handdator

Visa fullständig version : Fråga: Tvättråd frackskjorta

Katti
2010-08-25, 21:56
Hej,
Har precis köpt en gammal oanvänd frackskjorta som har manschetter och krage som liknar papper, men jag tror bara det är stärkt som bara den. Blev så himla förtjust i den och missade att helt fundera över hur man ska ta hand om den. Nu undrar jag hur man ska tvätta den (i maskin eller förhand) och om man kan tvätta den överhuvudtaget... :confused:

Gila
2010-08-27, 19:25
Kemtvätt!

Mochens_gubbe
2010-08-27, 21:00
Kemtvätt eller inte så blir det nog till att stärka om bröst och manschetter.

Katti
2010-08-28, 02:49
Ok, men den förstörs inte om jag tvättar den som handtvätt? Det är bara att stärkningen försvinner? Kemtvätt blir ju väldigt dyrt i längden med en vit skjorta och det kan de ju inte ha gjort förr, eller? Tack för svaren! :)

Koala
2010-08-28, 09:13
Handtvätt eller fintvätt i maskin ska väl inte vara något problem, antar att du tänkte använda den som blus, då vill du ändå knappast ha någon stärkning. Stryk den sedan noga när den fortfarande är fuktig. Skulle du ändå vilja ha den stärkt så finns ju Verda, blanda till en lösning enligt anvisningarna och doppa ner de delar som du vill ha stärkta och stryk i fuktigt tillstånd. Det där med fuktigheten är viktigt, det blir aldrig bra om man stryker när det är helt torrt och enbart ånga från strykjärnet räcker inte.

Katti
2010-08-28, 11:35
Det låter bättre. På PES kan man verkligen få svar på allt. Tack igen! :)