handdator

Visa fullständig version : Gamla,vita, kraglösa skjortor

Polsson
2010-01-22, 17:05
Det är de små detaljerna som gör det!

Trost att min hals inte är som en svans, har jag alltid haft förkärlek för skjortor utan krage eller med sk ståkrage. Då och då hittar jag sådana i affärerna, men eftersom de oftast är insydda, slimmade, måste jag leta efter storlek XL trots att jag inte normalt sett tillhör +80kgs-grabbarna. Egentligen trivs jag inte när skjortorna är för trånga, men vad gör man. "Modet" bestämmer. Därför slog jag nästan volter av lycka när en kusin till min snart 91-åriga moder skänkte en halv plastsäck med gamla vita skjortor. Visst var de av just den modell som jag var förtjust i, men tyvärr var de flesta, ett 30-tal, för små, men några passade.

Härlig bomull, vida och långa (nästan ner till knäna), endast "halv" öppning framtill och ett öppningsavslut med en liten momogramsignerad "lapp" vilken ger ett veck strax därunder. Den tredje skjortan, sannolikt en blus för kvinnor,
är ett underverk i fråga om syteknik och design.

Vadå Armani, Boss, Tiger mfl!

luchur
2010-01-22, 17:23
Vad ska du göra med de som är försmå??? ;);) Jag håller med om att dessa skjortor är superfina och som tjej så skulle jag gärna använda dem som klänningar :D:D

Äjth
2010-01-22, 17:51
Underbara, har själv en, använder den som nattlinne.

simco
2010-01-22, 18:28
Oj, oj, vad snyggt!:eek:
Tidlös modell, monogrammen gör dem bara bättre!
Tänker på ett företag som heter Odd Molly, som tagit tillbaka gamla broderier och snitt, i sina mycket populära och dyra kläder.
Dina skjortor är ju äkta vara och säkert av högsta kvalité. Precis som luchur säger, dessa får du INTE göra dig av med innan du kontaktat oss intresserade:p
Du sitter på en skatt:)

Susiflätan
2010-01-22, 20:18
Älskar också sådana här gamla skjortor och särkar.

Polsson
2010-01-23, 15:01
Vad ska du göra med de som är försmå??? ;);) Jag håller med om att dessa skjortor är superfina och som tjej så skulle jag gärna använda dem som klänningar :D:D

Underbara, har själv en, använder den som nattlinne.

Älskar också sådana här gamla skjortor och särkar.

Oj, oj, vad snyggt!
Tidlös modell, monogrammen gör dem bara bättre!
Tänker på ett företag som heter Odd Molly, som tagit tillbaka gamla broderier och snitt, i sina mycket populära och dyra kläder.
Dina skjortor är ju äkta vara och säkert av högsta kvalité. Precis som luchur säger, dessa får du INTE göra dig av med innan du kontaktat oss intresserade
Du sitter på en skatt

Jag försökte förgäves intressera mina två döttrar, 18 och 29 år, för dem, men de är inte som far sin. Samtidigt är/var vi tvungna att sortera bort allt mellan himmel och jord som inte användes i huset. En kollega, en textillärarinna, på min arbetsplats fick huvuddelen av skjortorna vilket bl a resulterade i att jag fick se en skjorta användas som tunika av henne dagen därpå. Med facit i hand, ert intresse ovan, hade ju fler kunnat få del av dem om jag visat och skrivit om skjortorna innan jag donerade dem. Nu vet jag det till nästa gång om det nu blir en sådan.

Visar sistan av vitvaror bl a två st "P-skjortor" i barnstorlek samt en skjorta
vilken knäpps med en knapp i nacken, samt har två knapphål på bröstet samt
en "utväxt" (vet inte vad jag ska kalla den) med knapphål i nedanför bröstet.
Vad som ska knäppas i hålet vet jag inte, men kanske finns det någon skjortinitierad på PES.

Gila
2010-01-23, 23:53
Går säkert att sälja såna skjortor på Tradera och märka dem med sökord som
"shabby chic" som verkar vara så "inne" nu ...går ju att använda som nattlinne, luciaskjorta med :p

simco
2010-01-25, 20:27
Polsson,Tur att dina skjortor kom till någon som uppskattade och ville använda dem!:)
Tror också att du kan få en slant för dina kvarvarande skjortor, den lilla barnskjortan med knapp och monogram är ju underbar. Vilka mått är det ungefär? Båda mina systrar väntar smått:)

Polsson
2010-01-25, 23:21
Polsson,Tur att dina skjortor kom till någon som uppskattade och ville använda dem!:)
Tror också att du kan få en slant för dina kvarvarande skjortor, den lilla barnskjortan med knapp och monogram är ju underbar. Vilka mått är det ungefär? Båda mina systrar väntar smått:)

Det finns ingen storlek angiven, men jag ska kolla måtten i morgon. Såväl min ena son som min ena dotter ska bli föräldrar för första gången i år. Om de inte visar intresse av skjortorna, har du första tjing, simco.

simco
2010-01-26, 11:24
Ett Stort Grattis, farfar/morfar Polsson!:)
Självklart borde de gå vidare i släkten, med ett stolt P!
Men skulle de av någon outrgrundlig anledning avböja, så är det jättesnällt att du tänker på mig!:)

Mvh Simco

Polsson
2010-01-26, 16:09
Ett Stort Grattis, farfar/morfar Polsson!:)
Självklart borde de gå vidare i släkten, med ett stolt P!
Men skulle de av någon outrgrundlig anledning avböja, så är det jättesnällt att du tänker på mig!:)

Mvh Simco

Tack för det, simco!

Måtten på "P-skjortorna" är:
1) bröstmått strax under ärmen 43 cmx2= 86
längd 56 cm

2) bröstmått 41,5x2=83 cm
längd 58 cm

Var inne och kollade på nätet (kan inte det där med storlekar så bra) och kan då konstatera att måtten motsvarar 4-6 år, om jag nu fattade rätt. Ska låta
det enda barnbarnet, snart 6 år gammal, testa storleken.

Visar även den sista skjortan i samlingen. Passar mig bra sånär som på halsen vilken är för trång. Vilket arbete!

simco
2010-01-31, 20:04
Oj vilken fin! Din skjorta fungerar ju bra med knappen uppknäppt också.
Angående de små P-skjortorna hoppas jag att dina barn/barnbarn vill ärva!
Men skulle de vara helt ointresserade får du gärna höra av dig till mig.:)
Mvh Simco

Obeslutsam
2010-02-01, 19:28
Särken är egentligen en nattdräkt men förr använde kvinnorna dem som sommarklänning skördetid också. Till och med Jesus sprang runt i nattsärken fast mitt på dán.
Att den har sitt ursprung i den medeltida kjorteln (tunica på latin) det känns till, man kan uttrycka att skjortan var ett plagg för strid och kärlek och användes i fajt av svärdbärare och när man vill vara romantisk.

Riktigt snyggt att ha som tunika.:)

Polsson
2010-02-01, 22:16
Oj vilken fin! Din skjorta fungerar ju bra med knappen uppknäppt också.
Angående de små P-skjortorna hoppas jag att dina barn/barnbarn vill ärva!
Men skulle de vara helt ointresserade får du gärna höra av dig till mig.:)
Mvh Simco
Om det blir aktuellt med P-skjortorna hör jag naturligtvis av mig, simco.
Om jag har för avsikt att ha skjortan på mig, måste den vara uppknäppt
eftersom halsen (skjortans) är för trång.

Särken är egentligen en nattdräkt men förr använde kvinnorna dem som sommarklänning skördetid också. Till och med Jesus sprang runt i nattsärken fast mitt på dán.
Att den har sitt ursprung i den medeltida kjorteln (tunica på latin) det känns till, man kan uttrycka att skjortan var ett plagg för strid och kärlek och användes i fajt av svärdbärare och när man vill vara romantisk.

Riktigt snyggt att ha som tunika.:)

Tack för det, Obeslutsam! Kanske kan du även svara på det där med mansknäppning och kvinnoknäppning (knapparna till höger resp. till vänster).
Är det en internationell företeelse? Varför har män och kvinnor olika knäppning? HUr hårt höll man på denna knäppning förr i tiden?

cjf
2010-02-02, 07:23
Tack för det, Obeslutsam! Kanske kan du även svara på det där med mansknäppning och kvinnoknäppning (knapparna till höger resp. till vänster).
Är det en internationell företeelse? Varför har män och kvinnor olika knäppning? HUr hårt höll man på denna knäppning förr i tiden?

Den förklaring jag har hört är att det en mans skjorta i beynnelsen ansågs böra knäppas av hans hustru, och att man därför spegelvände knapparna på mannens skjorta så det skulle bli likadant för kvinnan oavsett om hon knäppte sin egen eller mannens skjorta. Ta det för vad det är, har själv lagt denna förklaring i högen för förklaringar-som-är-så-otroliga-att-de-förmodligen-är-sanna... :rolleyes:

Polsson
2010-02-03, 13:44
Den förklaring jag har hört är att det en mans skjorta i beynnelsen ansågs böra knäppas av hans hustru, och att man därför spegelvände knapparna på mannens skjorta så det skulle bli likadant för kvinnan oavsett om hon knäppte sin egen eller mannens skjorta. Ta det för vad det är, har själv lagt denna förklaring i högen för förklaringar-som-är-så-otroliga-att-de-förmodligen-är-sanna... :rolleyes:

Hej, Cjf!
Pratade med en textillärarinna i dag. Hon hade hört teorier om att amning resp. vilken sida man hade värjan på (utan att precisera mer), men tyckte att
"din" förklaring var den bästa hon hört hittills.

Hittade nedanstående citat på nätet www.skjorta.nu
"En del människor menar att höger och medsols alltid har ansetts finare och godare, särskilt inom den kristna läran. Männen som stod för det goda skulle då självklart knäppa sina skjortor åt höger. Vänster var mörkrets och månens sida och kom på så sätt att bli kvinnornas sida. Knapparna fick dock inte pryda kvinnokläderna förrän under tiden för den franska revolutionen.

Forskare menar att det är den viktorianska erans djupt religiösa tankar om vänster och höger som påverkat knäppningen. En enklare förklaring är att finare damer på den här tiden ofta kläddes av en, vanligen högerhänt, jungfru som lättare kunde hantera vänsterknäppning, medan männen ansågs kunna klä sig själva och därför hade skjortor med högerknäppning."

Och ytterligare en annan förklaring från www:
"När det kommer till skjortor och tröjor så härstammar denna skillnad i hur man satt i kyrkan, männen satt på ena sidan och kvinnorna på den andra, för att männen då inte skulle kunna se in i tröjan eller skjortan så sydde man knäppningen annorlunda."

Polsson
2011-07-29, 11:19
Var inne och kollade på nätet (kan inte det där med storlekar så bra) och kan då konstatera att måtten motsvarar 4-6 år, om jag nu fattade rätt. Ska låtadet enda barnbarnet, snart 6 år gammal, testa storleken

Bättre sent än aldrig! Ovanstående inlägg skrev den 26 januari 2010 och 1,5 år senare utfördes provningen. Visserligen fick jag mer eller mindre muta Hugo för att han skulle ta P T-skjortan på sig. Min förhoppning är nu att barnbarnsflickorna ska vara mer intresserade när de växt till sig.

Katti
2011-07-29, 12:05
Har helt missat denna tråd tills nu. Älskar skjortor av gammal snitt. Polsson, hoppas dina barnbarn till slut lär sig uppskatta dem. Kul med teorierna om knäppningen. På PES lär man sig alltid något nytt!

Polsson
2011-07-30, 18:55
Har helt missat denna tråd tills nu. Älskar skjortor av gammal snitt. Polsson, hoppas dina barnbarn till slut lär sig uppskatta dem. Kul med teorierna om knäppningen. På PES lär man sig alltid något nytt!

Katti!
Visst ät det härligt med gammalt hantverk! Med tanke på att mina ena son är lik far sin, kan törhända hans ättelägg smittas. Med tanke på att sonens dotter är strax över ett år, kan hennes inkubationstid vara väldigt länge. Att man lär sig mycket nytt på PES är jag den förste att hålla med om.

Katti
2011-08-02, 08:40
Tycker det bådar gott ja! Det är bara att börja indoktrineringen... ;)

yvonne brandt
2011-09-29, 13:59
Utväxten som du kallar den är att fästa lösbröstet i (inte det ni tänker på killar) det s.k. dagbladet. Allla skjortor förr var ju kraglösa--man hade helt enkelt löskragar, lösmanchetter o t. fint lösbröst(till frack gissar jag). Att de var så långa berodde ju på att man inte använde kalsonger förr utan när man stoppade ner skjortan i byxorna så snodde man det långa runt apparaten o på natten sov man i den som nattskjorta.