handdator

Visa fullständig version : Tryckta tyger

Gila
2009-09-03, 23:19
Har reserverat en bok på bibblan om tyger...ska visst vara mycket informativ och bra....Tryckta tyger från 30-tal till 80-tal av Inez Svensson...
Märkligt bara att det inte finns mer aktuell litteratur om tyger...denna är från 1984...eller någon som har annat tips?

Äjth
2009-09-04, 08:27
Det har givits ut en bok om Textilriket (heter: Textilriket....)och i den finns en hel del information och bilder. Jag gav bort min bok till en hängiven japansk bekant och kommer just nu inte ihåg författaren.

tallen
2009-09-04, 08:41
Har reserverat en bok på bibblan om tyger...ska visst vara mycket informativ och bra....Tryckta tyger från 30-tal till 80-tal av Inez Svensson...
Märkligt bara att det inte finns mer aktuell litteratur om tyger...denna är från 1984...eller någon som har annat tips?

Den är inte bara bra, den är den bästa som jag har kommit i kontakt med i alla fall! Jag har den hemma, lånad från bibblan jag med, läste den pärm till pärm på två dagar!
Den är nästan omöjlig att få tag i, jag hade tur häromveckan att få tag på den på Tradera...:)

Såg att boken du syftade på var slutsåld Äjth, men på Bokbörsen går det att få ta i den!

http://www.bokborsen.se/page-start?issearch=1&sall=1&scat=0&maincat=1&extendedsearch=0&mediatype=0&sallstr=Textilrikets+hemligheter&screator=&stitle=

malla
2009-09-05, 17:27
Å den sistnämnda boken har jag sett på jobbet! Måste jag låna med mig hem! :)

Funderar på om man inte kan få tag i den via Textilmuseet här i Borås också? Som förresten har utställning med både Ljungbergs textiltryck och Astrid Sampe i höst!

Gila
2009-09-05, 18:27
Dagens guldtiafynd :)

tallen
2009-09-06, 07:25
Grattis Gila, jag köpte också den på Erikshjälpen för nån vecka sen, fick ge 5 tior för den :p

Gila
2009-09-06, 11:51
Tackar. Jag köpte också på Erikshjälpen.:rolleyes:

malla
2009-09-12, 18:46
Precis hemkommen från Textilmuseet och öppningen av Ljungbergs Textiltryck - Omtyckt och omtryckt. I samband med vernissagen hade de bokrelease på Tidlösa mönster - textilkonst från 1950-talet (Nordstedts). Vilken jag givetvis snabbt köpte och den verkar lovade även om den mest fokuserar på 50-talet. Den behandlar dels Astrid Sampe och dels alla medverkande i Signerad textil-utställningen på NK -54. Verkar som om den kommer ut i vanliga bokhandeln i oktober!

Kollade även igenom museets lilla bokhandel och hittade ovan nämnda bok - Textilrikets hemligheter där. Där fanns flera underbara böcker men bland de som verkade täcka mest var Svenska Textilier 1890-1990. Så här är nog det bästa stället att shoppa texillitteratur på! :D

Gila
2010-10-26, 21:32
Finns ett ex av Tryckta tyger på bokborsen.se för 325 kr för den som är intresserad.

Jag mailade Liber förlag ang en uppdatering av boken....mycket har ju hänt inom textilbranchen sen 1984.... Fick följande svar...

Tack för ditt mail!
Sedan 1984 har Libers utgivning förändrats rejält och böcker som Tryckta tyger ingår inte längre i vår utgivningsstrategi. Vi är fokuserade på läromedel och kurslitteratur för skola, högskola och universitet samt utbildningsmaterial för människor som vill utvecklas i sin yrkesroll.

Vänd dig gärna till något av de stora allmänförlagen (Bonniers, Norstedts eller Natur och Kultur). Eftersom vi inte haft boken till försäljning på många år, äger vi ingen upphovsrätt till materialet, utan den har helt återgått till författaren.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Emma Stockhaus
Produktutvecklingschef

Problemet är att Inez Svensson gick bort 2005 så vem har upphovsrätten ? ?

Peter S
2010-10-27, 10:55
Upphovsrätten ärvs, precis som alla andra egendomar. Hade hon barn är det troligen hos dem man ska höra.

Men om det är fråga om uppdatering av en gammal bok så är det väl tveksamt om det låter sig göras utan att skriva om boken och sätta nya författare.

Koala
2010-10-27, 17:07
Upphovsrätten ärvs, precis som alla andra egendomar. Hade hon barn är det troligen hos dem man ska höra.

Men om det är fråga om uppdatering av en gammal bok så är det väl tveksamt om det låter sig göras utan att skriva om boken och sätta nya författare.

Inez Svenssons enda anhöriga var såvitt jag vet en katt.

Gila
2010-10-27, 23:44
Inez Svenssons enda anhöriga var såvitt jag vet en katt.

Vad tror du Katten säger om upphovsrätten ?

Nä men allvarligt...hur gör man då ? Jo, klart att någon författare behöver uppdatera den, men det som står i boken från 1984 är ju ändå redan skrivet och inget som inte fortfarande gäller...men uppdatering borde ju vara möjligt...med annan författare....vem ? Förslag ?

Är övertygad om att boken skulle bli en succé....:D