handdator

Visa fullständig version : Verkar gammal....?

E.B.
2006-08-18, 10:55
Tack för en riktigt bra tråd Hose, man börjar lära sig litegrann om ljusstakarnas trevliga värld. Om jag hänger med i din tråd rätt så borde den här ha en del år på nacken. Gängorna är definitivt inte maskingjorda, undersidan av botten saknar allt vad randningar heter och visst finns det väl harmoni.

Vad tror Ni om den. Tycker att den liknar din tidiga 1700-tals stake, men inte kan väl den vara sååå gammal?

Äjth
2006-08-18, 11:12
Detta är en ny värld för mig, följer gärna denna tråd och lär mig.

Tingeling
2006-08-18, 11:32
Har likadana fast i pinsback och den ena kan man se svagt en stämpel SB. Frågade en "expert" en gång och han ville inte gå med på att det stog SB och att påstog att de var 1940tal. Den experten ger jag inte mycket för, tittade inte ens på de handfilade gängorna?! Men han ville köpa dem......

E.B.
2006-08-18, 12:31
Har likadana fast i pinsback och den ena kan man se svagt en stämpel SB. Frågade en "expert" en gång och han ville inte gå med på att det stog SB och att påstog att de var 1940tal. Den experten ger jag inte mycket för, tittade inte ens på de handfilade gängorna?! Men han ville köpa dem......

Hur gammal är denna modell av stake då? Skultuna började väl inte stämpla förrän en bit in på 1800-talet va? Har också kollat ett gäng SB stakar och alla har randning eller i varje fall spår av randning på undersidan foten. Hur är det med dina Tingeling?

hose
2006-08-18, 16:24
Den er klart gammel.
Mangler lysmanchetten hvilket taler for tidlig. Jeg tror ikke på at der har været løs lysmanchet til denne. På den anden side Skultuna har masser af nye lysestager uden lysmanchet.

Bemærk støbehuller i lysmanchet.

Der går striber på tværs af stagen - ?? er de fra en voldsom pudsning?

Jeg kender ikke model, men vil sige omkring 1800 (men måske bagud til 1770/80). Jeg skal lige tænke lidt mere. Så returnerer jeg.

SB stemplet er fra 1825.

RETUR:
Der er noget empire over stagen og skruegangen er tydeligvis håndlavet. Stagen er slidt og den er godt brugt.
Jeg vil tro tidspunkt er lige omkring 1800. Og lidt før.

Overgang fod/stamme er ikke helt rigtig. Det er som om de ikke passer 100% sammen. Stammen stikker lidt ud over. Det burde den ikke. Alligevel er jeg overbevist om at de også oprindelig har hørt sammen.

Afdrejning under fod er ikke afdrejning, men skrabet. Også rigtig gammel.

Tingeling
2006-08-18, 22:18
Här kommer ett par kort men blixt gör dem inte rättvisa.

Att Skultuna började stämpla sin produktion runt 1825 stämmer men det finns enligt en mässingsamlare saker som är stämplade innan men då mer sporadiskt. Bland annat en del ljuskronor ska vara signerade men har aldrig sett det peronligen, går bara på hörsägen.