handdator

Visa fullständig version : Nygammal duk till slagbordet

Polsson
2010-03-11, 23:07
Strax under 300 kronor på Tradera kostade denna färggranna stenbordsduk i lin inklusive frakt. Jag tycker att slagbordet fick en ansiktslyftning med duken även om det också är charmigt odraperat. Men lite färg är aldrig fel.

luchur
2010-03-11, 23:17
Du har matchat väl med både gardiner, ljusstakar och alligatorklockan i fönstret ser jag :D

Obeslutsam
2010-03-12, 09:37
Dräll.:)

Kecke
2010-03-12, 09:44
Snygg.
Vad menas med stenbordsduk?

Polsson
2010-03-12, 15:19
Du har matchat väl med både gardiner, ljusstakar och alligatorklockan i fönstret ser jag :D

Man är väl estet!:)

Dräll.:)

Du väckte min nyfikenhet, Obeslutsam! Hade på känn att "dräll" var något som hörde till textilbranschen. Vävt i rutor, var det!

Snygg.
Vad menas med stenbordsduk?

En stenbordsduk är en duk tillverkad för att drapera/skydda ett stenbord, dvs ett bord vars skiva är tillverkad av sten. Komstasten på gamla bord är oerhört dyrbart på auktioner. Duken är som regel lite tjockare och hopsydd på mitten p.g.a att vävstolen tillhörde en mindre modell breddmässsigt sett.

"Komstad är en by i Simrishamns kommun (Stiby socken).
Orten är främst känd som ett kalkbrott. Det har visserligen brutits kalk på flera andra ställen på Österlen, men Komstad brukar ses som det mest berömda av dessa. Bland annat har Komstad givit namn åt komstadkalksten, den typ av kalksten som bryts i Skåne och på Bornholm. Stenbrytningen har gamla anor och härstammar troligen från 1100-talet. Från Komstad har det bland annat fraktats sten till kyrkan i Ringsted, Sankt Petri kyrka i Malmö och Lunds domkyrka. Nyare byggnader där sten från Komstad ingår är Malmö stadsteater och golven i Malmö museum."

Bild: Foto: PEO. Stenbord på Trelleborgs Museum.

Kecke
2010-03-12, 17:30
Tack Polsson.
Det här var intressant. Jag hade inte hört talas om Komstad tidigare.

Obeslutsam
2010-03-12, 19:13
Dräll liksom tuskaft är vanligt på överdragstyger. Fint bord ge det till mig.:)

Polsson
2010-03-17, 16:53
Tack Polsson.
Det här var intressant. Jag hade inte hört talas om Komstad tidigare.

Alltid trevligt att kunna bispringa PES:are och andra, Kecke!

Dräll liksom tuskaft är vanligt på överdragstyger. Fint bord ge det till mig.:)

Tack för att du ledde inn mig på textilvokabulären, Obeslutsam! Blev full i skratt när jag läste ordet "opphämta" i samband med en duk. Trodde att Opphämta var en ort, men ordet kom ju av "hämta upp" i samband med vävningen.

Ja, vem vill inte ha ett sådant stenbord! Tänk vad försiktig man måste vara när skivan ska flyttas, och inte bara det utan även dess vikt.

Susiflätan
2010-03-17, 17:58
Riktigt snygg duk! Komsta har jag förresten varit mycket i som barn, växte upp inte långt därifrån.

Polsson
2010-03-17, 21:25
Riktigt snygg duk! Komsta har jag förresten varit mycket i som barn, växte upp inte långt därifrån.

Tack för det, Susiflätan! Har du något att berätta från stenbrottet?

Polsson
2010-10-16, 20:34
Var på Björnssons auktioner i Lund i dag. Ytterligare en stenbordsduk med samma mått som den första visade i tråden införlivades till hemmet. I väntan på stenbordet från 1700-talet får den hålla tillgodo med slagbordet från slutet av 1800-talet. Den fantastiskt sydda kudden från 1933 med mönster från 1758, ingick i köpet, eller om rätt ska vara rätt, ingick duken och den andra kudden i köpet. Eftersom jag inte är hemma i de olika vävnings- och syteknikerna får gärna initierade PES:are tala om dem.

Koala
2010-10-17, 10:25
Gratulerar till ett som det förefaller bra och prisvärt köp (jag var in och gluttade på slutprislistan hos Björnsson). Kudden med årtalen hade jag gärna gett en hacka för.

Polsson
2010-10-17, 12:15
Gratulerar till ett som det förefaller bra och prisvärt köp (jag var in och gluttade på slutprislistan hos Björnsson). Kudden med årtalen hade jag gärna gett en hacka för.

Tack för det Koala! Min hustru tyckte det var en aning dyrt, men jag delar inte hennes uppfattning.

Kim von Platen
2010-10-17, 16:57
Hallå Pålle,
Ingenting går upp mot ett gammalt slagbord med originalfärg och handsmidda beslag. (Jo,kanske ett skånskt stenbord men därtill måste man vara stenrik.)
På det skulle jag duka tufft utan att försöka dölja skönheten. Visst är duken trevlig, men.....

Tur att vi är olika och lever i ett fritt land. So long...

Kim von Platen
2010-10-17, 17:41
Hallå igen,
Gillar inte dukar och gardiner, men kuddar och måste gratulera till klippet. Nu fick jag som gosse inte vara med i syslöjden och hänger nyfiket på din tråd med två enkla kuddar av vilka den ena kan vara släkt med din?
So long...

PS.Att de här sydsvenska mönstren påminner så mycket om kaukasiska mattor har alltid förundrat mig. Något svar???

Polsson
2010-10-17, 21:04
Hallå Pålle,
Ingenting går upp mot ett gammalt slagbord med originalfärg och handsmidda beslag. (Jo,kanske ett skånskt stenbord men därtill måste man vara stenrik.)
På det skulle jag duka tufft utan att försöka dölja skönheten. Visst är duken trevlig, men.....

Tur att vi är olika och lever i ett fritt land. So long...

Om man har en vacker vävd duk också, har man ju valmöjligheter.
Sim sala Kim, jag menar Bim, också har man en annorlunda bordsskiva - naturell eller dukförsedd. Någon originalfärg kan vårt bord inte stoltsera med
och hur det är med beslagen är jag inte klar över. Visst kostar ett stenbord ett flertal tusenlappar, men om man väljer att köpa en begagnad bil istället för en ny, eller behåller det gamla köket istället för att köpa ett nytt, eller låter bli att dras med i "hushållsnära tjänster" och gärna vill ha ett stenbord,
så bör det med lite tålamod finnas ekonomiskt utrymme.

Hallå igen,
Gillar inte dukar och gardiner, men kuddar och måste gratulera till klippet. Nu fick jag som gosse inte vara med i syslöjden och hänger nyfiket på din tråd med två enkla kuddar av vilka den ena kan vara släkt med din?
So long...

PS.Att de här sydsvenska mönstren påminner så mycket om kaukasiska mattor har alltid förundrat mig. Något svar???

Mina kunskaper om skånska textilier är försumbara trots att jag var med i syslöjden. Överhuvudtaget förefaller PES-kunskaperna om textilier inte var i klass med keramiken.

Polsson
2010-10-28, 19:37
Eftersom det är stiltje på lergodsfronten här hemma i huset, lånade jag ett häfte av sonen, "SKÅNSKA TEXTILIER från Hemslöjden i Malmöhus län", för att åtminstone uppnå lärlingsstatus i fråga om textilkunskaper. Och det var en trevlig, intressant och spännande läsning! När jag kom till avdelningen "Tvist" upptäckte jag helt plötsligt arbeten vilka även finns i hemmet, förvarade i en gammal träsoffa. Det var min avlidna mosters handarbete/hemgift vilket aldrig lämnade föräldrahemmet eftersom hon förblev ogift.

Av häftet framgår att den äldsta bevarade tvivstsömnaden i Skåne är daterad 1684. "Täcktes mönster är den, inom tekniken välkända "valknuten".
Mönstret består av en figur bildad av band som löper utan början eller slut, i en kvadratisk form med små rutor i hörnen."

Enligt boken var valknuten det mönster som användes mest och i folkmun sa man att det var lyckobringande för ägaren. Blommorna i hörnen på knuten är tulpaner och mönstret mellan tulpanerna föreställer akantusblad. Andra mönster är "åttabladsstjärnor", rosor samt en del "okända" mönster. Vepan har måtten 130x53 cm.

Kim von Platen
2010-10-28, 23:28
Hallå Pålle,
Intressant, även om tjejerna lyser med sin frånvaro. Jag skall faktiskt kolla
med Anette Granlund (Antikrundan), en när och kär vän, för våra kuddar
kan man inte bara vila på.

So long... sim sala kim..kul...

Polsson
2010-11-09, 19:14
Eftersom det är intet nytt på lergodsfronten och viss abstinens vederfaras
min lekamen, växlar jag in på textilbranschen för att återfå lugnet. Upptäckte helt plötsligt att jag törhända hade smittat hustrun med mitt accelerande textilintresse. Helt plötsligt kom det fram dukar och kuddar från en gammal träsoffa. Intressant till tusen att jämföra dem och mönstret med vad som finns i boken "Skånska Textilier". Att textilierna från hemmet inte har samma dignitet som bokens, vill jag starkt poängtera.

Duk nummer ett är vävd av min mormor som jag aldrig fått äran att träffa. På den andra bilden har två Edvin- Larsson-ljusstakar och en okänd ljusstake fått bilda extrablickfång. Bild fyra, kudden, har jag ingen aning om var den kommer ifrån, men sydd/broderad är den. Om den röda kudden är twist eller ej, har jag inte kunskap att avgöra, men att den sista duken är vävd, och dessutom mycker skånsk enligt boken, det vågar jag påstå.

Polsson
2010-11-17, 18:45
När jag kom hem från arbetet idag upptäckte jag att hustrun hade bytt duk på slagbordet och eftersom den föll mig i smaken, kunde jag inte låta bli att fotografera den. Den är vävd, men var den kommer ifrån ursprungligen vet jag inte. Hittade även en vävd kudde i "skräpgarderoben". Den får också vara med på tråden.

Polsson
2010-11-20, 14:40
I takt med att hustrun "letar" efter julsaker dyker än det ena än det andra upp. Här en vävd duk med måtten 48 x 93 cm. Stjärnor med olika utseende kan sägas dominera mönstret. Härkomsten är okänd.

Polsson
2010-11-21, 18:11
Trots att jag endast såg överkastet och kuddvaren på bild, lade jag ett rimligt bud, och se det gick hem! Överkastet som är "Mycket Mycket Fint" och har måtten 276x138 har sin givna plats på Malmstens Talavid-bord vilket i full längd har måtten 223x115. Nu slipper hustrun/jag använda två dukar vid julbordet. Kuddvaren som har måtten 58x64 är sannolikt gamla skånska motiv.
Vem som är upphovskvinnan är okänt. Kostnad för hela kalaset, dvs Talavidbord och fyra ditostolar samt två okända karmstolar, överkastet och tre kuddvar, är lägre än en ny Talavidstol.

Polsson
2010-11-22, 23:32
"I Indien ligger överkasten på sängarna och underkasten på golvet", men i Trelleborg lägger man överkasten på borden. Kontrasten vitt/finsnickrat och blått/grovt som på bilden kan naturligtvis diskuteras men definitivt inte förkastas. Gällande ursprunget på kuddvaren har experter, AB MMF, kontaktats.

Polsson
2010-11-23, 16:41
Svar direkt från AB MMF. Här följer korrespondansen:

Hej!
Köpte dessa tre kuddvar tillsammans med överdraget på auktion. Det senare är signerat MMF, men kuddvaren är osignerade.
Också till min fråga: Har kuddvaren något samband med MMF?

Mycket tacksam för svar

Med vänlig hälsning
Per-Åke Olsson
Trelleborg

.................................................. ...............................................

Grattis!

Så fina!
Det är ett så kallat Duchatell-täcke med tillhörande tre kuddar. Användes att bädda fint under dagen så sängen blev en soffa. Jag känner väl igen mönstren som komponerade av MMF.
Hoppas du har möjlighet att använda dem på trevligt sätt. Lägg ut alltsammans på vädring en fuktig dag och borsta rent med en lagom fast borste. Om vi skulle väva kuddarna idag skulle de kosta någonstans kring 25000 kr/ st.

Med vänlig hälsning
Angelica Persson
MÄRTA MÅÅS-FJETTERSTRÖM AB

luchur
2010-11-23, 22:52
Grattis :D

prylsnubben
2010-11-23, 22:59
Mina kunskaper om skånska textilier är försumbara trots att jag var med i syslöjden. Överhuvudtaget förefaller PES-kunskaperna om textilier inte var i klass med keramiken.

Nja säg inte det, det finns en och annan (eller EN) som gör rätt hyfsade affärer inom gebitet:p.

Polsson
2010-11-24, 00:00
Grattis :D

Tackar för det, luchur!

Nja säg inte det, det finns en och annan (eller EN) som gör rätt hyfsade affärer inom gebitet:p.

Nybörjartur kallar jag det!:rolleyes:

simco
2010-11-24, 19:43
Stort Grattis även från mig!:)
Kul att du vurmar för textilkonsten.

Ulferic
2010-11-24, 19:58
Bara att gratta till ett mycket bra köp. Frugan som är textil av sig hänger med. Tittade på priser på AB MMF. Hoppsan vilka priser på kuddar.

Maria
2010-11-24, 19:59
Fynden bara ramlar inn, så ska det va, Grattis, vad blir det nästa gång :)

Polsson
2010-11-24, 20:26
Stort Grattis även från mig!Kul att du vurmar för textilkonsten.

Tack för det, simco! Något samlande i stil med lergods har jag emellertid inte tänkt mig, men att förgylla hemmet är ju alltid inspirerande.:)

Bara att gratta till ett mycket bra köp. Frugan som är textil av sig hänger med. Tittade på priser på AB MMF. Hoppsan vilka priser på kuddar.

Tackar för grattandet, Ulferic! Jag var också inne och kollade på priserna hos AB MMF, men för den sakens skull inbillar jag mig inte att jag tex skulle tjäna stora pengar på att sälja textilierna. Frågade förresten AB MMF om MMF inte alltid signerade sina alster, och fick då svaret att så var fallet. Hälsa frugan från mig.:)

Fynden bara ramlar inn, så ska det va, Grattis, vad blir det nästa gång

Tackar för grattiset! Det återstår att se (nästa gång). Har lagt några skambud på HAV:s (Helsingborgs auktionsverk) kvalitetsauktion kommande helg då dessutom det är auktion i Trelleborg hos Karlssons auktioner.:D

Polsson
2010-11-28, 20:27
Kvalitetsmedvetna hundar, Eddie och Gillbert!

Polsson
2010-12-05, 00:21
Det lackar mot jul och textilier, tomtar, ljusstakar, grisar och allt möjligt kommer i dagen. Här en juleröd stenbordsduk vilken sätter färg på köksslagbordet.

Polsson
2010-12-24, 11:28
Denna vävda stenbordsduk förgyller köksbordet under julen. Den är något kortare än de övriga, tidigare visade dukarna. Måtten är bredd 140 och längd 152 cm. Som de andra dukarna är den ihopsydd på mitten eftersom vävstolen
bara hade 70 cm:s bredd.

God Jul alla textilentusiaster!

Polsson
2010-12-30, 15:04
Visserligen är "duken" visad tidigare fast ihopvikt, men vem vill inte visa sig i hela sin längd? Började fundera om den ursprungligen var en duk? Jag har ju kallat liknande för stenbordsdukar. Vad jag vet är, att måtten är 94x55, att den är vävd, att den är ihopsydd på mitten (smal vävstol), men vad den exakt är vävd av och vad vävningssättet kallas det vet jag inte. Som synes kunde den gärna varit några centimeter bredare, men man kan inte få allt här i livet lär någon lärd människa uttryckt vid något tillfälle.

Tyckte att den såg tjusig ut med Stenbäcks rönnbärsvas rymmande en Amaryllis och en gammal röd träljusstake ovanpå och vill naturligtvis dela med mig till PES textilentusiaster.

Vill gärna även önska Gott Slut och Gott Nytt