handdator

Visa fullständig version : Fråga: Känner någon igen tyget?

KJG
2009-10-12, 12:52
Hej!

Köpte ett tyg på Tradera som jag tycker är ganska fint.

Någon som vet var det kommer ifrån? IKEA kanske?

http://i268.photobucket.com/albums/jj38/KarlJG/tyg1.jpg

Mvh

//KJG

Atena
2009-10-13, 00:50
ojoj! Detta känner jag så väl igen! Men sen tar det stopp....ska fundera så kanske det kommer! Hör av mej isf :)

KJG
2009-10-15, 11:11
ojoj! Detta känner jag så väl igen! Men sen tar det stopp....ska fundera så kanske det kommer! Hör av mej isf :)

Hej!

Det skulle vara så kul om du kunde komma på vad detta är för tyg!

Ingen annan som känner igen tyget?

Mvh

//KJG

Gila
2009-10-15, 20:48
Finns det ingen som helst märkning i kanten?

KJG
2009-10-15, 20:59
Finns det ingen som helst märkning i kanten?

Nej tyvärr, ingen märkning...

Tycker någon annan att det känns som IKEA?

//KJG

tallen
2009-10-15, 21:15
Nej tyvärr, ingen märkning...

Tycker någon annan att det känns som IKEA?

//KJG

Jag vet att jag sett det någonstans, bara poletten trillar ner så kanske jag kan hjälpa...:rolleyes:

Gila
2009-10-15, 22:31
Går det att visa en större del av tyget...mera motiv??

KJG
2009-10-15, 23:03
Går det att visa en större del av tyget...mera motiv??

Det är samma motiv som återkommer och börjar om.

Mvh

//KJG

Gila
2009-10-16, 22:16
Det är samma motiv som återkommer och börjar om.

Mvh

//KJG

Ok, men det är lättare att se en större del av ett tyg och kanske minnas än en liten del...hur lång är en rapport?

KJG
2009-10-16, 23:06
Ok, men det är lättare att se en större del av ett tyg och kanske minnas än en liten del...hur lång är en rapport?

Här kommer en lite större bild på tyget, hoppas det kan hjälpa :)

http://i268.photobucket.com/albums/jj38/KarlJG/tyg2.jpg

//KJG

Gila
2010-01-04, 23:58
Puffar upp detta tyg igen....ingen som vet.:confused:

Lehmusleena
2010-01-05, 21:19
Påminner mej väldigt mycket om gardinerna i min barnkammare på 1960-talet. Det var Marimekkos Muksunhylly (= Ungens hylla) av Vuokko Eskolin-Nurmesniemi. Se http://www.forr.se/tyg/marimekko/

Försökte hitta ditt tyg i Google, men förgäves.

KJG
2010-01-10, 23:47
Påminner mej väldigt mycket om gardinerna i min barnkammare på 1960-talet. Det var Marimekkos Muksunhylly (= Ungens hylla) av Vuokko Eskolin-Nurmesniemi. Se http://www.forr.se/tyg/marimekko/

Försökte hitta ditt tyg i Google, men förgäves.

Ja, det var verkligen likartade motiv.

Kul att du försökt luska ut vad det är för tyg, jag har gått bet.

Är glad för alla försök :)

Mvh

//KJG

Kim von Platen
2010-01-11, 14:50
Hallå KJG, Visst känner jag igen tyget men på den tiden var man inte så intresserad av vem som gör vad. Min första tanke är Slas, den andra Legér och min tredje Marimecko. Motivet är knappast svenskt, inte den vita staden heller, snarare Medelhavet. Nej, jag kommer inte vidare... so long.

Gideon
2010-01-11, 18:27
På tyget kommer jag säkert att bränna mig, men vågar ändå komma med ett namn.
Som flesta nollåttor väl känner, sitter de till vardags på en del tunnelbanevagnsitsar, med tyg som är insprerat från Vattenfestivalen 1990.
Jag kan inte låta bli att associera till Lasse Åberg här...

Säg bara att jag är tokig, så klär jag mig gärna i säck och aska för en vecka framåt. :D

Äjth
2010-01-11, 18:51
Det här tyget är en abrovinch, en enkel kopia på möjligen ett av Sandens (g:a Kinnasands textilier, Anna Salander tror jag var designern till ett tyg som benämndes ev. Staden eller liknande. Ser nog att detta är vad man kan tro, ett Ikea-tyg eller en efterapning i tiden. Svårt att bedöma fullt ut utan att ha haft tyget i händerna, men ngn "höjdare" är det inte.

Kim von Platen
2010-01-12, 08:25
Hallå Gideon, Då blir vi två för jag VET att Lasse Å ritat tyget i T-banan, men är det verkligen samma dekor? So long...

Gila
2010-01-12, 23:04
Har aldrig hört talas om att Lasse Åberg designar tyger (annat än till tunnelbanan, det har väl ingen undgått)....det lutar åt att det är ett IKEA tyg från 80 talet...men säker är jag inte...:p

Linda
2010-01-13, 20:30
Då är det sannolikt inte IKEA. Vet att jag haft ett liknande motiv på ett tyg från Borås Wäferier, det motivet tror jag var taget från Gotland. Men det är inte det tyget. Detta har mer schwung och är lite mer stilistiskt skarpt. Var det än kommer ifrån tycker jag om det! Grattis:)

Linda
2010-01-13, 20:34
Nu när jag tittar närmare på motivet, så tycker jag mig se en moské med tre minareter samt en ganska typisk svensk förort från 40-50-talet. Påminner mig om Uppsala....
Har nu räknat färgerna 6 st, definitivt inte IKEA.

Gila
2010-01-13, 20:43
Nu när jag tittar närmare på motivet, så tycker jag mig se en moské med tre minareter samt en ganska typisk svensk förort från 40-50-talet. Påminner mig om Uppsala....
Har nu räknat färgerna 6 st, definitivt inte IKEA.

Intressant...hur tänker du när du utesluter IKEA ? ? Trycker de inte med fler än x antal färger?

KJG
2010-01-14, 23:49
Detta blir mer och mer intressant :)

Tack för alla försök att komma på vad det är för tyg!

Mvh

//KJG