handdator

Visa fullständig version : Messingstage fra Estland

hose
2006-07-09, 11:56
Jeg var en tur i Tallin og skulle selvfølgelig lige have en ting med hjem. Sælger sagde 1880/1890 jeg sagde 1830/1850.
Sælger var umulig at overbevise om at jeg havde ret. Ifølge ham så kendte han oprindelsen. Den er Estisk og som angivet i tid. Vi blev enige om at moden/modellen havde nået Estland senere end Danmark hvorfor hans angivelse af tid var korrekt.
Vi skal passe på ikke at stole FOR meget på stil.
Vel hjemme har jeg set Bjørn Atlar (BA) han har samme på side 63 engelsk stage 21,5cm. Min er 23,5cm. BA konkluderer 1830/1850 engelsk.

766
2006-07-09, 15:37
Får säga att jag inte har något emot det stilmässiga så den är nog gjord av någon som kunde och i princip så borgar det för en viss ålder.

hose
2006-07-09, 16:35
Ja Bjørn Atlar har den med hans er næsten mage til min. Afslutningen på stammen er en anelse anderledes.
Om der så er tale om at den estiske antikhandler ikke ville tabe ansigt eller om han faktisk havde konkret viden - ja det ved jeg af gode grunde ikke.
Da jeg anfægtede alder var han straks på mærkerne. Han troede først længe at jeg mente at den var nyere. Det er nok også sjældent at en kunde vil gøre varen ældre.
Skadet (som den jo er) så skal den alligevel ind på min hylde med sager fra mine rejser.
Hvad angår håndværket. Ja så er det fuldt ud som det skal være når det er rigtigt.