makten! fast det var så länge sedan att vi inte längre kommer ihåg varför men beteendet är så väl införlivat i vår kultur att vi fortsätter upprätthålla den utan att egentligen reflektera över det.

Jung_Kee
2006-11-13, 21:38
Alltför sant Äjth, och det ligger en del i vad som sägs när det gäller karriärkvinnor; "För att uppfattas som hälften så duktig som en man så måste en kvinna vara dubbelt så bra i vad hon än gör". Samtidigt så kan man se vid en studie av hur det ser ut i landet över pölen, att karriärkvinnor som tar för sig i regel avancerar snabbare inom ett företag än vad en man gör. Detta pga av två saker sägs det, dels för att kvinnan ifråga är mer kompetent och dels för att kvinnan har lärt sig hur man kör över män, även utanför hemmet, och gör det! Vilket ger oss den omvända situationen, vilket kan te sig lite lustigt ut om man är van vid patriarkatet. Då får vi omvänd maktstruktur och det verkar negativt åt andra hållet istället. Jämlik balans verkar svår att uppnå.

Äjth
2006-11-13, 21:42
Sant så Jung Kee, men vi har även kunnat se att de kvinnliga makthavarna ofta har en kort tid på maktens tempel, när männen fattat vad som hänt går de samman igen och avsätter henne.