handdator

Visa fullständig version : Kopparpryl!!

LasseC
2006-10-03, 11:08
Vet inte vad det här är :D

Skämt åsido kan det här räknas till antikt eller är det allmoge eller är det bara olagligt. Jag tycker det är synd för det är ett snyggt jobb. Jag tycker det är synd att åka till skrothandlaren med det
:o
mvh DG

Ulferic
2006-10-03, 14:21
Vi svenskar har av tradition en stor
konsumtion av destillerat vatten.
Speciellt på landsbygden och framför
allt Norrlands skogslän tycks ha stort
behov av detta fludium. Förekommer
även i städer och då oftast i badrummets
kar för badning. Sker tillverkning av dest.
vatten i stadsmiljö bör dock ventilation
finnas då processens avgaser kan få grannar
att ringa någon myndighet som kan anses
vara berörd av denna tillverkning.
Föremålet får nog betraktas som ett
bruksföremål.
.

766
2006-10-03, 15:05
Om störande lukt bildas så "brygger" man på mältad potatis, för övrigt så är det i princip luktfritt.
Fråga mig jag var konsult redan vid tidig ålder, detta beroende på att min mor inte gillade att barnet var med i "svängen" på ett så tidigt stadium.
På den tiden fanns det inget som var så fascinerande som att se det droppa.
Han fick dropp.

C.R.
2006-10-03, 15:22
Kan det vara tillverkning av raketbränsle :D
Snyggt jobb vederbörande lagt ner. Lasse du får nog klassa det som museieföremål Och bör således bevaras för eftervärlden Du får prova maskineriet till Jul efekten brukar vara som bäst då :cool:

Kecke
2006-10-03, 18:43
Håller med C.R. om att föremålet måste provas. Bruksföremål är ju till för att brukas. ;)

Liljerik
2006-10-03, 19:47
Rolig grej LasseC, är det en sådan som kallas siburator? :D
Men allvarligt, hur gammal tror du den är? Är det galvat i stagen för locklåsningen? Om det är det, när började man göra sådant?
Är den förtennad inuti? Borde den vara det?
Många frågor blir det......

LasseC
2006-10-03, 20:19
Ja där har vi det. Det är en siburator. Har svårt att veta hur gammal den kan vara. 40-tal kanske. Bara en gissning. Jag tror att det är galvade stag till locklåsningen Skall kolla när jag ser den nästa gång. Den är inte förtennad invändigt så det blir nog grön chatreuse (felstavat) :D
Men kul att Ni anser den som ett museiföremål.
mvh DG

LasseC
2006-10-03, 21:17
Här en länk
http://susning.nu/Amos_Persson

Glasdykaren
2006-10-08, 19:59
Jo den där Amos hadde ju också katten Hillbert som han tog sig en "jamare"
tillsammans med.
Men udra vad det var för en "Sibburator" han hade. man hörde alltid ett klingande ljud i bakgrunden. (En makalös manick för hojtarolja kanske.)