handdator

Visa fullständig version : Vad kan man begära?

ULLA
2009-04-16, 22:58
För en handsydd dopklänning som dessutom är virkad med spets? Ett enormt arbete med sådan noggrannhet. Men alltid svårt veta vad man skall ta för pris.:confused:

Gila
2009-04-18, 11:57
Vad skulle du själv tänka dig betala om du var köpare ?

ULLA
2009-04-20, 11:52
Svårt säga, därför jag frågade..........Men jag skulle absolut utan tvekan köpa den då jag vet allt arbete som lagts ner av den som gjort den betala minst 1000 kr.

Peter S
2009-04-20, 16:14
Som med resten av antik- och begagnathandeln är det tillgång och efterfrågan som sätter priset. Material och arbete (som är det primära verktyget för prissättning vid tillverkning) hamnar i andra hand. Att ett föremål har tillverkats med stor möda och under många timmars slit är inte alls lika viktigt som att produkten är intressant i sig. Många gånger är värdet också förknippat med den historia som föremålet har (åtminstone för säljaren).

Obeslutsam
2009-04-21, 17:55
100 kronor som Traderasäljare.:)

Kökslampan
2009-04-24, 11:34
För en handsydd dopklänning som dessutom är virkad med spets? Ett enormt arbete med sådan noggrannhet. Men alltid svårt veta vad man skall ta för pris.:confused:

Frågan är helt omöjlig att svara på utan bild och mer information. Det är inte själva jobbet i sig utan utförande samt tidsperiod, som har stor betydelse för prisbilden. Är den riktigt gammal så är priset förstås högre än om den inte har mer än 10-30 år på nacken, och sen är det som sagt modellen på den, om det finns något som gör den mer eftertraktad, ett one-of-a-kind-jobb eller ej.

Är det exmpelvis en väldigt tunn och fin virkad spets, med trådliknande garn och riktigt tunna boyenålar och det är skickligt gjort tror jag att intresset är större än om det är en grövre bomullsliknande enklare virkmetod.

Är den antik, väl bevarad, och skickligt gjord så kan den vara av intresse för samlare etc. Och priset kan då sättas lite högre.

Så utan bild och mer info om modell, när den är tillverkad, hur den är tillverkad etc, så är det väldigt svårt att komma med lämpligt prisförslag.

ulla öberg
2009-04-26, 23:28
100 kronor som Traderasäljare.:)

för vet hur de börjat agera mot så många sedan de blev nästan för stora för sig själv. Så ditt svar lämnar jag därhän!

ulla öberg
2009-04-26, 23:31
Frågan är helt omöjlig att svara på utan bild och mer information. Det är inte själva jobbet i sig utan utförande samt tidsperiod, som har stor betydelse för prisbilden. Är den riktigt gammal så är priset förstås högre än om den inte har mer än 10-30 år på nacken, och sen är det som sagt modellen på den, om det finns något som gör den mer eftertraktad, ett one-of-a-kind-jobb eller ej.

Är det exmpelvis en väldigt tunn och fin virkad spets, med trådliknande garn och riktigt tunna boyenålar och det är skickligt gjort tror jag att intresset är större än om det är en grövre bomullsliknande enklare virkmetod.

Är den antik, väl bevarad, och skickligt gjord så kan den vara av intresse för samlare etc. Och priset kan då sättas lite högre.

Så utan bild och mer info om modell, när den är tillverkad, hur den är tillverkad etc, så är det väldigt svårt att komma med lämpligt prisförslag.

Genomtänkt och mycket bra svar av dig som uppskattas.
Nej, allt annat än enkel virkmetod. Faktiskt ett konstverk som jag nog sparar kanske............

gust
2009-04-27, 18:55

hej, min fru har virkat en dopklänning som har gått i arv sedan vår första son blev född 1955,sen dess har den gått i arv till barnbarn och barnbarnsbarn,och skal fortsätta vidare,
tänk efter före innan du avyttrar den.
Gust

Obeslutsam
2009-04-28, 08:56
En efterforskning av hur gammal en dopklänning är kräver kunskap. Ett tips är att kolla efter det som är dokumenterat sedan tidigare beroende på vad för sorts textil det handlar om. Dokumentation kan vara fotografier, berättelser, böcker och textilhistoria etc. Det är också bra att veta vilken skillnaden på ett lakan och ett linnetyg.:)
Själv har jag fyra stycken väl dokumenterade dopklänningar varav tre stycken från 50-talet och en med betydligt högre ålder.

Och när man står där i kyrkan med sitt eller någon annans barn över dopfunden då kanske man även funderar på vad den eventuella latinska inskriften betyder på dopfunden. En hjälp är då att googla.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Latinska_ord_och_uttryck
Hoppas det är till någon hjälp.:)

Atena
2009-04-28, 22:55
OJOJ Ulla ........spara den! Jag har en dopklänning som min mamma sydde till mitt dop 1954 och i den har alla hennes barnbarn och barnbarnsbarn döpts i och så kommer det att fortsätta så länge den håller. Det är ju familjehistoria som ingen av oss vill vara utan.Det roligaste är att hon är en mycket vital och pigg 88:a åring som nyligen var med på ett kombinerat bröllop/dop av hennes barnbarn och barnbarnsbarn.(mitt barn och barnbarn) :) Jag säger igen.....spara den!