handdator

Visa fullständig version : Kunglig vas.

Ulferic
2006-10-15, 17:18
Blev idag även en 25 cm. hög
Kunga-vas. Hemsk i färgen men
för 27 kronor får man inte bättre.
Märkt i botten Kunga-vasen
Ystad-brons Sweden.
Vet att det finns en anledning till
att den heter Kunga-vasen och
att även det finns en Kunga-skål,
tror att ett ex av var överlämnades
till konung fem eller sex.

Elsela
2011-11-01, 19:36
köpte en likadan idag någon som vet om det är något samlarvärde eller värde överhuvudtaget i denna?

HgF
2011-11-01, 22:23
Historien kring "kungaskålen" har jag hört och jag gissar att kungavasen har en liknande upprinnelse.

Det här handlar om gamle Gustav V, han liksom de flesta kungar åkte på eriksgata då och då. Det här hände före kriget, Gustav med ett stort hovfölje befann sig i Ystad. Där vid torget hade tydligen Ystad Metall en butik eller utställning. Kungen med adjutant och närmaste följe tränger sig in i den lilla butikslokalen, det ingick i den dagens program. I lokalen pekade adjutanten på en skål på en hylla som plockades ned och slogs in, varvid hela följet lämnade lokalen.
Jag vet inte om urvalet och inköpet av skålen var iscensatt eller om det var en spontan handling. Skålen skulle i varje fall därefter komma att kallas för och marknadsföras som "kungaskålen", vilket förstås triggade en ökad försäljning bland populasen. Jag gissar att det här ligger i närheten av den renomméökning som "Kgl hovleverantörs"-institutionen har. Jag har hört talas om kungavasen men aldrig sett den. Jag gissar att den har en liknande historia som skålen.

Jag tycker att vasens design är trivial och ganska ful och att den inte alls speglar det som Ystad Metall blev berömt för. Men vem vet, gammalt kungafjäsk har kanske fortfarande sprängkraft på marknaden.