handdator

Visa fullständig version : Reklam om Olympiska Spel som inte blev av

Lars F
2010-07-19, 12:51
Denna har legat "gömd" i en kartong ganska länge. Kom på den vid vindsröjning.

Historien är den att min far hade tänkt sig att åka till Helsingfors-OS 1940. Dessa spel blev av känd anledning inställda , 2:a världskriget pågick. Varför han aldrig kom till Helsingfors.
Hur han fick tag på scarfen vet jag inte, men jag minns att det fanns två mindre "näsduksstora", med samma motiv, också.

Motivet är förutom alla deltagande länders flaggor (notera Nazitysklands flagga), även kända byggnader i Helsingfors: Riksdagshuset, Stadshuset, Domkyrkan och Centralstationen.

Materialet vet jag inte vad det är, kanske siden?:confused:
Den är 80 X 80 cm.

Någon har mer att säga om scarfen?:confused: :)

Ha det gott.

Lars

Ballonggreven
2010-07-19, 13:00
Notera också att hakkorset är felvänt. Dold symbolik?

Lars F
2010-07-19, 19:17
Notera också att hakkorset är felvänt. Dold symbolik?

Hej Ballongreven!
Hakkorset eller svastikan är enligt Wikipedia i det här fallet rättvänt (medurs).

Användes också moturs.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svastika

Ha det gott. Tack för påpekandet i alla fall.

Lars

Ballonggreven
2010-07-19, 19:26
Ja det ser jag ju nu. Det såg bara så avigt ut, kanske för att den var lite taffligt gjord.

Lars F
2010-07-19, 22:58
Ja det ser jag ju nu. Det såg bara så avigt ut, kanske för att den var lite taffligt gjord.

Jag tycker också nu när granskar närmare att den är som du sägar "taffligt" gjord.
Det kanske var meningen från finnarnas sida.:D

Just då var man väl inte lierad med Adolf. Det blev dom dessvärre 1941.

För övrigt fick dom ju till slut sitt OS 1952.

Lite mer OS-information från kriget:
Sommar-OS 1940 skulle gått i Tokyo, men japanerna hade tidigare varit "upptagna" med något krig borta i Fjärran Östern och backade ur, varför Helsingfors skulle ha det istället.
Sommar-OS 1944 som London skulle haft inställdes likaså som bekant.
Genomfördes där 1948 istället.

De två vinter-OS som skulle genomförts 1940 resp. 1944 skulle hållits i Sapporo, Japan 1940 som fick dom 1972 och Cortina, Italien 1944 som fick dom 1956.

En "liten" utvikning bara.
Slut från "OS-redaktionen".:)

Ha det gott

Lars