handdator

Visa fullständig version : Inte för storstädning.

Liljerik
2006-07-30, 12:45
Loppisfynd eller? 20 kronor?.inbillar mig att den är från jugendtiden, 22cm bred och man får in två (korviga) fingrar i handtagshålet. På baksidan vid handtaget är en plåt fastlödd för att göra det lite tjockare och kanske hållbarare. Plåten är lödd runt om, så den är inte vikt från själva skyffelplåten. Man har alltså lagt ner lite manuellt jobb på den?fast skyffelplåten är väl pressad i någon form kan man tro?
Av de illa åtgångna sidorna så kunde man tänka sig att dammråttorna suttit fast ordentligt, ville böja rätt dem men benoknota säjer att det hör till skyffelns ?historia? och att jag ska låta det vara som det är?.
Det borde finnas en borste till den också men den saknar jag.
Är det någon som sett den förut? Är den från tiden eller är den av senare tillverkning?

hose
2006-07-30, 12:50
Synd at børsten mangler. De gør de næsten altid. Børsten blev slidt og grim af brug - så har man vel skiftet den med en anden - så er de blevet skilt osv.

Den er helt klart fra tiden 1900 - 1920erne - ingen tvivl om det.
Kobber - ofte er de i ny sølv, alpaca eller lignende - så er overfladen uregelmæssig eftersom "sølvet" slides.
Prisen var også fin.
På det tidspunkt er industrialiseringen slået igennem. Man mestrer stadig håndarbejdet - og vigtigst af alt selvom man presser så får tingene altid lige det sidste finish i hånden - det skal jo laves ordentligt.

A.F
2006-07-30, 13:05
Det är väl ett bordset, man hade ofta en liten sopborste och en liten
sopskyffel vid borden på den tiden.
Man borsta väl upp kaksmulor m.m. runt och på köksbordet.

Peter S
2006-07-30, 15:41
Det är därför de är så utsirade. Troligen det enda städverktyg som eventuellt kunde komma inom gästernas synhåll. Smulor på bordet försvinner i ett vips!